Ingar Startet 6.Mars Link til dette innlegget Startet 6.Mars Båtbransjen tror at selvparkering er nødvendig for å få nyrekrutteringen til båtlivet. Altså at man kan legge til og fra kai ved å trykke på en knapp. Synspunkter? Link to post
Mastiff Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Jeg vil iallfall ikke være ute på sjøen og treffe på masse sommerferieførere som er så dårlige at de ikke klarer å legge til uten hjelp! Link to post
Arne2 Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars En av de grunnene til at man er på sjøen det er jo for å slippe vekk i fra all automatisering, trafikklys og elendighet. Link to post
Hakkannen Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Mulig det kan være en løsning for nyrekrutteringens del, men selv synes jeg å gå fra kai og legge til er en del av båtlivet. Mestringsfølelsen man får når man får en perfekt tillegging er litt av opplevelsen og gleden ved båt. Selvsagt ikke like kjekt når det ikke går helt som planlagt, men samtidig, fremdeles en del av båtlivet, og noe som skaper variasjon😊 Link to post
Bårdp Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Er vel lenge siden den utviklingen startet. Ettervært som folk har blitt dårligere til å kjøre båt har dette blitt kompensert for med stadig nye hjelpemidler. Kartplottere, Pyaevisper og joystikkkontroll. Så at det kommer system hvor en bare trykker på en knapp så legger båten til er vel en naturlig fortsettelse av denne utviklingen. Og når en ser på hvor mye noen klarer og knote det til med baugvisp, aktervisp og to propeller er vet vel kanskje for mange like greit at det blir bare en knapp å trykke på. Link to post
-morten- Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Sånnt funker sikkert bra i en helt stille havn i Florida! Dette er vel mulig på moderne båter med doble motorer samt baug og hekkthruster som er linket sammen! Selv har jeg ikke bruk for sånnt! Hadde det vært innstalert på en båt jeg hadde kjøpt, hadde jeg jo ikke demontert det da! Båtbrangsjen bør heller fokusere på enkle rimelige båter for hvermansen, sånn at de får smaken på båtlivet og e. går opp i størrelse senere! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Om en ikke er i stand til å legge til med en båt så er det min oppriktige mening at man da heller ikke er i stand til å manøvrere en båt i en annen krevende situasjon, og er man da skikket til å føre båt? Neste steg er selvkjørende båter... Har man ikke glede av å lære seg sjømannskap, har man ikke glede av å mestre båten... kanskje like greit å bli igjen hjemme og leke med appene... så slipper man sjøsprut i håret, måkeskrik og båtglede Link to post
-morten- Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars 2 minutes ago, Bårdp said: Og når en ser på hvor mye noen klarer og knote det til med baugvisp, aktervisp og to propeller er vet vel kanskje for mange like greit at det blir bare en knapp å trykke på. Jeg har selv pysevisp, men den brukes veldig skjeldent! i tilfellet bare en dytt om jeg blir tatt av vind eller strøm. Har kraftig motor i hekken som tar sikkelig tak. Så er det jo enorm underholdning å se på de som kommer til kai og tror de kjører bil! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars dieselfan skrev 6 minutter siden: Neste steg er selvkjørende båter... De er det allerede en del av. Autonome farkoster som driver med forskjellig oppdrag både langs kysten og ute i åpent hav. Og disse vil en nokk se langt flere av i årene som kommer. Link to post
dieselfan Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Bårdp skrev 2 minutter siden: De er det allerede en del av. Autonome farkoster som driver med forskjellig oppdrag både langs kysten og ute i åpent hav. Absolutt !, men denne tråden handler vel om rekruttering og lystbåt, og da er det vel tynt med tilbud... (da er det min tanke at en rekruttbåt ikke koster over en mill) Link to post
Cheyenne Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Med autopilot som følger rute på plotter har man vel egentlig en form for selvkjørende båter i dag? Link to post
Lazyjack Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Cheyenne skrev 32 minutter siden: Med autopilot som følger rute på plotter har man vel egentlig en form for selvkjørende båter i dag? Man må jo fortsatt bekrefte kursendringer og godt er det. Link to post
Bårdp Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Nei det trenger en ikke. Er bare et spørsmål om hvordan autopiloten er satt opp. Link to post
tobixen Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars 2 hours ago, -morten- said: Så er det jo enorm underholdning å se på de som kommer til kai og tror de kjører bil! Mener å ha nevnt dette i en annen post. Jeg lå fortøyd i en havn og ser en båt komme inn. Klassisk opplegg med to rader med båter fortøyd med kortside mot brygge og en ikke så altfor bred "lei" mellom radene. Så er det litt - ikke mye, men litt! - vind i lufta, mot babord rad med båter. En relativt stor motorbåt kommer inn i havna, og ligger litt for langt inn mot babord side. Plutselig blir båtfører var på dette. Joda, båten hadde kraftige motorer. Båtfører la roret hardt mot styrbord og ga full guffe på motoren. Det hadde kanskje vært riktig løsning om det hadde vært gjort ca ti sekunder tidligere. Kanskje situasjonen kunne vært berget med baugtrustere, jeg vet ikke. Hadde man instruert noe mannskap på dekk til å springe ut med fendere, bare akseptert at "oj, jeg har gjort en tabbe" og ventet på ekstern hjelp, så hadde man ikke mistet annet enn ansikt. I stedet ble det skader på tre fortøyde båter i tillegg til store skader på motorbåten (et bauganker på en av båtene som lå der fikk kjørt seg gjennom skroget på motorbåten og satte seg fast der slik at båten ble dratt ut av plassen sin). Til alt overmål - vi kunne etterhvert se at det stod "INSTRUCTOR" på skjorta til båtfører ... Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars 10 minutes ago, Bårdp said: Nei det trenger en ikke. Er bare et spørsmål om hvordan autopiloten er satt opp. ... og hvem som har programmert den. Det burde ikke være så veldig vanskelig å lage en autopilot som sjekker kart og nekter å følge rutelinjer som går over stener eller rett gjennom øyer og skjær. Med data fra AIS og radar burde det heller ikke være så vanskelig å lage logikk som sjekker om man er på kollisjonskurs med andre skip og eventuelt styre unna dersom båten kommer fra styrbord side. Dette er svært mye enklere enn å lage selvkjørende biler som må gjøre en optisk tolkning av omgivelsene og både ta hensyn til infrastruktur laget for mennesker (veimerking og skilter langs veien etc) samt muligheten for fremmedobjekter, barn, dyr etc i veibanen. Allikevel, feil vil skje, kartet er ikke alltid i samsvar med omgivelsene, jeg har sett navionics sette opp ruteforslag som har vært hinsides enhver fornuft (f.eks. forsøk på å passere Jeløybrua i Moss selv om man har spesifisert at båten er 24 meter høy - Jeløybrua har vært sveiset fast i over førti år elns), GPS-jamming er blitt et problem i Østersjøen (det har jeg observert selv fra passasjersete i fly - to ganger), det hender at det er fremmedobjekter, fiskeutstyr, kajakker etc i sjøen også, tidvis må man ta hensyn til vær (f.eks., alltid ha gode nok sikkerhetsmarginer på le side av båten) og bølger (dybde må være minst tre ganger maksimal bølgehøyde) etc, til syvende og sist tror jeg på at man må ha en båtfører som står til ansvar for seilasen. Joda, det eksperimenteres med selvstyrende autonome skip, men jeg tror ikke det er så veldig god idé innaskjærs. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Som sagt er det jo allerede en masse selvkjørende båter i drift i dag så det går da helt fint. Link to post
tobixen Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars 1 minute ago, Bårdp said: Som sagt er det jo allerede en masse selvkjørende båter i drift i dag så det går da helt fint. Jeg vet ikke, men jeg finner det nærliggende å anta at selvkjørende båter/skip av noe størrelse som ferdes innaskjærs vil være satt opp med noe slags form for alarmsystem, og at man da har en vaktordning hvor noen manuelt kan ta over kontrollen på skuta, eller worst case sette avgårde i en rask RIB for å løse opp i vanskelige situasjoner. Det hender at jeg hviler i horisontal stilling i båten under seilas, med alarmsystemer (inkludert klokkealarm). Selv om jeg ikke sitter ved roret er jeg fortsatt båtfører. Slik vil det også være med en "selvkjørende" båt dersom man har en vaktordning og vakt har muligheter til å fjernstyre båten, da vil man fortsatt ha en båtfører, selv om båtfører ikke sitter fysisk på båten. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars (forøvrig synes jeg premisset i spørreundersøkelsen er gal - trenger vi egentlig nyrekruttering til båtlivet? Jeg synes det var helt forferdelig å være i båt i Oslofjorden under covid-tiden etterhvert som det ble sommer og "alle" skulle nyte båtlivet i Oslofjorden. Og i den grad rekruttering av nye båtfolk er en fin ting, så tenker jeg at jeg helst vil se båtfolk som ikke trenger autodocking og som kommer i enklere båter, fremfor "folk i altfor stor motorbåt som egentlig ikke aner hvordan man opererer en båt") Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjølsøkk Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Mht rekruttering til båtlivet. Ka skjedde med å begynne i det små me en typ 9.9 på en 15 fot Rana? Skadepotensiale ligg jo fort i fart og manglende kontroll, å jokke en båt te kai må nu de fleste evne, eller finne en app å holde sæ på land. Kæm i jessunavn begynne båtlivet med en autonom robot av en robåt? Må jo være om et av de 1800 avkomman te Musk finn ut at det ser gøy ut. En slik sak e sikkert ikkje gratis. Nei, start i det små så tar trefotsyka dæ i takt med egne skills. 🫶 Link to post
