Jump to content

Speiderskuta Havbraatt på oppgradering i Risør

Sjøspeidern

Recommended Posts

Tenkte det var på tide å lage en egen tråd angående det omfattende arbeidet som skjer på Havbraatt for tiden.

Havbraatt er som sikkert en del av dere har sett på forumet båten eid av Norges speiderforbund, Havbraatt har utgangspunkt i de engelske seilkutterne og Skandferkuterren, men er tegnet av Stein Justnæs og Trebåtbygger Ole Jacob-Broch (I følge hva jeg har hørt), skuta er veldig stabil, forholdsvis rask og en solid platform til speiding, men nok om det, tilbake til nåtiden.....

Havbraatt står i Buvika og får masse kjærlighet av både proffe og frivillige, Motor er skiftet, skader repareres og skuta får diverse utskiftninger og overhalinger.

Kommer til å legge ut større innlegg med diverse ting i tråden under, og selvfølgelig svare på eventuelle spørsmål :)

Så syns jeg det er på plass å takke Jan Fredrik fra Risør slipp og Ole Jacob fra Risør trebåtbyggeri som tilrettelegger og gjør det mulig å drive dugnadsarbeid på båten, så de to stedene er virkelig å anbefale.

Kommer tilbake når jeg får sortert bildene jeg har tatt, så dere får nyte dette bildet imens.

Alle bilder har jeg tatt selv, med mindre det står noe annet

IMG_6499_HEIC.jpeg.6c4a0026f8ea97b6446f3cbc646e051d.jpeg

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Når Havbraatt står så fint i slippen med en kran rett over seg så bestemte vi å ta ut Vannntanker og parafintanken+ danskebyssa for rens og reperasjoner.

De «hjemmelagde» vanntankene måtte sveises pga sprekk i sømmene, og danskebyssa hadde godt av en real rens

IMG_3128.jpeg.c57f5020357671f9d2b9eb3270e6c40e.jpeg

Her heises vanntanken ut av båten, det er et simpelt stillas rundt båten, så da gjør en kran jobben mye tryggere og lettere, jeg har ikke lyst å falle 2 meter bærende på en vanntank iallefall

Når alt av vanntanker var montert ombord igjen fikk vi hjelp av en speiderrørlegger til å sørge for at alt er i orden, så nå er vanntilgangen god i mange år videre 

mons skrev 3 minutter siden:

Havbraatt var på langtokt før det ble speiderbåt.

I 1977 var særdeles aktiv..

Så artig å endelig få se artikkelen det har vært så mye snakk om, denne tror jeg hadde vært fin å ha i Havbraatt arkivet, du har ikke en link vi kan få ?

mons skrev for 9 timer siden:

Havbraatt var på langtokt før det ble speiderbåt.

I 1977 var særdeles aktiv..

Her snakker vi vel om forrige Havbraatt, og ikke den som det jobbes på nå ? Selv om det er rester av gamle Havbraatt i nye Havbraatt

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Stemmer at dette er Havbraatt II, er veeeeeldig lite av den gamle igjen, etter å ha sett på bilder av den gamle er det typ rattet og et par spant som er igjen fra den originale, og blyet selvfølgelig 

finnarne skrev for 2 timer siden:

Mener den kraftige dekksbjelken vi stanger hodet i også kommer fra Havbraatt I

Den Sagnomsuste «Ole Jacobs Bjelke» kan godt hende stammer fra Havbraatt I, den er litt «out of place» om det gir mening.

Jeg har klart å bli kvelt av den til og med😂, så oppover og fikk den rett i halsen, ellers så undervurderer man egen høyde, klarte å stange i den selv uten dørkplatene montert

Allerede på første tur i 1997 ble problemet oppdaget, og løst.

bilde lånt av Pontos (1. Langesund sjø) sin nettside om Havbraatt  https://www.pontos.no/havbraatt/

IMG_3524.jpeg.913074ce2bae6825d2755566f9323398.jpeg

Jeg har ikke seilt "nye" Havbraat, men den gamle har jeg seilt Kristiansand-Ålesund og Kristiansand-Marstrand. Husker pumpene gikk forholdsvis mye over Skagerak i dårlig vær, var noe råte i hekken og dårlig dekk som var plastret. Tror skjøyta ble kondemnert noen år etter, bare motor og radar som ble tatt med av det elektriske.

Såvidt jeg vet er det bare en liten trebit oppunder dekk som er orginal på RS1, men det er fortsatt samme båten.

Havbraatt måtte vel til reparasjon for lenge siden og har fortsatt litt av den gamle i seg.

Ligger flere artikler i arkivet til Fvn og kriminalkrønikene.

Mons

Fishermidas skrev for 21 timer siden:

Jeg har ikke seilt "nye" Havbraat, men den gamle har jeg seilt Kristiansand-Ålesund og Kristiansand-Marstrand. Husker pumpene gikk forholdsvis mye over Skagerak i dårlig vær, var noe råte i hekken og dårlig dekk som var plastret. Tror skjøyta ble kondemnert noen år etter, bare motor og radar som ble tatt med av det elektriske.

Dette er informasjonen som en av de som bygde den skrev ned.

"Den nye Havbraatt ble bygget ved Risør Trebåtbyggeri i perioden 1996 til 1997 og sjøsatt i slutten av april 1997. Under byggingen var det stor usikkerhet om den nye båten skulle kalles for Havbraatt eller Havbraatt II. Vi endte på kun Havbraatt, siden den gamle båten i utgangspunktet ble kondemnert. Den gamle ble kjøpt av en privatperson og forsøkt restaurert, og var i drift noen år etterpå, men ble endelig slettet i skipsregistret i 2013."

Hørte av ei dame som seilte den gamle og oppdaget plutselig at bunnen var nesten ikke eksisterende, da skulle båten egentlig repareres, men Ole Jacob kom frem til at det ville være billigere å bygge ny, båten kostet 1 million i 1997

Fishermidas skrev for 6 timer siden:

Gamle Havbraatt var en Nordlandskutter, skal grave litt i noen album å se hva jeg finner av bilder. Var på begynnelsen av 90tallet jeg var mannskap der.

Det hadde vært veldig fint ja, nåværende er en Frankenstein hybrid av mange ulike typer kuttere, men det funker. Og det funker veldig bra 

IMG_7887(1).jpg.bed6dedae49570e910349fd65473d8ad.jpg

En liten test med "genua", hadde et ekstra stort forseil til lett vind. Klyveren blir pakket.

IMG_7888(1).jpg.dd6550a32b2997b9af800b1f6d93f0f4.jpg

Hard seilas over Skagerak

IMG_7889(1).jpg.25aad0df3be2dc0b359bd96bbba23e4a.jpg

IMG_7890(1).jpg.60176a9642217cc58df4a7b19e9a7596.jpg

Pumpene fikk kjørt seg, måtte til med litt membranbytter. Hørte rykter om at EL panelet i bakgrunnen ble med over i nye Havbraatt, stemmer det?

Fishermidas skrev 1 time siden:

Hørte rykter om at EL panelet i bakgrunnen ble med over i nye Havbraatt, stemmer det?

Dette er panelet som er i havbraatt nå, og jeg tror det er fra når den ble byggetIMG_9164_HEIC.jpeg.7cd8eddc863c9fc9196c8f37356419d1.jpeg

Fishermidas skrev for 2 timer siden:

Se her ja!  Se godt etter og sammenlign, så er det panelet fra gamle Havbraatt :)  Samme voltmeter, brytere og lysindikatorer!

IMG_7892.PNG.704a1505d7c3347ae2054e221c78dff2.PNG

Se der ja, det var artig :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...