Bårdp Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars JRK skrev On 7.3.2025 at 12.04: Men ser behovet om man er alene, derfor har jeg fjernkontrol på hekk/bauthrustere og ankervinsj, samt motor, kjekt i moderat vær, men med vind eller bølger, må jeg ha mannskap . Vis hele sitatet Bare tull. Kjørte i mange år en 60 fots skyssbåt som oftest alene. Den hadde ikke noen truster men var da aldri noe problem å få den fortøyd av den grunn. Sto vinden kraftig fra land var det nå bare å sette baugen forsiktig mot kaia slå på autopiloten for så å gå ut og sette en spring deretter var det nå bare å legge den til. Tror mange kunne vært kjent med å øve litt på dette med å maurere en båt uten å bruke alskens slags visper og mikmak. Greit å ha testet litt den dagen det ikke virker elder vinden er så sterk at vispen ikke er kraftig nokk. Link to post
JRK Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Bårdp skrev On 7.3.2025 at 12.15: Bare tull. Kjørte i mange år en 60 fots skyssbåt som oftest alene. Den hadde ikke noen truster men var da aldri noe problem å få den fortøyd av den grunn. Sto vinden kraftig fra land var det nå bare å sette baugen forsiktig mot kaia slå på autopiloten for så å gå ut og sette en spring deretter var det nå bare å legge den til. Tror mange kunne vært kjent med å øve litt på dette med å maurere en båt uten å bruke alskens slags visper og mikmak. Greit å ha testet litt den dagen det ikke virker elder vinden er så sterk at vispen ikke er kraftig nokk. Vis hele sitatet Her er vi nok uenig. Tror ikke 60 fotere er det nybegynnere gir seg i kast med. Ellers så vil jeg jo hevde at en manøver som du nevner her er vel ikke så relevant for enlystbåt som må legge seg utenpå eller i mellom andre båter. Så er det også slik at en 60 foter har stort treghetsmoment og spreter ikke opp/net/frem/tilbake i løpet av sekunder som en mindre lystbåt. Ellers er jeg jo veldig enig i at øvelse gjør mester, men det var vel nettopp dette nybegynnere skulle slippe å ha med dene selvparkeringen Link to post
tobixen Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Lazyjack skrev On 7.3.2025 at 12.10: Huffda, det synes jeg høres kjempeskummelt ut, et det virkelig lov å selge slike systemer. Hvilken plotter er det du har? Vis hele sitatet Jeg mener å ha hørt at det ikke er lov, men båteier står vel fritt til å programmere sine egne systemer, installere alternativ programvare på systemene som er installert, eller importere systemer fra land hvor dette er tillatt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bårdp Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars En kan jo fundere på hva som er best og sikrest i en gitt situasjon. At båten bare fortsetter rett frem når den kommer til er veipunkt eller at den endrer kurs. Link to post
Blouberg Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars tobixen skrev On 7.3.2025 at 12.51: Jeg mener å ha hørt at det ikke er lov, men båteier står vel fritt til å programmere sine egne systemer, installere alternativ programvare på systemene som er installert, eller importere systemer fra land hvor dette er tillatt. Vis hele sitatet På min gamle Garmin AP var det slik, ikke testet på ny AP da jeg er blitt litt skeptisk til å la GPS signaler styre båten i disse tider da jamming blir mer utbredt. Er ellers positiv til hjelpemidler som forenkler og gjør det mer trygt, både på sjø, i lufta og på vann (: Man må selvsagt kunne operere båten uten alle hjelpemidler og da.. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Bårdp skrev On 7.3.2025 at 12.15: Bare tull. Kjørte i mange år en 60 fots skyssbåt som oftest alene. Den hadde ikke noen truster men var da aldri noe problem å få den fortøyd av den grunn. Sto vinden kraftig fra land var det nå bare å sette baugen forsiktig mot kaia slå på autopiloten for så å gå ut og sette en spring deretter var det nå bare å legge den til. Vis hele sitatet Med en røff yrkesbåt og egen kai (plass) for longside kan man gjøre slik. Med tupperware med fremstikkende anker, pulpit og/ eller baugspyd blir det dyre skader av slikt. Flytebrygge eller lavere brygge enn tupp av baug blir hakk og riper om man setter en skrå glassfiberbaug intill og holder med gir inne og AP. De fleste må forholde seg til trange havner, ofte med flytebrygger og utstikkende bauger og ankre man ikke vil subbe borti. Ofte må man inn mellom to rader med brygger, stoppe opp, vri båten 90 grader på femøringen og inn i en bås. Gjerne er det en meter eller mindre klaring foran og akter. Legg til litt strøm og vind (kast) samt alene ombord så blir det utfordrende, og med stor fallhøyde. Da er hjelpemidler som kamera, thrustere i hue og ræva og gjerne et mannskap eller to kjærkomment. Å legge til på en stor longsideplass med god plass rundt greier (nesten) alle. Utfordringen er at man ikke blåser ut fra kaia før man rekker og løpe fra styreposisjon og til akter eller side for å få slengt på en trosse så man evt kan holde seg på spring med motorene. Igjen hjelper alt man har av thrustere og noe av det jeg setter mest pris på når jeg kjører større båter alene er fjernkontroll til thrustere. Da trenger man bare å få på ett tau akter mens man holder baugen med thruster og fj kontroll så man kan feste de neste tauene og således slipper å løpe frem og tilbake til styreposs. IPS med DP og eller side-push er helt genialt i slike situasjoner. Da kan man greie seg inn til en longsideplass alene i nesten alle normale forhold uten stress og mas. Tar man typiske midddehavshavner med hekk inn og tau fra baug til moring som man ta tak i akter på kaia og lede frem blir det fort kål av det også. Det slikt disse systeme er utviklet for. Ta bort stress og mas inkl koneskriking og holde tupperwaren (sin og andres), samt stolthet skadefri. Man kan ure på hvordan man greide seg før med skøyter og singel aksling motorbåt. Det ble ofte litt kål da også, men stort sett var det ikke så trange flyebryggehavner med bås. De senere årene, har typisk kommersielle havner blitt trangere og trangere mellom bryggene samtidig som båten stikker lenger og lenger ut med ankere, spyd og braketter. Og ja, jeg snakker om et typsik motorbåtliv i 2025 på det sentrale øst eller vestlandet med mye foreninger og kommersielle havner. Har man sin egen kai eller flytebrygge eller romslig havn med noen få båter blir det noe annet. Mvh. SAP Link to post
Cheyenne Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Lazyjack skrev On 7.3.2025 at 12.10: Huffda, det synes jeg høres kjempeskummelt ut, et det virkelig lov å selge slike systemer. Hvilken plotter er det du har? Jeg ser med gru for meg å risikere å møte båtførere med fjeset i mobilen og en båt som gjør plutselige brå kursendringer😱😱😱 Vis hele sitatet Har Lowrance plotter som også styrer autopilot som stort sett er Simrad komponenter. Sitter forøvrig ikke med nesen i telefonen under fart, og bruker det slett ikke over alt. Synes forøvrig at det er helt topp bruksmessig. Link to post
Korsfjord Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Vet ikke helt, jeg... Men er det virkelig sånn at er mangel på integrerte systemer, apper og slikt noe som er problemet her? Jeg er ikke så sikker. Kanskje mange bare føler at man "må" ha noe stort og fancy for at det skal være båtliv, og da blir det jo altfor dyrt. Cabincruiser under 35 fot er jo smått i dag. Samme gjelder seilbåter under 40. Og selv mindre båter "må" ha svære motorer og masse elektronikk. Da blir det dyrt, og det skal ikke store båten til for at det blir vanskelig eller umulig for en vanlig lønnsmottaker å skaffe seg en slik båt som man føler er akseptert. Ja, vi er flokkdyr...(nå snakker jeg om nye eller nesten nye båter). Og siden dette har vært en trend ganske lenge, vil også litt eldre båter være teknisk kompliserte og man skal jammen forstå litt når det kommer til kunnskap om maskin og elektronikk om man skal kunne holde de gående på egen hånd. Og ikke minst ha midler til nødvendige oppgraderinger av utdatert elektronikk og slitne motorer. Og gamle, billige snekker og seilbåter begynner å bli veldig gamle og slitne. Terskelen for båtlivet blir høy. Så er det tilgangen og prisen på båtplass... Bare noen tanker i full fart. Link to post
Arne2 Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Min første båt var en kajakk, og jeg kan ikke si at behovet for et automatisk system for å legge til kai var veldig stort. Min neste båt var en 16 fot jolle med 20 hester påhengsmotor. Tror ikke at jeg hadde så stort behov for et automatisk system for å legge til land der heller. Har da en autopilot nå for tiden ,men bruker den vanligvis ikke. Link to post
tobixen Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Nå var det nettopp en artikkel på NRK om solstormer - https://www.nrk.no/trondelag/xl/norge-mangler-systematisk-overvakning_-magnar-gullikstad-johnsen-er-var-forstelinje-mot-solstorm-1.17324036 - dette er noe jeg har tenkt på tidligere også, ref https://stackoverflow.com/a/30370841 Sannsynligheten er stor for at før eller senere så kan plutselig all elektronikk i båten slutte å fungere. Dette er jo også en risiko ved lynnedslag. Er båtfolk anno 2025 i stand til å navigere uten elektroniske hjelpemidler? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ingar Svart 7.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars hanto1 skrev On 7.3.2025 at 7.59: Det er vel økonomi som er største hinderet for at folk ikke kjøper båt Vis hele sitatet Det ville jeg også trodd, men bransjen mener løsningen er utstyr som vil gjøre båter enda dyrere i innkjøp. For ikke å snakke om hva det vil kunne koste å vedlikeholde slike komplekse systemer. Når LiDAR radaren til 100k svikter i ferien... Link to post