Cheyenne Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Lazyjack skrev for 3 timer siden: Man må jo fortsatt bekrefte kursendringer og godt er det. Ikke på mitt oppsett. Kan legge rute og den følges uten at jeg trenger å bekrefte/kvittere for kursendring. Vet ikke hvorfor det er sånn, har alltid vært sånn. Link to post
mons Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Jeg synes det er artig å legge ei tung skøyte til kai i fralandsvind, men jeg likte også å sitte i en tupperware med to propeller bak og kraftig truster og slippe folk på land i Sandefjord for etpar år siden. Å ligge 20 cm fra kaia og leke med en liten spak mens sidevinden herjer er jo tilfredsstillende! Tror rekrutteringen er mer avhengig tiktok og lignende enn utstyret i båten. Mons Link to post
glalaks Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Båtlivet er ganske kostbart. Tror færre unge prioriterer båtlivet. Vi er også båtløse nå med to barn og huskjøp. håper på båt igjen i år. Solgte den siste høsten 2020.. Vurderer snekke nå. Lave driftskostnader. Kanskje. tidlig rekruttering er nok også viktig. Kjøpte båt og motor til ungene. I vinter ble den stjålet fra garasjen.. så må vel handle enda en.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Seilars Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Båtbransjen har ikke i tilstrekkelig grad tatt til seg den teknologiske utviklingen innen produksjon som er mulig å utnytte ved store volum. Istedenfor så har flere av verftene rygget inn i fremtiden ved å selge mindre båter med rimeligere byggekvalitet. Det har gitt dem grønne tall, men samtidig skrelt vekk de av oss som kunne ha valgt ny båt istedenfor hytte etc. Men hva kunne de endret på produktene for å gjøre dem mer attraktive for neste generasjon båtkjøpere? 1. Folk er vel lei av strømproblemer i båter. Bransjen må følge med i tiden, og oppgradere fra 12V til 48V. Lithium må også inn som standard løsning på en trygg måte der kunden ikke behøver å vente på at dynamoen skal ta fyr etc. Her har bransjen lukket øynene og overført problemene til kundene. 2. De må gjøre båtene smartere. Neste generasjon er vant til å kommunisere med folk og ting. Hytta på fjellet og bilene har de siste årene blitt smarte og fått egne apper. Slike apper kan brukes til både komfort og sikkerhet. Veien videre bør begynne med å standardisere 48V og CAN bus. Kobber er dyrt, og istedenfor å selge anlegg som ikke dekker kundens behov, så bør spenningen opp. Ett standard oppsett i en 30-40 foter kunne vært 100Ah 48V Lithium med en 50A/48V dynamo. Legger man da til en 25A landstrømslader og integrerte solceller, så våkner nok mange. Selvparkerende……interessant utsagn fra en bransje som har vært i en teknologisk dvale i 25 år. Jeg tror ikke det er så gjennomtenkt, med mindre det handler om å få igang en diskusjon. Link to post
LM 605 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars dieselfan skrev for 16 timer siden: Om en ikke er i stand til å legge til med en båt så er det min oppriktige mening at man da heller ikke er i stand til å manøvrere en båt i en annen krevende situasjon, og er man da skikket til å føre båt? Neste steg er selvkjørende båter... Har man ikke glede av å lære seg sjømannskap, har man ikke glede av å mestre båten... kanskje like greit å bli igjen hjemme og leke med appene... så slipper man sjøsprut i håret, måkeskrik og båtglede Støtter den. Link to post
hanto1 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Det er vel økonomi som er største hinderet for at folk ikke kjøper båt, dette i kombinasjon med at den gjevne mann er "lat og teknisk ubrukelig" ( sammenlignet med fortidens handyman ). Når alt arbeid skal settes bort må man ha solid økonomi for å ha båt. Trenden er helt klar, flere gir opp båtlivet ( Overnattingsbåt ) og få kommer til. Havna var før smekkfull av overnattingsbåter ( som ble mye brukt ), nå er det mest mindre dagsturbåter som knapt blir luftet i løpet av sesongen. Tilbake til det å legge til: Moderne båter har jo ofte stort vindfang og lite under vann, da er det kjekt med hjelpemidler selv om man har mye erfaring. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn