Lars H. Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Når en begynner å komme litt opp i årene (81 år som jeg), er det jo greit med litt tekniske duppeditter å hjelpe seg med. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars tobixen skrev 34 minutter siden: Personlig er jeg SVÆRT skeptisk til båtautomatikk som innebærer at data fra båten blir sendt til en utenlandsk skyløsning og bare kan aksesseres ved å bruke en leverandøreid app som bare fungerer på android og iphone, samt kanskje at ting slutter å fungere når båten er utenfor dekning (eller når 5G-nettet skytes ned til fordel for 8G). En båt må kunne driftes i «island mode» når nettet ikke er tilgjengelig. Dvs. fysiske knapper og full funksjonalitet om man ikke har mobildekning. Vi har fullt victron opplegg der jeg kan styre og overvåke ganske mye, men om systemet er nede så fungerer båten 100% uansett. Vi er bare tilbake til slik det var før i tiden. Man kan ikke være avhengig av noe utenfor båten for å komme trygt hjem, men samtidig så kan hjelpemidler over nett som feks. en mobil «distress» knapp ala den man har i biler være en løsning for båter i fremtiden. Ikke alle har VHF, og en moderne båt bør ha digitale løsninger. På samme viset vil en digital mann over bord klokke koblet mot ett slikt system kunne varsle om en enslig fisker faller overbord. Mulighetene er mange. Link to post
Hulda Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Story: Det å sette baugen i brygga er noe jeg har sansen for. Hva man gjør etter at baugen er satt i brygga er mer diskutabelt. For 100 år siden kom jeg alene inn til Grebbestad. Før de hadde priset seg ut. Satte baugen på Hulda i kaia og ga litt over tomgang forover. For dem som har glemt, ser Hulda slik ut i baugen: Det er altså et genakerpeke i 60 mm gjengerør med påhengt Bruce-kopi. Som beskrevet, satte baugen i trekaia og ga litt gass. Det var akkurat nok til at baugen hoppet opp og ankeret gled innover brygga og huket seg fast i den langsgående 2"x6" planken som dannet kanten på brygga. Og der satt jeg, med planken kilt fast mellom tuppen på ankeret og waterstaget. Bakking var nytteløst for hele planken truet med å bli med til sjøs. Sånn var det med det. Tre tilfeldig forbipasserende løftet baugen, mens jeg ga tomgang forover, slik at jeg kom løs. I dag er jeg mye mer forsiktig. Fralandsvind ved fortøying er fremdeles et problem. Drønne sideveis inntil og hoppe i land med en tamp er risikosport. Hulda beveger seg råfort med vinden. Og det skal ikke rare vinden til før båten er umulig på holde med håndkraft. Så jeg kunne tenkt med sidepropellere med fjernstyring både for og akter. Link to post
JRK Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars God historie der Hulda, om hva som kan skje, når vi holder beina litt på jorden Jeg leser nok denne tråden som at det er mange som tror på selvkjørende småbåter. Jeg har jobbet med større fartøyer, og jeg kan si med en gang at dette er ikke noe for den generelle båtkjøperen, hverken i dag eller i morgen. Ja vi har selvkjørende fartøyer med autodockin i dag også, men foreløpig har vi mannskap som overvåker og det krevfes endel utstyr på land for å få dette til. Det vi har i dag er lystbåter som kan vha av IPS legge seg paralelt med en brygge i godvær, men da snakker vi kostnader, som ett fåtall har råd til. Newtons lover må vi alle forholde oss til med eller uten automatikk. Link to post
Arne2 Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars .. Og jo flere kompliserte systemer, jo flere feilkilder og generelt dyrere innkjøp og vedlikehold. Link to post
Hulda Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Den ene sønnen min jobbet som ingeniør/installering (Fugro) med denslags systemer. Det var en viss kompleksitet. Link to post
JRK Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Hovegrunnen til min skesis til selvkjørende båter er at det finns ingen mulighet til å stanse de under gitte forhold. Tenk dere følgende scenario i Drøbaksundet, der flere selvkjørende fartøy ferdes samtidig en stormfull dag. Ett av fartøyene får blackout eller mister motorkraft. Man kan jo slippe ut anker i håpe om at det fester seg. Om ikke vil denne drive ukontrollert. Hvordan skal de andre fartøyene forholde seg til hverandre når flere må endre kurs og med dette bryter alle regler. Her er mange ting som må på plass. I alle fall må alle nasjoner som ferdes der ha et felles regelverk for navigasjon. Så må også alle fartøy snakke sammen og predikere for alle andre hva man hele tiden tenker å gjøre i fall det ene eller andre skjer. Nå skal jeg innrømme at flere av mine yngre kollegaer, mente dette var løsbart, men jeg trror det tar mange år før vi er der. Nå er jeg pensjonist, så får ikke være med på denne utviklingen. Link to post
