Jump to content

Er det nødvendig å rense kjølevæskekretsen på motoren?

Kineser

Recommended Posts

Da er det gjort. Gjorde det i to omganger for å være sikker på å få med motorsløyfa. Men så kommer det jeg ikke hadde tenkt gjennom. Hvordan fyller jeg?

VV berederen står litt høyere enn varmeveksleren. Defrosteren står godt over 1 m høyere, og veldig vanskelig tilgjengelig. Kan jeg bare fylle varmeveksler, kjøre, etterfylle etc? Motorsløyfa skal være selvluftende, men vil defroster luftes? Jeg er ikke opptatt av defrosterens effekt, jeg bruker den nesten aldri. Men jeg vil gjerne ha et system i balanse, uten luft, som jeg ikke må etterfylle eller passe på hele tida.

Og, hva fyller jeg med? Jeg trenger ikke frostvæske, kun korrosjonsbeskyttelse. Motormanualen nevner en VP ren antikorrosjon, men jeg finner ikke den på raskt frisøk. Det dukker opp en væske på Finn som ser besnærende ut, men jeg har ikke kompetanse til å vurdere. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=42242832&srsltid=AfmBOopsietwcS455R4-YfBjN_n4I_MbX9P92GR11vm9blJk3yhEQhtm 

Ellers blir det vel VP grønn til det er fullt helt rundt.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hei.

Det første er sjølvsagt å finna ut kvar som er rett kjølevæske. 

Deretter hadde eg tatt av ein slange på høgaste punktet, satt på ei høveleg trakt og fylt på frostvæske med lågt frysepunkt. Dette for å ta høgda for at det truleg er ein del vatn att i kretsen.

Dersom du ikkje brukar defrostaren er det kanskje lettast å kopla den frå? 

Du må sikkert etterfylla nokre gangar.

Nokre defrostarar har lufteskrue, men det hjelper ikkje om du ikkje kjem til.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...