Jump to content

Er det nødvendig å rense kjølevæskekretsen på motoren?


Kineser

Recommended Posts

Jeg skal rense saltvannskretsen på min KAD 43. Bruker Rydlyme til det, som sirkuleres med ei nedsenkbar pumpe.

Men hva med kjølevæskekretsen? Trenger den også renses innimellom, og kan Rydlyme brukes her også? 

Link to post

Dette er ikke mitt fagområde, men det er korrosjonshindrende middel i kjølevesken. Så da tenker jeg at om man bare bytter denne i de intervallene den skal byttes, så skulle det være unødvendig med rensing.

Link to post

Hei.

 

Eg har skifta kjøleæska fleire gangar på mine motorar. Då plar eg fylla på reint vatn, køyra motoren 10-15 minutt, og tappa av. Denne prosedyren kan gjerne gjentakast nokre gangar. 

 

I fjor kopla eg på hageslangen, og spylte gjennom ferskvasskretsen. Det som kom ut i byrjinga såg ikkje fint ut.

 

Frostvæska sitt frysepunkt stig med alder, og antikorrosive eigenskapar blir dårlegare. 

 

Det lønner seg å skifta av og til. 

Link to post

Godt spørsmål. For det er jo nærmest en etablert sannhet at kjølevæsken må byttes minst 2. hvert år. Sannsynligvis for å underbygge behovet for 'service'.

Har gjennom 50 års bil og båthold aldri byttet kjølevæske. Og aldri hørt om motor som har blitt skadet pga korrosjon i kjølevæskesystemet.
 

Saltvannsdelen på en båtmotor er selvsagt noe helt annet. Den kan bli grodd igjen av kalk, oksidering og utsettes for galvanisk korrosjon.

Likevel har Volvo Penta mer eller mindre fravær av anoder i saltvannssystemet på sine motorer. F.eks. i varmevekslere av aluminium og messing som er elektrisk forbundet.

 

Saltvannsdelen blir også 

Link to post

Man skal være forsiktig med å tro. En rekke moderne motorer har en svakhet ved at topplokkpakningen korroderer og slipper kjølevann i oljen, vann inn på sylindertoppen, osv. Hvilket kan føre til totalt motorras. Så følg fabrikantens instruks. Hulda har så gammel motor at problematikken ikke var funnet opp enda. Dessuten er det slik at vannets frie oksygen etter hvert forsvinner ut. Da blir det dårlig med korrosjon mot jern. En motor som til stadighet IKKE blir etterfylt med vann, vel ikke kunne frembringe avfallsstoffer/møkk i kjølekappen. Etterfylle med kloret vann er ikke innertier. Kjøp heller demineralisert vann.

 

De som hygger seg med 'Byggingen av Hulda' har sett at jeg akkurat har plukket opp motoroljekjøleren. Jeg kan rapportere om null korrosjon. Huset er i aluminium og innsatsen av kobber/nikkel-legering. Denne legeringen vil bli ødelagt av anoder som sink/aluminium/magnesium. Skal man kjøre anode her, så skal den være av jern. Men denne anoden må ikke komme i kontakt med huset av aluminium. Følgelig la jeg en liten jernbit i vannstrømmen oppstrøms kjøleren.

 

Da gidder jeg ikke å knotte mer.

Link to post

Sikkert greit å bytte kjølevæske av fler grunner. Delvis bli kjent med prosedyren, delvis kontrollere hvordan væsken ser ut. Jeg hadde mye grums i min i starten, og trodde at jeg hadde mye korrosjon. Det viste seg å være avleiringer fra gamle slanger som går til varmtvannsbereder, så dette kan også være en tematikk.. jeg hadde vært for nysgjerrig for å la være å sjekke tilstanden, men sånn kan man jo være forskjellig..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Fra et mc forum: 

 

Vil til slutt dele en erfaring om hvor gale det kan gå dersom man slurver med bytte / valg av kjølevæske:

 

- I 2002 kjøpte jeg en ny "brukt" båt, en eldre 20-foter med Volvo Penta dieselmotor. Motoren er en 2.4-liters 4-sylindret jernklump på ca 400 kg med turbo og ladeluftkjøler, 150 hk veiveffekt. For de som ikke er kjent med båter kan jeg nevne at båtmotorer er designet for kontinuerlig drift ved 90 - 100% effektuttak, noe som selvfølgelig krever veldig mye av kjølesystemet.

