Jump to content

Lav motortemp på tomgang,og mye eksosrøyk volvo penta tamd 31p-a

Alfonzo

Recommended Posts

Hei igjen. Min volvo penta tamd 31p-a oppnår ikke mye temperatur på tomgang,eller når den ikke har belastning,når kansje 50-55 grader. Nye termostater fra volvo. Er det normalt på disse motorene at de ikke oppnår temp på tomgang å uten belastning? Ved kaldstart nå på vinteren,så starter motoren ved første pekk,å går fint uten noe betydning av eksos. Når motoren har stått en stund å gått på tomgang,å jeg da begynner å gi gass og belaster den,så ryker den voldsomt gråblå røyk fra eksos. Dette forsvinner forøvrig etter en kort stund når motoren begynner å få arbeids temp.  Kan ikke huske den oppførte seg slik i fjor,så kan dette være dyser som kuker? Motoren krefter som den skal,bruker ikke olje,og som sakt starter uten å nykke uansett vor lenge den har stått stille eller kuldegrader ute. 

Alfonzo skrev for 3 timer siden:

Er det normalt på disse motorene at de ikke oppnår temp på tomgang å uten belastning ?

Om du mener full driftstemperatur, så er det i hvert fall vanlig at det tar mye lengre tid. Mye av grunnen til det er enkel kalorimetri. Din motor er grovt sett 500kg jern som holder 0 grader om vinteren og 20 grader om sommeren. De 20gradene som motoren må varmes opp ekstra tar tid. Motoren kjøles med sjøvann som holder 0 grader og ikke 20 grader som om sommeren. Det er en stor forskjell.

Den blir ikke varmere om det er sommer eller vinter. Under drift ligger den på mellom 80-90 grader alt ettersom turtall jeg ligger på. Men så snart jeg slakker av til tomgang igjen,og kobler ut,så faller temeraturen helt ned. 

Tror det du beskriver er nokså normalt. Når man skal vurdere røk fra motor bør det gjøres på en dag med 20 grader C og under RF 50 % utendørs, stille uten tåke og regn.

Det er så mange her som har blitt treumtisert av å starte opp motoren om vinteren :-) 

Den ryker ikke mye så lenge den går på tomgang,men det er akkurat i det man gir på etter og ha gått på tomgang en stund etter kaldstart. Turbo er sjekket og ikle mye sot der. Turbon er ikke gått mange timene etter bytte til ny. Den oppnår d tutallet den skal ha,å krefter som den skal. Dysene er heller ikke gått mange timene siden de fikk service. Det som jeg spekulerer på er denne hersens røykbegrenseren. I fjor vår hadde jeg startproblemer,og feilsøkte i øst og vest på hva d hvar som gjorde motoren så tungstartet. I forbannelse til slutt,tok jeg å justerte skruen oppe på røykbegrenseren ca 1 omdr inn,og vips så startet motorn på første pekk,og har siden startet bare jeg så vidt er borti nøkkelen. Kan dette medføre at den drar på seg for mye diesel under tomgangs kjøring,og at den derfor ryker mye ved første pådrag? Eller har ikke denne noen vetydning når den går på tomgang uansett hvor langt inne denne skruen står? Eller er det rett å slett for at motor temp er for kald?

Til sammenligning så hadde jeg en Yanmar 4-syl, 77hk turbodiesel i gamlebåten. Motor var fra 1987. Den startet bare jeg sa bø! Men som du erfarer, den ble ikke varm på tomgang.

Tok meg tid til å lese manualen. Der sto det uttrykkelig at det siste man skulle gjøre før man tok av fortøyninga, er å starte motoren. Den skal kjøres i gang med motstand for å opparbeide driftstemperatur. Kald tomgangskjøring vil skade motor på sikt og forkorte levetiden. Det sier seg selv egentlig. En motor har toleranse på delene i en gitt drifttemperatur. Det meste utvider seg av varme og en motor er da i sitt ess ved feks 85 grader. En kald motor vil da slites mer når motorens komponentene er mindre tight. Jeg aner ikke hva tidligere eier har gjort, men jeg sluttet helt med å la motor gå på tomgang ved oppstart etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette.   

Vedr røyk så gjør feks ikke stempelringer og ventiler jobben sin med å tette som det skal på kald motor. Du vil da få mer olje og sot som legger seg uforbrent i brennkammeret, ventil og eksosutløp. Når du kjører i gang så vil økt trykk blåse ut det som har samlet seg. Deretter øker temperaturen og alt blir som normalt.

Tenker du like greit bør slutte med dette først som sist:smiler:   

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...