Jump to content

Store USB ladere (større enn 50W) direkte fra 12V

Allan E

Recommended Posts

Nå har det kommet mye utstyr som lades via diverse typer usb. 60-80 W er ikke så uvanlig nå.

Finnes det ladere til å koble på 12V som takler slik menge strøm. De største jeg har sett

er en som jeg tror heter QC3,0. Har det kommet noen større?

QC3, "quick-charge", er en 5V-standard som begynner å bli en god del år gammel allerede - den lader mobiler relativt raskt, og er den standarden som kan gi høyest effekt over en USB-A-kontakt.  Det som er mer aktuelt i 2025 er PD, "Power Delivery", kan levere opptil 18V (hvis jeg husker riktig) over USB-C, velegnet til laptoper, og lader vel også moderne mobiler en del raskere en QC3.  Jeg har opplevd at noen enkle elektronikkprodukter med USB-C-ladeport ikke fungerer med PD.  40W PD er ofte tilstrekkelig for laptop'er, men det finnes også kraftigere varianter.  Når man får kjøpt ladere som det er påskrevet f.eks. "150W" på, så er det ofte maksimal totaleffekt over alle portene.  Har laderen to QC3-utganger og to PD-utganger, så må man altså koble til fire forbrukere for å kunne dra ut 150W.

Jeg har USB-utganger med PD og QC3 over "hele båten" (ca fem stykker), alle går på 12V, to av dem med sigarettennerplugg (det anbefales ikke, men dessverre er det en av de vanligste standardene for 12V), tre med flatstiftkontakter.  Noen av de er kjøpt fra ali express (anbefales ikke), andre har jeg fått bestilt fra diverse båtutstyrsbutikker.  Generelt sett er det ganske problemfritt å installere slike ladere, men det er en del ting man bør tenke over ... denne listen er sikkert ikke komplett:

• Er ledningene er godt nok dimensjonerte?   Generelt sett, selv ved 100W er det snakk om såpass lite strøm at det neppe er noen risiko for brann i selve ledningene - det som skjer er at spenningstapet blir såpass stort at laderen slutter å virke.
  • Lengde på kablene, og eventuelt antall koblinger på veien spiller også en rolle mtp spennigstap.  Jeg har hatt problemer med enkelte av laderene, det lader i noen sekunder, så skrur laderen seg av fordi spenningstapet er for stort, noen sekunder senere lades det igjen - veldig irriterende om det er en telefon som lager lyd hver gang den begynner og avslutter lading.
  • Dersom man kobler inn en slik lader på en ledningskrets som er ment for andre formål, så er kanskje heller ikke sikringen godt nok dimensjonert.
  • USB-C-standarden tåler dårlig at utstyr plutselig raser i dørken pga en bølge, at man snubler i ledningen, springer avgårde med en laptop eller telefon uten å huske på at den er koblet til lader, etc.  Jeg har forsøkt med magnetkontakter, men der har jeg det motsatte problemet, at kabelen løsner når den ikke skal løsne - de har også hatt begrenset levetid, plutselig har det ikke blitt kontakt mer.  Man bør tenke litt over hvor man fysisk plasserer USB-uttaket og hvordan man kan sikre seg at laptop'er og mobiltelefoner ikke flyr avårde ved sjøgang eller krenging.  Kontakter plassert langt nede nært dørk har vist seg å være en dårlig idé.
  • Selvfølgelig, viktig å ha godt nok med batterikapasitet og strømkilder.
  • Varmgang kan være et problem for små ladere med høy effekt.  Varmgang kan også bli et stort problem dersom det er noe motstand i kontaktene.  Dette kan særlig være et problem for sigarettennerplugger, de bør regelmessig dyttes godt inn i uttaket.  Flatstiftkontakter er jo vel heller ikke å regne som verdens beste standard, særlig ikke i marint miljø, og særlig ikke når kontaktene er krympet av amatører.  Jeg mener å huske at det var en tråd her på BP for mange år siden om hvordan man fikser en perfekt krimpkontakt - man bør visst egentlig ha fagbrev eller tilsvarende for å drive med slikt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

3 hours ago, Allan E said:

Nå har det kommet mye utstyr som lades via diverse typer usb. 60-80 W er ikke så uvanlig nå.

Finnes det ladere til å koble på 12V som takler slik menge strøm. De største jeg har sett

er en som jeg tror heter QC3,0. Har det kommet noen større?

Jeg har også standardisert på 12V (fra Solcellepanel) og USB-C.

For max 150 watt ut pr USB-C utgang , så bruker jeg denne (Hvis jeg har bruk for 150W pr utgang, og det har jeg jo stort sett ikke: )

Anker Solix C300x 288 Wh DC. Jeg har også en Ecoflow Delta 2 ombord, som har 2x100 Watt USB-C utganger (så vidt jeg husker) men bruker den mest til 230V AC, når/hvis det er behov for det.

Til "daglig småtteri", så bruker jeg denne: Linocell Billader. (Når det kommer til stykket, så er det mest denne som er i bruk, for den tar minimalt med plass, har effekt nok og er enkel i bruk.)

Ser at de også har kommet med et nytt produkt, som kan brukes til routere og modemer og slikt, og som var ukjent for meg fram til akkurat nå: USB-C til 12V DC

Har også er 100 AH LiFePo4 som "hovedbatteri" for "USB-C forbruksstrøm" (og kjøleboks) og så er Delta 2 mer som reserve og spesialisert for 230V. I løpet av hele sommersesongen i fjor så talte LiFePo4 batteriet bare 5 ladecycler, ettersom det hele tiden blir etterfylt i fra Solcellepanelene. (Og normalt aldri i fra motor.)

Når det gjelder kabler så har jeg ikke hatt noe problem med varmgang i kablene, men det er et lite problem at det finnes så mange forskjellige typer og en "USB-C logikk" som bestemmer hvilken spenning og hvor mye strøm som overføres. Vet ikke om de minste kablene er begrenset til 45 Watt eller hva det er, noen går opp til 65 Watt og andre igjen opp til 100 Watt. Her er det vel en datamaskin i hver ende som forhandler spenning og strøm, også gir også kablene på en eller annen måte beskjed om sine begrensninger, og så settes USB-C opp med riktig spenning og strømbegrensning.  

"Powerstation" i fra Anker kommer også med innebygd "landstrøm hurtiglader" og 300Watt 230 AC, og da ser den sånn ut: Link

Jeg har strøm nok. 200Ah lithium pluss 400w panel på taket. Det jeg trenger er selve laderen, hvis det er rett navn. Jeg kan starte inverter og gå veien om 220V men jeg hadde håpet å slippe det. Det er veldig greit med god kapasitet. Mobilen lades raskt med en 85 watts lader. 

Det er jo link til 3 forskjellige 12 Volt USB-C ladere, to med innebygd batteri, og en uten. Den uten batteri kan levere 95W totalt og 65 Watt på den ene utgangen. Den finnes også i en mindre utgave som kan levere 45 Watt (Så vidt jeg husker.) Jeg kombinerer også med en slik, som jeg har kuttet kabelen på og koblet opp mot batteriet, via en sikring. Hvis man skal ha 100 Watt, da spørs det om man ikke må ha en slik "dings" med innebygd batteri, for eksempel Anker sin.

6 minutes ago, abbor said:

Denne her leverer 100W, har fungert med alt utstyr jeg har prøvd den sammen med 

https://www.dustinhome.no/product/5011188869/bilstromadapter

Input: 12-24V 5A

Output: 5V3A ,9V3A ,12V3A, 15V3A, 20V5A

Se der ja. Der kan man vel også kappe av "sigaretttennerpluggen" og koble litt mer direkte på batteriet. (Slik at man slipper unødvendig varmgang.)

Fant også en 100 Watt variant her.

8 hours ago, Allan E said:

Jeg har strøm nok. 200Ah lithium pluss 400w panel på taket. Det jeg trenger er selve laderen, hvis det er rett navn. Jeg kan starte inverter og gå veien om 220V men jeg hadde håpet å slippe det. Det er veldig greit med god kapasitet. Mobilen lades raskt med en 85 watts lader. 

Det er bare tull å bruke inverter for dette formålet.

https://www.maritim.no/search?action=search&q=usb+c&filtered=true gir meg en lang liste over aktuelle produkter.

https://www.maritim.no/usb-c-usb-a-uttak-2x60w-8-32v -  bare PD/USB-C, ikke QC3/USB-A

https://www.maritim.no/prosupply-flip-charger-usb-a-c-12-24v - for montering på steder hvor det kan komme sjøsprøyt/fukt - men jeg er usikker på hvor effektivt det lokket er på å holde sjøvann ute.

https://www.maritim.no/scanstrut-sc-usb-f3-flip-pro-max-usb-c-vanntett-ladeport - ser litt mer vanntett ut

... etc ...

Dere som nå har USB-C-utstyr som trekker mye strøm: Husk på å bruke matchende USB-C-kabler, ikke bare en gammel kabel du finner slengende. Eldre kabler klarer ikke å overføre så mye strøm som lader kan levere og forbrukeren trenger, så bruk medfølgende kabler eller kjøp nye som er garantert for tilstrekkelig Watt.

Angående brann, så jeg jeg hatt kortslutning i en Lightning-kabel, som første til at både Lightning-kontakten ytterst på kabelen smeltet (det var her kortslutningen var pga mekanisk brudd), og selve USB-uttaket i laderen smeltet. Det stinket plast, «elektrisk» og kjemikalier i hele huset lenge etterpå. Skummel opplevelse! Aner ikke om varmen over tid hadde blitt så høy at plasten hadde tatt fyr (=brann), eller om den kun hadde smeltet. Men det rakk å bli så varmt at den tykke plasten i laderen hadde smeltet og begynt å renne. Dette var en kvalitetslader, ikke billig kina-ræl.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Maika skrev 1 time siden:

De USB-C-uttakene som oppgir 60W er når spenningen er 24V, og leverer kun halvparten på 12V.
Ser den ene fra Maritim ikke oppgir dette, så er kablene kraftige nok, så er det jo ikke utenkelig at den kan trekke 5A.
Seatronic selger forøvrig også den:
https://seatronic.no/prosupply-usp-uttak-2xusb-c-sort-8-32v-60w-pro5598

Maritim-chat svarte at den leverer 60W på 12V på begge utgangene samtidig, dvs 10A, men "Finner ikke mye info om denne hos leverandør, og vi har ikke fått den til lager enda, så jeg kan ikke sjekke produktet."

Seatronic-chat svarer omtrent det samme:
"Vi har ikke fått testet denne skikkelig ennå, men den skal visst kunne levere så mye som 60W på hver utgang. Altså som du sier ca. 10A 12V last."
De har akkurat solgt den siste de hadde på lager, så de får ikke testet den nå, men kommer til å gjøre det og legge oppdatert info på nettsiden og sende meg en mail. Bra service:tommel_opp:

Og som flere nevner, pass på å ha tykke nok kabler for dette, både for å unngå varmeutvikling/brann og for å unngå for mye spenningsfall.

Takk for fine forslag. Her det mye jeg ikke viste om. Men stor lader via sigaretttenner frister ikke, jeg vil helst ha laderen fast kablet.

At volten varierte så mye overrasket meg. Legger ut et bilde av laderen til en Oneplus mobil og den er på 80W men det kan jo godt bare være teoretisk.

Men hvis setter inn en tynn kabel så lader ikke den for fullt. Jeg får opp et varsel på tlf at nå lades det med mye strøm.

PXL_20250305_133426495.MP~2.jpg

5 hours ago, Allan E said:

Takk for fine forslag. Her det mye jeg ikke viste om. Men stor lader via sigaretttenner frister ikke, jeg vil helst ha laderen fast kablet.

At volten varierte så mye overrasket meg. Legger ut et bilde av laderen til en Oneplus mobil og den er på 80W men det kan jo godt bare være teoretisk.

Men hvis setter inn en tynn kabel så lader ikke den for fullt.

At det lades med 80 Watt behøver vel ikke å være teoretisk, selv om det riktig nok var mye på en telefon. Jeg pleier å måle strømgjennomgangen, og da kan jeg saktens måle opp til 100 Watt (20V, 5A) med riktig lader, kabel og belastning. Det eneste jeg har som trekker så mye som 100 Watt, det er vel et par ladbare strømforsyninger. Mine PC'er. nettbrett og telefoner trekker vel en god del mindre.

Det som er litt irriterende, det er hvis man skal lade med 100 Watt, og så tar man den første USB-C kabelen man finner, og så slipper den bare gjennom 60 Watt. (Selv om alt annet utenom kabelen støtter 100 Watt.)  

Synes at denne løsningen i fra @abbor ser veldig bra ut. Her er det jo fastmontert en 100 Watt USB-C kabel, og så så kan man for eksempel kutte av sigaretttenner kontakten, og koble opp direkte, for eksempel til solcelleregulatoren sin utgang for forbruksstrøm. (Eller til batteriet via en sikring.) Også batteritilkoblingen han har linket opp over, ville nok også fungere. Har bare brukt billige batteritilkoblinger i fra Jula, og det fungerer også, bortsett i fra at det kan bli litt "lunkent" når man trekker mye strøm. 

Hvis man har en Victron solcelleregulator, så har jeg lagt merke til at den ser ut til at den ser ut til å ha en smart funksjon. Hvis solcellepanelet for eksempel produserer 50 Watt på en litt overskyet dag, og man belaster med for eksempel 30 Watt, så klarer Victron regulatoren å fordele 30 Watt til forbruk, og de resterende 20 Watt til lading av batteri. På den måten så klarer den å lade nesten hele dagen unntatt når forbruket blir større enn det som solcellepanelene klarer å produsere. 

Jeg kjøpte 100W USB C laderen fordi jeg var misfornøyd med å bruke USB C utgangen på EcoFlow Delta 2 til å lade laptopen, tror laptopen min kan lades med 120W. Delta 2 kan gi max 100W, men leverte noe mindre, uten at det er et stort problem. Men Delta 2 startet vifta da jeg ladet laptopen og effektiviteten var alt for lav. Mye bedre å bruke et 100Ah LiFePO4 og 100W USB C laderen. Helt stille og mindre bortkastet energi. Dette batteriet er også den beste løsningen for kjøleboksen. Har også kjøpt en 15A Victron MPPT SmartSolar MPPT solcelleregulator. Da kan jeg bruke det sammenleggbare 160W EcoFlow solcellepanelet sammen med LiFePO4. EcoFlow Delta 2 har alt for lav effektivitet også ved bruk av den integrerte MPPT solcelleregulatoren. EcoFlow er i fremtiden planlagt stort sett bare å brukes når jeg trenger en del strøm på 230VAC. Har en 300W sinusinverter jeg kan bruke hvis det ikke trengs så mye strøm på 230VAC. 

MBXUSBC-DC0004 finnes i alle de nyere norske BMW og Volvo politibilene. Eneste som ble godkjent av installatøren. Hilsen en som jobber for distributøren i Norge. Levert mange 100, ingen returer som skyldes feil på produktet :glimter:

Den justerer seg etter hva man kobler til.

14 hours ago, Arne2 said:

Det som er litt irriterende, det er hvis man skal lade med 100 Watt, og så tar man den første USB-C kabelen man finner, og så slipper den bare gjennom 60 Watt. (Selv om alt annet utenom kabelen støtter 100 Watt.)  

Dette var et problem også for "gammel USB" (mikro-USB), for en god del år siden gjorde jeg en posting her hvor jeg målte ladeeffekt fra diverse USB-ladere for 12V kombinert med diverse kabler og et par enheter, og konklusjonen var veldig klar: tynne kina-kabler slapp gjennom svært mye mindre strøm enn solide kabler ment for lading.  Dette varierte også litt avhengig av hvilken enhet man forsøkte å lade - det er vel noe med spenningstap og hva slags minimumsspenning enheten godtar.

For USB-C så er situasjonen ganske forskjellig - så vidt jeg har skjønt, så skal det være noe elektronikk i selve kabelen som regulerer hvor mye strøm som kan komme igjennom - så man kan være ganske sikker på at dersom en kabel er spesifisert å fungere for 100W, så fungerer den for 100W.

Etter min erfaring med mine telefoner og laptop'er, så spiller det ikke så stor rolle med kabeltykkelsen - jeg har foreløbig til gode å oppleve at en USB-C-kabel leverer mindre enn hva laptopen faktisk trenger.  Ladetid vil selvfølgelig variere avhengig av kabeltykkelsen, men det er ikke ofte jeg har det travelt med å lade enheter ombord.

2 hours ago, tobixen said:

Etter min erfaring med mine telefoner og laptop'er, så spiller det ikke så stor rolle med kabeltykkelsen - jeg har foreløbig til gode å oppleve at en USB-C-kabel leverer mindre enn hva laptopen faktisk trenger.  Ladetid vil selvfølgelig variere avhengig av kabeltykkelsen, men det er ikke ofte jeg har det travelt med å lade enheter ombord.

Tror de fleste USB-C kablene leverer opp til 60 Watt. De fleste moderne PC'er, telefoner og nettbrett krever jo en god del mindre enn det for vanlig drift. Når jeg gjennomførte målinger med en 100 Watt belastning, så kunne jeg se at strømgjennomgangen varierte med kabelen.

Det er vel heller ikke slik at "tykke kabler" nødvendigvis gir en høy strømgjennomgang. Hvis kabelen er tykk på grunn av at den er laget for å overføre 4K video, så er det vel ikke sikkert at den samtidig også er god til å overføre store strømstyrker. Noe av problemet er at det finnes haugevis av varianter av disse USB-C kablene. Noen med videooverføring, andre uten.

Jeg bruker en laptop med ekstern USB-C skjerm ombord og jeg tror nok at de aller fleste av kablene mine klarer å levere spenning og strøm til å drive begge deler samtidig. (30-40 Watt til sammen?) (Og flesteparten av USB-C kablene kan ikke overføre video.)

De eneste tilfellene der jeg har bruk for de 100 Watt fra en USB-C kabel, det er vel lading av en "power station", som kan ta i mot 100 Watt.   

Her har vi en video for "de spesielt interesserte" når det gjelder USB-C. (Power delivery i fra tidspunkt 11:40) 

37 minutes ago, Arne2 said:

Det er vel heller ikke slik at "tykke kabler" nødvendigvis gir en høy strømgjennomgang.

Sant.

37 minutes ago, Arne2 said:

Hvis kabelen er tykk på grunn av at den er laget for å overføre 4K video, så er det vel ikke sikkert at den samtidig også er god til å overføre store strømstyrker. Noe av problemet er at det finnes haugevis av varianter av disse USB-C kablene. Noen med videooverføring, andre uten.

Tykkelsen kommer da trolig fra skjerming, og disse kablene er normalt stivere enn strømkabler ... men ja, det er et stort problem, en USB-C-kabel er ikke alltid det samme som en USB-C-kabel.  Når det komer til videooverføring, så er vel ikke dette engang en del av den offisielle standarden.

Skal man kjøpe kabel i fysisk butikk er det ikke alltid betjeningen har kompetanse, merking av spesifikasjoner er mangelfull, og "bestillerkompetansen" må også være på plass hos kunde.

Som nevnt lengre opp, alle USB-C-kabler skal ha (hvis jeg har forstått det riktig) en eksplisitt definert spesifikasjon på maks effekt - så dersom man trenger kabler for høye effekter, så bør se seg etter kabler som er eksplisitt merket for "power delivery" og som gjerne også spesifiserer hvor mye "power" de kan levere.

En annen ting som er verdt å merke seg er at det for USB-C er langt vanligere enn for USB-A at kabelen er en ren ladekabel og mangler ledere for dataoverføring.

Går man f.eks. på AliExpress og kjøper en kabel som takler 100W eller 240W er det ikke sikkert den faktisk kan brukes for overføring av data. Så sjekk at spesifikasjonene også nevner dataoverføring før kjøp. Jeg har brent meg på det et par ganger, så nå kjøper jeg stort sett dyrere kabler som takler både rask lading og høy dataoverføringskapasitet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

1 hour ago, tobixen said:

Tykkelsen kommer da trolig fra skjerming, og disse kablene er normalt stivere enn strømkabler ... men ja, det er et stort problem, en USB-C-kabel er ikke alltid det samme som en USB-C-kabel.  Når det komer til videooverføring, så er vel ikke dette engang en del av den offisielle standarden.

Tror ikke det dreier seg om skjerming, men heller flere ledere som er lagt på en eller spesiell måte. Tror også at video signalene overføres digitalt, slik at det er snakk om digital kapasitet.

Jeg fant en forholdsvis billig USB-C kabel hos Biltema som kunne overføre video, men ingen ansatte som kunne svare på om den kunne det. Men sluttresultatet ble bra. 

1 hour ago, Arne2 said:

Jeg fant en forholdsvis billig USB-C kabel hos Biltema som kunne overføre video, men ingen ansatte som kunne svare på om den kunne det. Men sluttresultatet ble bra. 

Min erfaring var faktisk fra elkjøp eller power eller noe slikt, en butikk hvor de ansatte burde visst, ref det jeg skrev over ...

3 hours ago, tobixen said:

Skal man kjøpe kabel i fysisk butikk er det ikke alltid betjeningen har kompetanse, merking av spesifikasjoner er mangelfull,

:-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...