Cheyenne Svart Lørdag 19:07 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:07 Lazyjack skrev for 10 timer siden: Mente ikke på noen måte å antyde at du ikke er oppmerksom, dette var en generell kommentar. Men det er dessverre ikke noen tvil om at det har blitt flere som sitter med nesa i mobilen også i båt og det er noe av grunnen til at RS kjører kampanjen "Løft blikket". Og sammen med båt som endrer kurs uten eiers medvirkning kan dette være farlig. Neida, tok det ikke til meg i det hele tatt. Kom på en historie for ca 15 år siden da vi lå en hel gjeng ute i skjærgården i påsken hvis jeg ikke husker feil. Da fant vi mannfolk på at vi skulle ta med alle ungene en tur til byen og kjøpe is (de hadde leskedrikk for voksne på samme plassen) Når vi da skulle tilbake kom tåka sigende både fort og tykk. Når vi var nesten framme gikk vi mellom en holme og land, det var dårlig sikt for å si det sånn, kanskje 15-20 meter. Vi gikk med en eldre Princess på 37 fot tror jeg det var. På det smaleste så vi plutselig en skjærgårdsjeep i god fart mot oss der føreren hadde nesen i det jeg regner med var en plotter. For å si det sånn, han fikk det travelt med å svinge unna samt å senke farten. Ingen av oss forstod hvordan han turte å gå med den farten i så dårlig sikt. Link to post
Knude Svart Søndag 04:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 04:50 Etter å ha jobbet nesten 40 år i båtproduksjon har jeg sett utviklingen på nært hold. Det har alltid vært " 3 fot større" som har skapt fornying. Nå har de sannsynligvis blitt for store....... Apropos Her jeg sitter på terassen i 28 pluss... (Syd Thailand) Har vi bare selvstyrte båter. Det er ingen som har båt for morro eller for privat bruk. Vil du ta med familien på båttur avtaler du med en som har en passe båt med proff kaptein) å møter opp på brygga til avtalt tid. Så er det bare å peke hvor du vil å hvor lenge. Fisketur får du hos en annen fyr med fiskebåt osv. Her vil en båt være en utenkelig investering i forhold til bruk. Det er ingen som bruker flere årslønner på noe som brukes bare noen få ganger i året. Båt er tre ganger dyrere enn i Norge i forhold til kjøpekraft men årsaken til at ingen har båt privat er kulturelt. Fiskeren fisker- maleren maler osv. Jeg tror forresten at rekrutteringen til båtliv I Norge fremdeles må starte med barn i jolle . At båtprodusentene allerede har endret tilbudet mot hva markedet vil ha var tydelig på båtmessen i Grimstad I 2024. Pilothus båt med påhenger utstyrt som en 40 foter..... eller rene dagsturbåter på 25-27 fot. Noen betraktninger fra en gamling i Thailand med båt bare for gøy Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hekri Svart Søndag 09:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:56 Knude skrev for 4 timer siden: At båtprodusentene allerede har endret tilbudet mot hva markedet vil ha var tydelig på båtmessen i Grimstad I 2024. Pilothus båt med påhenger utstyrt som en 40 foter..... eller rene dagsturbåter på 25-27 fot. Går utviklingen denne veien fordi båtprodusentene ser at det aktuelle markedet - ikke kan (evner) - eller fordi markedet ikke "gidder" å lære - eller er det fordi kjøpere vil ha størst mulig båt med minst mulig "ansvar" - eller fordi det ligger noe fortjeneste i å tilby "kjekt å ha" automatikk? - eller ??? skyter båtprodusentene seg selv i foten med enda høyere priser og færre kjøpere? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
sap_2000 Svart Søndag 16:01 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:01 Hekri skrev On 8.3.2025 at 1.12: Noen som er interessert i en 25 år gammel Princess som krever at du må greie å legge til uten auto-dittogdatt? Finnes det en kjøper til ei slik balje om 5 år? Ja det tror jeg, så sant den er blitt holdt i orden, alt virker og motorer virker friske og godt vedlikeholdt. Men det blir færre og færre nevenyttige, flere levere i tidsklemma. Det samt trangere økonomi for "vanlige folk", økte priser på alt av utstyr (for ikke å snakke om motorer) vil det være få som går på et prosjekt av en eldre 40-50 foter hvor alt må oppgraderes da det ikke ville gitt økonomisk mening. Så viktig å holde ting i orden tror jeg. Knude skrev for 10 timer siden: Jeg tror forresten at rekrutteringen til båtliv I Norge fremdeles må starte med barn i jolle . At båtprodusentene allerede har endret tilbudet mot hva markedet vil ha var tydelig på båtmessen i Grimstad I 2024. Pilothus båt med påhenger utstyrt som en 40 foter..... eller rene dagsturbåter på 25-27 fot. Tror det er noe i det om man har fått det inn med morsmelka. Men det virker også å være endel som starter båtlivet i voksen alder når økonomien tillater det, og vil ha en båt som dekker behovet til en familie med et par-tre unger til weekend og ferieturer. Disse begynner ofte rett på 30-35 fot og bytter seg opp et trinn eller to relativt raskt. Både motor og seil. Hekri skrev for 5 timer siden: Går utviklingen denne veien fordi båtprodusentene ser at det aktuelle markedet - ikke kan (evner) - eller fordi markedet ikke "gidder" å lære Ang båter på messen i Grimstad, tror jeg utvalget er mest bestemt av hva forhandlerene i området fører, samt hva det går (har gått?) mest av historisk sett. Generelt ser man mye nyere dag og hyttebåter, mens de større familibåtene virker å være litt eldre modeller. Det har vært solgt uhorvelige mengder med RIBer, DC og pilot-house båter med outboard de senere årene. Og det har vært (er) et meget stort utvalg og dermed stor konkurranse i disse segmentene. Dette toppet seg under covid når "alle" skulle ha båt. Så kom bråstoppen med høyere rente, kraftig økte kostnader og dermed priser fra underleverandør til produsent som så måtte øke priser til forhandler som igjen må øke utsalgspriser. Dette i et marked hvor kjøperen er blitt færre og de som er igjen er mer restriktive. Så har vi valutaen som har gjort det enda dyrere for oss i Norge vs resten av europa. Samtidig er utbudet stort på nyere brukt som er kjøpt til langt lavere priser. Og det er dette forhandlerene prøver å konkurrere med. Mange båtprodusenter av båter i denne klassen skrudde på bremsene alt for sent og sitter med store lagre av nye båter de prøver å få forhandlerene sine til å kjøpe. Men hva skal en forhandler gjøre når hans innkjøpspriser er så høye at selv uten noe særlig fortjeneste velger mange å kjøpe en 1-2-3 år gammel båt mange hundre K billigere? Det er ikke lette tider for mange båtforhandlere for tiden. Spes ikke i nevnte segment. Det prates om en fabrikk i Finland som bremset alt for sent og til slutt stoppet produksjonen med rundt 1000 båter på lager. Når forhandlerene ofte sitter med et eget lager de ikke fikk solgt sist år, og båtene må forsøkes selges som overligger året etterpå til enda mer reduserte priser sier det seg selv at det ikke er glade dager i bransjen for tiden. Spesielt ikke på volummarkedet. Mvh. SAP Link to post
Ingar Svart Mandag 13:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:11 Apropos fremtidige nye båtfolk. Hvordan kommer de seg i land på en norsk holme med en slik båt? (Ifølge Båtmagasinet fra en av de mest fremgangsrike produsenter). Link to post
index Svart Mandag 13:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:17 Fremtidige nye båtfolk setter nok ikke sine bein på en holme som ikke er tilrettelagt med brygger og andre fasiliteter. Så det er ikke sikkert at det blir noe problem. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilars Svart Mandag 13:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:18 Ingar skrev 1 minutt siden: Apropos fremtidige nye båtfolk. Hvordan kommer de seg i land på en norsk holme med en slik båt? Det lurer jeg også på. Veldig mange av de trendene som har blitt populære de siste 20 årene har vært i disfavør av fortøyning mot svaberg med anker ut akter. Jeg tror kanskje det skyldes at det skandinaviske markedet ikke lenger er viktigst for dem som designer båter. Nå skal det ligges på svai, baugen skal være rett, og plass til en winsj akter er ikke lenger prioritet. Man skal med andre ord gå fra brygge til brygge, og ligger man utaskjærs, så er det enten på svai eller på ei strand. Link to post
Mastiff Svart Mandag 13:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:21 @index Framtidige? Jeg tror ikke mer enn ti prosent av de som nå har båt, går i land noe sted uten brygge... I beste fall er det større båter med en liten gummibåt de kan komme i land på mens de ligger på svai, men jeg ser ikke for meg en daycruiser som med vilje kommer i nærheten av noe som kan skrape den opp! Link to post