 

Andre sesongen jeg hadde båten ble jeg klar over at jeg hadde gjort et dårlig kjøp. Flere diffuse oljelekkasjer samt problemer med oljetykket på tomgang når motor var driftsvarm. Etter litt research, målinger og diskusjon med "ekspertise" ble det klart at problemet skyltes enkelt og greit slitt motor med slitte sylinderforinger og slitte lager. Førstnevnte førte til for høy gasslekkasje fra sylinder til veivhus, som igjen førte til trykkoppbygging i veivhuset og at olje lekket ut "her og der".

 

Vinteren etter ble det renovering, med god hjelp av en bekjent som er lastebilmekanker. Det var da overraskelsen kom. På innsiden var sylinderforingene slitt som forventet. Men på utsiden (kjølevannsiden) hadde alle 4 sylinderforingene dype tæregroper, mange av dem flere cm2. Den dypeste var så dyp at vi annslo det til å være 0.5 - 1 mm igjen før det var hull tvers igjennom. Dvs maks en driftssesong til så hadde det vært hull mellom sylinder og kjølesystem, med påfølgende totalhavari.

 

Jeg snakket i ettertid med flere om dette, bl.a. Volvo-mekanikere og konklusjonen var ganske entydig: slurv med frostvæske, muligens feil frostvæske. Motoren skal ha grønn frostvæske, men første gang jeg skiftet selv var det definitivt blå væske på motoren. Om dette i seg selv var årsak vet jeg selvfølgelig ikke. Og saltvannsinntrenging er eliminert som årsak, kjølesystemet er potte tett også verifisert ved tryktesting av alle saltvannsvarmevekslerne ifm renoveringen.

 

Hvordan har @Worry II sikret seg at denne evigvarende frostvæska møter spec til Volvo Penta? 

Feil frostvæske har også vært en gjenganger som sannsynlig årsak til havarier på en Volvo Penta side på FB, uttalelser blant dem som driver med overhaling av Volvo Penta. 

 

Jeg er definitivt ingen ekspert på frostvæsker og skulle gjerne hatt et rimeligere alternativ til Volvo Penta sin grønne da jeg etter boka skal bytte annet hvert år og 70liter til 100kr literen..

 

Link to post

Den er viktig, den der fra @Førstefender. Dette er nemlig ikke 'vanlig' korrosjon. Det er en form for kavitasjon. På en del motordesign er sylinderveggene så tynne at sylinderen flekser under kompresjonstakten. Det danner seg gassbobler på syliderveggene som imploderer og river ut materiale. Samme effekten som enkelte får på propellen. Vi som har steinaldermotorer har ikke dette problemet. Dog ef V8'ern til Hulda boret og har overdim. på stemplene. Så jeg er i kategorien 'vet ikke'. Dog tar jeg aldri ut mer enn 50 % effekt ut av motoren. 

 

Igjen, det er viktig å følge motorfabrikantens instruks, om man selv ikke vet bedre. Og når det gjelder oljeskifteintervall, vet jeg bedre. Og skifter olje oftere.

Link to post
Førstefender skrev for 5 timer siden:

På innsiden var sylinderforingene slitt som forventet. Men på utsiden (kjølevannsiden) hadde alle 4 sylinderforingene dype tæregroper, mange av dem flere cm2. Den dypeste var så dyp at vi annslo det til å være 0.5 - 1 mm igjen før det var hull tvers igjennom. Dvs maks en driftssesong til så hadde det vært hull mellom sylinder og kjølesystem, med påfølgende totalhavari.

 

Dette står det mye om i manualen på Cummins QSB 5,9, viktigheten av å følge intervaller, samt bruke riktig kjøleveske.

Dette kan oppstå på løse foringer som følge av rask ekspansjon og retraksjon av veggene gir totalhavari når det til slutt blir hull og frostvæsken går rett inn i sylinderen.

 

Jeg sett så mange brune ekspansjonstanker og avtrappinger av det som minner mer om rustgrøt enn frostvæske på 10-20 år gamle motorer til at jeg vil slumse med skift av kjølevæske.

Det koster så lite og er enkelt å gjøre selv.

 

Jeg pleide å tappe, fylle opp med vann, kjøre litt, tappe av osv til det bare kom rent vann ut. Så helle på 50% av oppgitt kapasitet i konsentrat og så resten med batterivann.

 

Grunnen til å helle på 50% av oppgitt mengde i konsentrat er for å sikre 50% innblanding, noe man ikke oppnår ved  å helle på ferdig 50:50 blanding etter skylling da det som regel er igjen endel liter rundt omkring samt i bunn av blokk man ikke får ut.

