Jump to content

Brann i båter på Hovedøya.

Popeye70

Recommended Posts

pipe skrev 1 minutt siden:

En forferdelig start på sesongen må sies 

ikke veldig morsomt, nei. 😳 Ganske upraktisk sted å få en brann, det er ikke bare-bare å rykke ut med mye personell og materiell når det er på en øy.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ugreit at det er på en øy, men det er på en øy rett utenfor Oslo med store ressurser for slukkearbeid. Der hvor vår båt ligger på land er det mindre enn 50 cm fra fender til fender og det ligger noen steder 8-10 båter på en rekke. Min båt har 500 liter diesel ombord og det vil forundre meg om ikke flere båter har tilsvarende dette.

Jeg mener det bare må være et tidsspørsmål før vi får en større brann i et båtopplag på et sted hvor det er betydelig mindre brannberedskap enn på Hovedøya.

Og :ber: i håp om at jeg får grundig feil.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Er redd dette har startet i noe elektrisk. Jeg vinterlagrer min båt på en sånn måte at jeg slipper å være koblet til noen som helst form for strøm. Har heller ikke strøm tilkoblet når båt ligger på vann uten at jeg er til stede, men ett par timer kan jeg tåle hvis jeg må noen ærend etc.. Men jeg liker det ikke.

Tja, du vet, 220 V skal på en eller annen måte være godkjent. 220 V i Hulda holder et høyere nivå enn hjemme i huset mitt. Derimot kan hvilkensomhelst tommeltott fikle rundt i lavspentanlegget uten verken risikoevne eller bruk av vettugt materiell. I tillegg kommer naturligvis all diesel/bensin/propan lagret om bord i båtene. Så den biten ville jeg bekymret meg mer over.

Jeg har kun diesel lagret i tanken. Godkjent eller ikke, så er det tryggest uten strøm. Selvsagt kunne også jeg tenkt meg kald drikke når jeg ankommer båten. Men om jeg venter 1 time så er det kaldt nok. Men meg om det vedr min båt. Mange i min hjemhavn ligger til strøm og det er helt greit for min del. Sikkert på opplagstomta også. Så om det tar fyr så kan min båt lett bli tatt med enten på land eller vann.. Men jeg sover rett og slett bedre når jeg vet at min båt ikke er koblet til. Rart med det..  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...