index Svart Mandag 13:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:24 Mastiff skrev Just now: jeg ser ikke for meg en daycruiser som kommer i nærheten av noe som kan skrape den opp med vilje! Nei, blank gelcoat uten antydning til merker virker å være det viktigste med hele båtlivet for mange. Min båt er en bruksgjenstand, og er både matt, ripete og hakkete. Likevel dekker den mitt behov på utmerket vis. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart Mandag 13:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:27 @index Jeg har også dultet borti et par ting her og der, som under hummerfisket, men alubåt har sin klare fordeler, iallfall når den er bygd som arbeidsbåt! Link to post
Torsen67 Svart Mandag 14:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:04 Nei, da får man holde seg på land. Om selvparkerings-systemet skader min båt, så skaper det enda større sprik på hvem som har ansvaret. Hvem er da skipper om bord? I skadeøyeblikket så blir det nok fort elektronikken fra "skipper" sin side. Til og med autopilot er jo farlig når folk uten greie på båt bruker slikt utstyr. Link to post
Mastiff Svart Mandag 14:06 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:06 Egentlig burde vel selv autopilot være påbudt å ha koblet til en radar for å unngå andre båter og "landkjenning". Link to post
JRK Svart Mandag 14:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:20 Nå synes jeg det tar litt vel av når folk mener at framtidens båtfolk ikke vil gå i land uten noe bryggefasiliteter, selvfølgelig med unntak der flo og fjære vanskeliogjør dette. 45% av jordklodens øyer ligger i Norden, og flest har Sverige med ca 260.000 øyer. På varme sommerdager er det en herlig blanding fra ungdommer i små gummibåter til familier i landstedsbåter og ikke minst overnattingsbåter som råder øyene. Og ja det tror jeg ikke vil endre seg. Er blitt mer og mer vanlig at folk med ferihus eller hytter, benytter seg av mindre båter for kos på øyene. Link to post
Blouberg Svart Mandag 15:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:22 Torsen67 skrev 1 time siden: Hvem er da skipper om bord? I skadeøyeblikket så blir det nok fort elektronikken fra "skipper" sin side. Det er aldri tvil om ansvar selv om det benyttes hjelpemidler! Synes diskusjonen bli veldig polariserende, kun vår måte å bruke båt på som er "godkjent bruk" Minner litt om baug- og hekk propell diskusjonen. (: Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Torsen67 Svart Tirsdag 13:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:57 Blouberg skrev for 22 timer siden: Det er aldri tvil om ansvar selv om det benyttes hjelpemidler! Synes diskusjonen bli veldig polariserende, kun vår måte å bruke båt på som er "godkjent bruk" Minner litt om baug- og hekk propell diskusjonen. (: Joda, men hvorfor kan ikke folk lære seg noe i stedet for å måtte lene seg på automatikk? Vil heller sammenligne med hekkbølge-folket. De vinker og smiler, men er ikke klar over hva som skjer i kjølevannet deres. Mange er faktisk ikke klar over at de lager mye sjø bak der.. Link to post
Blouberg Svart Tirsdag 15:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:34 Torsen67 skrev for 1 time siden: Joda, men hvorfor kan ikke folk lære seg noe i stedet for å måtte lene seg på automatikk? Enig i det, men det ene utelukker ikke det andre.. Er jo nesten som man føler seg annenrangs om man drister seg til å bruke et thruster.. Jeg har masse automatikk i bilen også, synes det er fint med adaptiv fartsholder og ABS bremser. Er ingen som rynker på nesa av det. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Ingar Svart Tirsdag 16:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:23 Blouberg skrev 21 minutter siden: Er ingen som rynker på nesa av det. Jo, hvis man har begrenset økonomi. Opp mot 50k for å erstatte en defekt radarmodul. Tråden handler om nyrekruttering der pris på båter spiller en vesentlig rolle. For selvparkering antar jeg at LiDAR vil være nødvendig og det er så dyrt at Tesla har gitt opp å utstyre bilene med det. Link to post
hanto1 Svart Onsdag 06:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:54 Tror båtbransjen bør finne en annen krystallkule å se inn i hvis dem mener økonomi / prisnivået på nye båter ikke er problemet. For litt større båter er jo systemer med joystick eller hold funkjon på thrustere allerede tilgjengelig. Finner hele saken litt merkelig.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn