Jump to content

Bygging av interiør Tintorera 610

Nivek08

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å kjøpe min første speedbåt til sommeren og har sett en tintorera 610 som ligger ute på Finn nå.

Hva koster det å bygge nytt interiør i slike båter? Jeg tenker på en sofa bak, to gode stoler foran, samt gulv og sidepaneler for å få båten strøken.

Har dere noen tips til materialer? Hvilket stoff egner seg best for å trekke sidepaneler i en båt? Er det mulig å lage en egen sofa bak?

Gjerne send meg melding på tlf om du har noen tips eller råd: 940 55 685

image.png.7c1c8078b77d4bc71d3f006e11f4f3fb.pngimage.png.ef194dcdcaeee63f4e9ad609273a7821.png

Er du handy lager du det meste selv. Ikke vanskelig å lage og  trekke 2 sidepaneler. Enkel Sofa bak lager du i vannfast finer. På dørken hadde jeg brukt båtteppe.

Brukte stoler får man for en ok pris om man kan vente til noe brukbart dukker opp til salgs.

Bra Båtstoff til sidepaneler og sofa bak koster litt. Samme med skumgummi, men det er ikke store mengder man trenger. Bare å stifte selv med rustfrie stifter.

Du trenger også en havnepressening?

Skudd fra hofta ca  10 000 ?

Teppe: Har brukt denne leverandøren flere ganger til formsydde dørktepper. Fått god veiledning, god passform og desidert lavest pris. 

Sidepaneler:  Er du av den typen som skal ha større høytalere enn påhenger så hopp over dette punktet.
Om fokuset er å bevare en rask båt rask, ville jeg bygget sidepaneler av 4/6mm vannfast finer og avstivet med 11mm impregnerte slyøfer, lim og skru med rustfrie skruer og vannfast lim. Monter panelet før limet til avstivere herder. Det for å bevare buen i innerlineren på enTintorera 610.

Ikke min mening å lage gruff men det er bare to hull i akterspeilet så jeg ville undersøkt det nøye. Ser båten står i Tvedestrand, der har de vel det heiteste båtracemiljøet i Norge, og en slik båt er neppe pinglekjørt... så sikkert lurt å ta med deg noen som kan se over den sammen med deg.

Nå ble båten dessverre solgt til en annen, så jeg må lete etter en ny. Har dere noen råd om andre båttyper som kan være passende? Jeg er 16 år, men har kjørt båt hele livet. Foreldrene mine ønsker helst at båten skal være minst 16–17 fot, spesielt med tanke på at jeg kommer til å kjøre raskt.

Enig med foreldrene dine. Båten du så er et godt valg, riktig rigging er viktig og kan forandre en båts egenskaper totalt, men det er den jeg har prøvd som føles mest forutsigbar og trygg.
Hvor mange sitteplasser skal du ha?

Hvilken motor tenker du på?

Noen alternativer:

Hydrolift T18 og T20, Ring 20, Frode 21 tandem, Phantom   

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Ikke min mening å lage gruff men det er bare to hull i akterspeilet så jeg ville undersøkt det nøye. Ser båten står i Tvedestrand, der har de vel det heiteste båtracemiljøet i Norge, og en slik båt er neppe pinglekjørt... så sikkert lurt å ta med deg noen som kan se over den sammen med deg.

Mathias har akuratt bygd nytt forsterka akterspeil på den, jeg har fått masse snapper av det under oppbygging og det ser ut som det er meget bra jobb 

Nivek08 skrev for 15 timer siden:

Nå ble båten dessverre solgt til en annen, så jeg må lete etter en ny. Har dere noen råd om andre båttyper som kan være passende? Jeg er 16 år, men har kjørt båt hele livet. Foreldrene mine ønsker helst at båten skal være minst 16–17 fot, spesielt med tanke på at jeg kommer til å kjøre raskt.

Gamle båten min er til salgs, denne fikk nytt akterspeil for 3år siden samt forsterka i bunnen 

https://www.finn.no/mobility/item/395383012

Hei! Ja, jeg så den på Finn også, men la merke til at den manglet motordeksel og hadde noen merker. Jeg leter etter en båt jeg kan bruke som en pleasure speedbåt, men denne så nesten ut som om den var rigget for racing. I tillegg har jeg et maksbudsjett på rundt 100 000 kr, og båten ser ut til å trenge en del kosmetisk arbeid for å få den slik jeg tenker.

Dersom du ofte skal ut i mye sjø, så vil f.eks. en Gilbert 21 være veldig mye bedre i sjøen.

Men den er også større og tyngre, og vil kreve større motor for å være like rask...

Jeg hadde en gang en med Yamaha Pro 200, gjorde 61-62 knop.

Jeg har en hytte på Hvaler, så det er der båten kommer til å ligge. Det er litt sjø der, men jeg har Indre Hvaler å kjøre i hvis det blåser for mye til å kjøre utaskjærs. kan nok ikke ha større enn 150hk

Eika skrev for 9 timer siden:

Mathias har akuratt bygd nytt forsterka akterspeil på den, jeg har fått masse snapper av det under oppbygging og det ser ut som det er meget bra jobb

Godt du følger opp :tommel_opp: :tommel_opp:

Du vil nok oppdage at den ene anbefaler en X, og andre vil hevde at det er det verste de har kjørt.

Noen V-bunnere er lette, noen er tunge, noen er stabile, noen er brede, andre er smale. noen er mer av den nervøse typen.

Hvorledes båten er rigget har mye å si for egenskapene den får. Det kan se helt likt ut, men små forskjeller kan gjøre store utslag. Om en/ei har kjørt en dårlig rigga båt, så er det lett å få den båttypen i vranga....

Noen båter går veldig bra med relativt liten motor.

En 90hk 2T kan veie 110kg.

En 135 eller 150 V6 2T kan veie 180kg 

Vekt er viktig om det skal gå fremover.

Vekt på hekken er verre enn vekt i båtens balansepunkt.

Så, en motor som veier 70kg mer, kan redusere farta like mye som 2 mann som sitter i vektsenteret.

Det finnes ulykkelige sjeler som har byttet ut en lett 90hk med en tung 135hk og fått mindre fart...

Om ikke kontoen er "unlimited" så legg merke til delepriser på en veiv til 3syl vs 6syl, eller prisen på 3 stempel vs 6 stempel...

Bomkjøp er dyrt.

Vurder å få en som kan dette gamet til å testkjøre for deg. Å leie inn en som @Eika til å sjekke en båt for deg, kan spare deg for veldig mye jalla. 

Det er ikke så lett å sjekke om en motor gir seg om x antall timer, men en som kan dette kjenner om skroget er usymmetrisk, konkavt, konvekst, ubalansert eller har for små steglister.

"Jo mer du lærer jo bedre forstår du hvor lite du kan" fritt oversatt fra italiensk. Skrevet av Sonny Levi

100 pers stiller i VM i båtrace. Alle har samme motor. etter fem race så er det en time mellom lederbåt og nr 50...

Dette er ikke lett. Ikke lett i det hele tatt...

Støtter deg i å finne en ferdig rikket båt.

Støtter foreldrene dine i de rådene du fikk hjemme.

"Hvorledes båten er rigget har mye å si for egenskapene den får.

100 pers stiller i VM i båtrace. Alle har samme motor. etter fem race så er det en time mellom lederbåt og nr 50..."

Båt, motor og rigging betyr mye, men mest betydning har føreren.

En båt blir aldri bedre enn figuren som holder i kringla.

Rep og rigging må du påregne på alle båter, for å få det som du vil. Det er en del av båtgleden å ha noen prosjekter. Veien er målet.

Selco Racing skrev 36 minutter siden:

"Hvorledes båten er rigget har mye å si for egenskapene den får.

100 pers stiller i VM i båtrace. Alle har samme motor. etter fem race så er det en time mellom lederbåt og nr 50..."

Båt, motor og rigging betyr mye, men mest betydning har føreren.

En båt blir aldri bedre enn figuren som holder i kringla.

Rep og rigging må du påregne på alle båter, for å få det som du vil. Det er en del av båtgleden å ha noen prosjekter. Veien er målet.

En dårlig båtfører kan vinne med en svært godt rigga båt, men en god båtfører kan aldri vinne i en feil rigga båt (med mindre alle andre failer) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...