Jump to content

Mercury 40hk 4syl 2takt 1998mod vanskelig start når den er kald

hobbyfiskern96

Recommended Posts

Hei

Har en mercury 40hk 4syl 2takt motor ifra ca 1998-2000 som er veldig tungt startet når den er kaldt, etter jeg får start på den å lar den stå å gå i 5min så starter den tvert uten noe problemer. Nytt orginal bensin tank og slange inn til motor. Bruker kun 98. Noen som har noe tips? Legger noen bilder av motoren kanskje noen har kjennskap til disse.

20240316_162816.jpg

20240317_175843.jpg

20240317_175853.jpg

Usikker om motoren har mekanisk akselerasjonspumpe hvor bruke den å vær montert? Eller kan den vær innebygd i forgassere? Har 2 stk forgassere. 

Om det hjelper så er det el start via styringsboks på motoren, på styringsboks er det type stag jeg vipper helt opp før jeg starter (tipper det stage som er choke)? Når den først starter så går den på høyt turtall da vipper jeg stage ned for å få ned turtall å beggyner fiske tur. Har endel mekanisk bakgrunn men lite erfaring med båtmotorer så tar imot alle tips jeg får ☺️ 

Neste gang prøver du å starte motoren slik:

Pump blæra på bensinslanger hard.

Sjekk at staget står i nedre stilling.

Beveg gasspaken raskt fra 0 til max 3 ganger.

Prøv å starte.

Når du har prøvd dette kan du dele hvordan motoren oppførte seg. Så vet vi litt mer...

Kan være at den har elektrisk choke som aktiviseres ved å trykke nøkkel inn samtidig som man vrir for å starte. Staget du nevner kan være bare for å gi litt gass ved start, altså uten å aktivisere choke. Prøv om du hører et klikk fra motoren når nøkkel trykkes inn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...