Roger jo Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Olevine skrev On 7.3.2025 at 10.10: Var ikke spørsmålet om å øke rekrutteringen? Avansert automatikk eller ikke, så blir vel ikke en slik båt den typiske båten for en "rekrutt" til båtlivet. Vis hele sitatet Det er vel den veien det går, når en slipper 1980 årganger og eldre om bord uten å ha sett en båt før og uten opplæring. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Da jeg fikk meg bil med ryggekamera og elektriske vindusheiser syntes jeg dette var glimrende hjelpemiddel. Ønsket ikke å gå tilbake til bil uten dette, selv om de kjekkeste bilene jeg har hatt verken hadde automatikk eller elektriske hjelpemidler. Ekte båtglede, i alle fall for min del, er ikke nødvendigvis proposjonal med hverken størrelsen på båten eller tekniske hjelpemidler, selv om slikt kan være fint å ha. Man kan ha helt ulike opplevelser i forskjellig størrelse båt, og med forskjellig utvalg av utstyr. De to største og mest minneverdige opplevelsene i båt i løpet av det siste året var totalt forskjellige. Den ene gangen i 9-fots jolle mens jeg lå og drev sakte i solsteiken over noen grunne sandbanker og kikket på sjøauren som svømte rett under jolla. Total stillhet, eneste lyden var fra boblene i Colaen (kald). Lå der sikkert et par times tid og drev, var nær naturen, både fysisk og opplevelsesmessig. Den andre gangen var en praksistur i starten av februar, bak spakene i Poseidon II, fullspekket av navigasjonsutstyr og mer. To helt ulike båter, størrelsesmessig og teknologisk sett, men vil ikke si at den ene opplevelsen nødvendigvis var bedre enn den andre, koste meg like godt. Når potensielle båteiere spør meg hva de bør begynne med som første båt anbefaler jeg alltid det enkleste først, gjerne ikke for stort. Da kan de få opplevelsen med "old school" båtliv, erfare og kjenne litt på hvordan dette er før de eventuelt oppgraderer til mer spekket og større båt. Tror det er en fin vei å gå, ser ikke for meg det er særlig lurt på lang sikt å starte med en tilnærmet autonom farkost, verken med tanke på ekte opplevelser eller sikkerhetens skyld. Med noen år på nakken, gjerne man blir eldre og trenger mer hjelp når man er på sjøen, blir det en annen sak. Da har man også (sannsynligvis) bedre råd til slikt utstyr. Ellers er enig med dem som ikke forkjemper så veldig dette med rekruttering, det begynner å bli "stinn brakke" en god del steder nå, spesielt sommerstid. De som har genuin interesse og lyst å prøve seg med båt vil jeg heie fram, men de kan med fordel gå gradene før de begir seg ut på de dyreste og mest spekkete farkostene. Link to post
dennrick Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Nei, det å legge fra og legge til syntes jeg er et par høydepunkter med båt turen. Å fortøye godt er også noe jeg har sans for. Som nevnt over, jeg tror priser har mer å si for rekruttering til båtlivet. Dvs lavere priser. Men det toget har vel gått. En ny båt av den 2015 modellen jeg har er idag priset på feil side av 4M, sikkert nærmere 5M dersom man tar utstyret på den inn i regnestykket. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
aileenll Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Det er klart båtene må bli automatiserte: selvkjørende, Man må sette automatikken velge å legge til på ledig plass, Ved fortrtøyning automatisk velge om båten skal ligge på svai, eller med anker/dregg mot land. Det er bare å sitte på topp dekket med champagnen! :-) Aileen ll Link to post
Hekri Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars aileenll skrev On 7.3.2025 at 22.11: Det er klart båtene må bli automatiserte: selvkjørende, Vis hele sitatet ......sier @aileenll som en spøk. Men det er sannsynligvis den veien det går. Det er rekruttering av yngre båtkjøpere og båtbrukere tråden stiller spørsmål om. Når tida kommer skal jeg selge mine 46 fot uten auto-fortøyning og uten kameraer og elektroniske følere. Da trenger jeg en kjøper som kan greie å BRUKE båten. Hen må altså greie seg uten kostbart auto-tilleggings utstyr. Men først må jo båten betales. Og det har jo blitt nevnt i tråden - utfordringen er at rekrutteringen avtar fordi båt begynner å bli ubehagelig dyrt, særlig med all verdens elektronikk, selv om prisen på slikt utstyr sannsynligvis vil falle. Noen som er interessert i en 25 år gammel Princess som krever at du må greie å legge til uten auto-dittogdatt? Finnes det en kjøper til ei slik balje om 5 år? Ingen penger? Ingen peiling? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Lazyjack Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Cheyenne skrev On 7.3.2025 at 15.02: Har Lowrance plotter som også styrer autopilot som stort sett er Simrad komponenter. Sitter forøvrig ikke med nesen i telefonen under fart, og bruker det slett ikke over alt. Synes forøvrig at det er helt topp bruksmessig. Vis hele sitatet Mente ikke på noen måte å antyde at du ikke er oppmerksom, dette var en generell kommentar. Men det er dessverre ikke noen tvil om at det har blitt flere som sitter med nesa i mobilen også i båt og det er noe av grunnen til at RS kjører kampanjen "Løft blikket". Og sammen med båt som endrer kurs uten eiers medvirkning kan dette være farlig. Link to post
El barco de Sol Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Jeg kjører ca 30.000 km med bil. Hver dag (!) møter jeg bilførere som ikke overholder vikeplikt. Rundkjøring,forkjørsvei trikk og buss...vi bare kjører. Trolig er det liten grunn til å tro at kunnskapen er bedre med vann under kjølen. Jeg tror teknologien kan hjelpe oss alle, under vann, på vann, i lufta og på veiene. Derfor har jeg tro på selvkjørende transportmidler. Mennesker er upålitelige skapninger, bare se ut i verden. Link to post
Blouberg Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars El barco de Sol skrev On 8.3.2025 at 8.59: Mennesker er upålitelige skapninger, bare se ut i verden. Vis hele sitatet Dette er jeg helt enig i. Mennesket er som ofte det svakeste leddet i kjeden. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Olevine Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars El barco de Sol skrev On 8.3.2025 at 8.59: Mennesker er upålitelige skapninger, bare se ut i verden Vis hele sitatet Så er det de samme upålitelige skapninger som lager og programmerer disse automatiske systemene. Bare nevner det Link to post
Blouberg Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Olevine skrev On 8.3.2025 at 9.16: Så er det de samme upålitelige skapninger som lager og programmerer disse automatiske systemene. Bare nevner det Vis hele sitatet Joda, men det er sjelden det er ett menneske som står bak å produsere teknologi. Mange ledd med kvalitetskontroll som er med på å gjøre teknologien sikrere. Selvsagt kan også teknologi feile.. Ofte er fellesnevneren for når mennesket sviker at det kun et det ene individet involvert i handlingen som fører til problem. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars aileenll skrev On 7.3.2025 at 22.11: Det er klart båtene må bli automatiserte: selvkjørende, Man må sette automatikken velge å legge til på ledig plass, Vis hele sitatet ... samt la automatikken bestemme hvor båtturen skal gå og rutevalg dit, og AI-hjelper som bestemmer hva man skal gjøre når man har kommet frem. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilars Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Dagens unge liker skjermer og smarte løsninger. Da føler de seg hjemme. Full oversikt på en fullt integrert skjerm. Båtbransjen er en dinosaur som ikke benytter moderne teknologi. Dersom ett av båtmerkene klarer å integrere båten 100% inn i mobilen til disse unge, så er det dette merket som vil ha en fordel. Det å standardisere 48V og CAN bus løsninger tror jeg kan være en vei mot oppmerksomheten til de yngre. Det kreves høy komfort, og smarte løsninger for å få med neste generasjon ombord. Dette trenger ikke å koste allverdens om man bare går sammen om en bransjestandard. Link to post
tobixen Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Seilars skrev On 8.3.2025 at 10.41: Dersom ett av båtmerkene klarer å integrere båten 100% inn i mobilen til disse unge Vis hele sitatet Personlig er jeg SVÆRT skeptisk til båtautomatikk som innebærer at data fra båten blir sendt til en utenlandsk skyløsning og bare kan aksesseres ved å bruke en leverandøreid app som bare fungerer på android og iphone, samt kanskje at ting slutter å fungere når båten er utenfor dekning (eller når 5G-nettet skytes ned til fordel for 8G). Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Ingar skrev On 6.3.2025 at 12.26: Båtbransjen tror at selvparkering er nødvendig for å få nyrekrutteringen til båtlivet. Altså at man kan legge til og fra kai ved å trykke på en knapp. Synspunkter? Vis hele sitatet Jeg tror at kanskje båtbransjen «tror» dette for å få solgt slike produkter. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn