lenny36 Startet 11.Mars Link til dette innlegget Startet 11.Mars Har bestilt denne vhfen som har innebygget AIS-mottaker. Den har også innebygget GPS. Vil min vanlige VHF-antenne ta imot signalene både fra VHF og AIS-delen? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars lenny36 skrev On 11.3.2025 at 11.00: Vil min vanlige VHF-antenne ta imot signalene både fra VHF og AIS-delen? Vis hele sitatet Jepp ! Du har NMEA2000 nettverk ? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 11.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars Ja den støtter både NMEA 2000 og 0183. Så da trenger jeg bare denne antennen altså? Jeg har ikke så mye peiling på dette siden det er min første VHF. Planen er å koble den til en nyere Garmin kartplotter ( 722xs) for å kunne se andre fartøy. Hva er enkleste måten å gjøre dette på? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars lenny36 skrev On 11.3.2025 at 11.54: Ja den støtter både NMEA 2000 og 0183. Så da trenger jeg bare denne antennen altså? Vis hele sitatet Du må nok ha NMEA2000 nettverk, ikke bare at den støtter. Se eksempel på pakke: Garmin nmea 2000 oppstartspakke 010-11442-00 Enkelt å fikse dette. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Du trenger et NMEA 2000 starter kit, og muligens litt ekstra. Fulgte det med en NMEA 2000 T-kobling med VHFen? