Alfonzo Startet 9.Mars Link til dette innlegget Startet 9.Mars Hei igjen. Min volvo penta tamd 31p-a oppnår ikke mye temperatur på tomgang,eller når den ikke har belastning,når kansje 50-55 grader. Nye termostater fra volvo. Er det normalt på disse motorene at de ikke oppnår temp på tomgang å uten belastning? Ved kaldstart nå på vinteren,så starter motoren ved første pekk,å går fint uten noe betydning av eksos. Når motoren har stått en stund å gått på tomgang,å jeg da begynner å gi gass og belaster den,så ryker den voldsomt gråblå røyk fra eksos. Dette forsvinner forøvrig etter en kort stund når motoren begynner å få arbeids temp. Kan ikke huske den oppførte seg slik i fjor,så kan dette være dyser som kuker? Motoren krefter som den skal,bruker ikke olje,og som sakt starter uten å nykke uansett vor lenge den har stått stille eller kuldegrader ute. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mars Link til dette innlegget Svart 9.Mars Alfonzo skrev for 3 timer siden: Når motoren har stått en stund å gått på tomgang,å jeg da begynner å gi gass og belaster den,så ryker den voldsomt gråblå røyk fra eksos. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Mars Link til dette innlegget Svart 9.Mars Alfonzo skrev for 3 timer siden: Er det normalt på disse motorene at de ikke oppnår temp på tomgang å uten belastning ? Om du mener full driftstemperatur, så er det i hvert fall vanlig at det tar mye lengre tid. Mye av grunnen til det er enkel kalorimetri. Din motor er grovt sett 500kg jern som holder 0 grader om vinteren og 20 grader om sommeren. De 20gradene som motoren må varmes opp ekstra tar tid. Motoren kjøles med sjøvann som holder 0 grader og ikke 20 grader som om sommeren. Det er en stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 10.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars Den blir ikke varmere om det er sommer eller vinter. Under drift ligger den på mellom 80-90 grader alt ettersom turtall jeg ligger på. Men så snart jeg slakker av til tomgang igjen,og kobler ut,så faller temeraturen helt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Tror det du beskriver er nokså normalt. Når man skal vurdere røk fra motor bør det gjøres på en dag med 20 grader C og under RF 50 % utendørs, stille uten tåke og regn. Det er så mange her som har blitt treumtisert av å starte opp motoren om vinteren :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Tror heller ikke du finner 31 motorer som ikke ryker en del ved kaldstart, har ihvertfall jeg til gode å se ;-) Jeg hadde 2xAQAD31 en gang, på disse satt også begge røykbegrenserne fast i åpen stilling... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Gråblå røyk, sjekk turbo. Kanskje den trenger rens? kan også være slitte dysespisse Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Men da er rart den ikkje får temperatur,min gamle TMD41 får opp tempen på tom gang,og går seg ikkje kald etter å ha vore kjørt lenge,ryker?ja da gjer den men ikkje plagsomt Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 10.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars Den ryker ikke mye så lenge den går på tomgang,men det er akkurat i det man gir på etter og ha gått på tomgang en stund etter kaldstart. Turbo er sjekket og ikle mye sot der. Turbon er ikke gått mange timene etter bytte til ny. Den oppnår d tutallet den skal ha,å krefter som den skal. Dysene er heller ikke gått mange timene siden de fikk service. Det som jeg spekulerer på er denne hersens røykbegrenseren. I fjor vår hadde jeg startproblemer,og feilsøkte i øst og vest på hva d hvar som gjorde motoren så tungstartet. I forbannelse til slutt,tok jeg å justerte skruen oppe på røykbegrenseren ca 1 omdr inn,og vips så startet motorn på første pekk,og har siden startet bare jeg så vidt er borti nøkkelen. Kan dette medføre at den drar på seg for mye diesel under tomgangs kjøring,og at den derfor ryker mye ved første pådrag? Eller har ikke denne noen vetydning når den går på tomgang uansett hvor langt inne denne skruen står? Eller er det rett å slett for at motor temp er for kald? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.Mars Link til dette innlegget Svart 10.Mars Til sammenligning så hadde jeg en Yanmar 4-syl, 77hk turbodiesel i gamlebåten. Motor var fra 1987. Den startet bare jeg sa bø! Men som du erfarer, den ble ikke varm på tomgang. Tok meg tid til å lese manualen. Der sto det uttrykkelig at det siste man skulle gjøre før man tok av fortøyninga, er å starte motoren. Den skal kjøres i gang med motstand for å opparbeide driftstemperatur. Kald tomgangskjøring vil skade motor på sikt og forkorte levetiden. Det sier seg selv egentlig. En motor har toleranse på delene i en gitt drifttemperatur. Det meste utvider seg av varme og en motor er da i sitt ess ved feks 85 grader. En kald motor vil da slites mer når motorens komponentene er mindre tight. Jeg aner ikke hva tidligere eier har gjort, men jeg sluttet helt med å la motor gå på tomgang ved oppstart etter å ha blitt gjort oppmerksom på dette. Vedr røyk så gjør feks ikke stempelringer og ventiler jobben sin med å tette som det skal på kald motor. Du vil da få mer olje og sot som legger seg uforbrent i brennkammeret, ventil og eksosutløp. Når du kjører i gang så vil økt trykk blåse ut det som har samlet seg. Deretter øker temperaturen og alt blir som normalt. Tenker du like greit bør slutte med dette først som sist Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.