Jump to content

Store USB ladere (større enn 50W) direkte fra 12V

Allan E

Recommended Posts

Kabler med USB C kontakter kommer i mange varianter med forskjellige effekt og data spesifikasjoner. 

Effekten som kan overføres på kvaliteteskabler kan være 60, 80, 100 eller 240W. 

Maks overføringshastighet kan variere fra 480Mbit/s (USB 2) til 40Gbit/s (USB 4, Thunderbolt 4). Mellom der har vi 5, 10 og 20Gbit/s (USB 3.1, 3 2, Thunderbolt 3)

For ladekabel er 480Mbit tilstrekkelig. Hvis kabelen skal brukes til å koble en 4k skjerm med strømforsyning til laptop så anbefales en kabel med 100W overføringskapasitet og 20Gbit/s dararate. For 2 stk 4k skjermer trengs 40Gbit/s. 

For lading så bruker jeg en slik 100W kabel med display som viser effekten. 

https://www.teknikkdeler.no/produkt/sign-usb-c-til-usb-c-kabel-100w-med-display-2m-svart?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=new - dp-shopping-kablar%26laddare-no&utm_id=21670792076&gad_source=1&gclid=CjwKCAiArKW-BhAzEiwAZhWsIB-ddv6oCtATtqXWQKmbYYEkdXgD8VtspdLLtuX9PF-sIByBkHfUxhoCV6MQAvD_BwE

Allan E skrev 1 time siden:

Anker er vel et merke som selger kabler av god kvalitet. De kablene som fulgte 80 watts laderne er ganske tykke og røde av farge så de er enkle å kjenne igjen.

Anker er et solid merke, ja. Jeg har ladere, powerbanker og kabler derfra, kjøpt gjennom flere år. De koster en del sammenlignet med billige noname-produkter, men er langt framme på ytelse, kvalitet og funksjonalitet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

1 hour ago, abbor said:

Den synes jeg også ser ut til å være en veldig bra sak. Synes at hovedtema omkring USB-Ladere som kan gi litt effekt er ganske godt dekket inn og at den problemstillingen har fått sin ganske gode løsning.

Så litt delvis på sidelinjen:

Da jeg bestemte meg for å bygge opp et nytt forbrukssystem om bord, så var målet i utgangspunktet å kunne klare en sommersesong uten å ha noe behov for landstrøm. Det første jeg tenkte på da, det var jo hvordan jeg kunne redusere strømforbruket til en "lavenergiprofil". Det første jeg gjorde det var jo da å skifte ut alle glødepærer med LED, og å bytte ut eksisterende kjøleskap med ett som kunne klare seg med halvparten av strømforbruket. "Skips-PC" ble også skiftet ut med med en nyere med lavt strømforbruk. USB-C brukes hovedsaklig som forsyningspunkt for forbrukere. (Med unntak av kjøleboks.) Dessuten så oppgraderte jeg i fra 2.5 Kg gassflaske til 10 Kg gass, for å ha nok gass til "koking og kaffe". 

I og med at ingen av forbrukerne trekker særlig mye strøm, så faller egentlig hele dette behovet for "stor effekt i fra USB" stort sett bort. Jeg koblet ikke opp til motorens generator, da jeg vurderte at solcellepanelene ville gi en tilstrekkelig mengde strøm. Det viste seg å stemme, ettersom hele sommersesongen i fjor kun medførte 5 av 3.000 ladecycler for batteriet. (Det pendlet stort sett mellom 80-100% ladingsnivå.)

Nå i vinter så satte jeg også inn en Ecoflow Delta 2, og den eneste funksjon som jeg har bruk for, det er funksjonen å varme opp Fjordlands ferdigretter i microbølgeovnen og kanskje å riste et par brødskiver i brødristeren. Når det fungerer, så er jeg godt nok fornøyd. Ut i fra mine kriteria så fungerer Ecoflow Delta 2 meget bra ombord. Jeg bryr meg ikke om den kan levere mer enn nødvendig, hvis den kan levere det som er nødvendig for meg. Delta 2 får ellers sin strøm i fra LiFePo4 batteriet, som igjen får sin strøm i fra solcellepanel via en Victron regulator. 

Enhver kan jo legge opp slik som man ønsker, men synes at det for min del er et lite poeng å redusere strømforbruket, slik at et lite opplegg med solcellepanel kan klare å holde tritt med forbruket gjennom hele sesongen. Det eneste som overrasket litt det et var at solcellepanelene skulle klare å holde batteriet ladet også gjennom vintersesongen. Det var litt uventet men det ser ut til å være tilfellet.    

13 hours ago, Arne2 said:

I og med at ingen av forbrukerne trekker særlig mye strøm, så faller egentlig hele dette behovet for "stor effekt i fra USB" stort sett bort.

Nettopp - det er min erfaring også, relativt sjeldent jeg trenger å lade ting "raskest mulig".  Det som er viktig er at jeg har nok av ladekilder som kan levere PD, slik at jeg kan sitte på litt forskjellige steder og jobbe med laptop uten å bekymre meg for batterikapasitet, og at de kan levere tilstrekkelig til både konsum og lading på laptop'en.  Jeg har hittil ikke funnet en eneste USB-C-C-kabel eller en enenste PD-lader som ikke tilfredstiller det siste der.  De fleste ladere som har USB-C-utgang støtter PD.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Arne2 skrev for 15 timer siden:

Så akkurat nå at Maritim har kommet med en 2x60W USB-C for fastmontering.

Til dere som er strøm-og kabeleksperter: Etterhvert som vi sluttbrukere kobler på kraftigere og kraftigere ladere og forbrukere i instrumentpanelene våre, hvordan påvirker det de originale kablene fra batteri til bryter og panel? Eldre båter har kanskje ikke dimensjonert de bakenforliggende kablene for et stadig økende strømtrekk? Eller hvor mye trekker en tradisjonell sigarett-tenner når den varmer opp spolen?

3 hours ago, Popeye70 said:

Etterhvert som vi sluttbrukere kobler på kraftigere og kraftigere ladere og forbrukere i instrumentpanelene våre, hvordan påvirker det de originale kablene fra batteri til bryter og panel?

Hvis alt er dimensjonert etter boka skal i allefall sikringer ryke før ledninger begynner å smelte eller ta fyr.  Som nevnt lengre opp, dersom sikringene holder og kablene er for tynne, så får man spenningstap, og en del av disse USB-C-laderene vil slutte å virke dersom innspenningen blir for lav.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev Just now:

Hvis alt er dimensjonert etter boka skal i allefall sikringer ryke før ledninger begynner å smelte eller ta fyr.

Det er her min bekymring ligger. I en del båter er ikke alt etter boka, i hvert fall ikke etter «dagens bok». Det er også mye hobbyjobb rundt forbi: «Det holder i massevis med 0,75kvmm uten sikring, fordi laderen er bare 0,5A». Det funket kanskje for å lade en mobil i 2010, men dagens utstyr prøver å dra mye mer enn det om det får mulighet.

Mek som du sier - en fornuftig forbruker vil forhåpentligvis ikke dra så mye, og heller redusere eller kutte helt.

5 hours ago, Popeye70 said:

Til dere som er strøm-og kabeleksperter: Etterhvert som vi sluttbrukere kobler på kraftigere og kraftigere ladere og forbrukere i instrumentpanelene våre, hvordan påvirker det de originale kablene fra batteri til bryter og panel? Eldre båter har kanskje ikke dimensjonert de bakenforliggende kablene for et stadig økende strømtrekk? Eller hvor mye trekker en tradisjonell sigarett-tenner når den varmer opp spolen?

Det er nok rett som @tobixen sier over at i et "riktig bygd elektrisk anlegg, så skal alle kabler og komponenter være beskyttet av en sikring som skal ryke ved kortslutning eller overbelastning. Men så er det vel kanskje slik at alle installasjoner i båt ikke alltid er etter boka.

Men et slikt dobbelt 60W USB uttak, så legger man jo til en mulig ny ekstra belastning på ca 10 Ampere pr uttak, og det kan jo være litt, særlig hvis man har flere. Men man får jo ikke noen brann før man har varmgang, og da vil det jo fungere å kjenne etter med fingrene på kabler og utstyr ved maks belastning.

Slik som jeg valgte å løse det så valgte jeg heller å bygge opp et helt nytt forbrukssystem ved siden av, drevet av solcellepaneler, slik at det er null sjanse for at nytt system og nye kurser kan ha negativ innvirkning på gamle kurser og gammelt system. Så langt ingen problemer med å bruke to adskilte systemer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...