Mvh. SAP

Link to post

Enig med Sap her ja. Det er jo en enkel sak å se nede i ekspensjonstanken dann og vann. Får jo da et lite inntrykk av hvordan ståa er. I hvertfall på min motor Yanmar 4lh dte så er det en del slaggstoffer i slangene fra motor til defroster og vv tank. Sporadisk så løsner jeg disse og blåser gjennom dem, jo da, har ikke kols  og det kommer ut en del "dritt". Som sagt, små enkle, billige triks🙂

Link to post

Rart dette. Etter årevis er kjølevæsken som ny hos Hulda. Jeg kommer ikke på annen forklaring enn at jeg har et kraftig overdimensjonert kjølesystem. Jeg må sjekke når jeg sist byttet ut.

 

Og det var i 2018, ikke veldig lenge siden.

Link to post
Hulda skrev 47 minutter siden:

Rart dette. Etter årevis er kjølevæsken som ny hos Hulda. Jeg kommer ikke på annen forklaring enn at jeg har et kraftig overdimensjonert kjølesystem. Jeg må sjekke når jeg sist byttet ut.

 

Og det var i 2018, ikke veldig lenge siden.

 

Kanskje du seglar meir enn du motrar?:smiler:

 

Som nemnt over er mi erfaring at det er myyykje meir effektiv å spyla vatn gjennom kretsen, enn å fylla på reint vatn, køyra motoren, tappa av, repeat.

Link to post
Kineser skrev On 2.3.2025 at 15.05:

Jeg skal rense saltvannskretsen på min KAD 43. Bruker Rydlyme til det, som sirkuleres med ei nedsenkbar pumpe.

Men hva med kjølevæskekretsen? Trenger den også renses innimellom, og kan Rydlyme brukes her også? 

Rydlyme egner seg godt til rens av den kretsen også. Over tid vil et kjølesystem ha behov for en rens, nesten uten unntak må en syre til for å gjøre jobben. Det som er greit med Rydlyme er at den ikke spiser pakninger etc som kan befinne seg i kretsen,  den er beregnet for slike oppgaver.

For de som bare skal holde seg til VP grønn annethvert år og skifter væske, da trenger du ikke rense med syrebasert løsning. Over tid vil det derimot være behov for å «rydde opp» inni der.

Har du tenkt å gå over til VP sin gule (oransje nå), må du rense først. Vann er da ikke tilstrekkelig, og jeg ville vært skeptisk til diverse egne blandinger med andre syrer som skade motor/kjølekrets. 

Det finnes også en syrebasert rens fra en av verdens største produsenter på kjølevæske, nemlig Fleetcool fra Cummins, den koster derimot mer enn Rydlyme og det gir rett og slett bedre økonomi å benytte den :tommel_opp:

 

 

Link to post

Jeg skal bytte kjølevæske på min motor (se signatur) til våren, bruker grønn kjølevæske fra Blåtind. Hvordan egner Systemrens seg til dette? Grunnen til at jeg vil rense, er at motor ble bygget om fra sjøvannskjøling til ferskvannskjøling på et tidspunkt. Har også tenkt på dette med at kjølesløyfa neppe lar seg drenere helt, for eksempel er varmeveksleren i bunn av sløyfa. Tanken er å tappe ut gammel kjølevæske og så flushe flere runder med ferskvann før jeg tilsetter ny kjølevæske og deionisert vann.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 5 minutter siden:

Jeg skal bytte kjølevæske på min motor (se signatur) til våren, bruker grønn kjølevæske fra Blåtind. Hvordan egner Systemrens seg til dette? Grunnen til at jeg vil rense, er at motor ble bygget om fra sjøvannskjøling til ferskvannskjøling på et tidspunkt. Har også tenkt på dette med at kjølesløyfa neppe lar seg drenere helt, for eksempel er varmeveksleren i bunn av sløyfa. Tanken er å tappe ut gammel kjølevæske og så flushe flere runder med ferskvann før jeg tilsetter ny kjølevæske og deionisert vann.

Som nemnt før. Du sparar mykje tid, og får vaska sløyfa betre om du heller koplar på hageslange med ferskvatn, og spylar gjennom systemet. 

Link to post
Lars H. skrev 16 minutter siden:

Hvordan spyle gjennom termostaten, ta den ut?

 

Ja, eller som vi gjorde i tråden min. Termostaten er forresten aldri helt lukket, så er i grunn ikke så viktig. 

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Hvordan spyle gjennom termostaten, ta den ut?

Ja.

 

Eg tok òg av ein slange på kretsen,og kopla til hageslange frå kaien. Der den andre enden av slangen var festa kopla eg på ein slange som eg tok ut gjennom ein ventil og over bord. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...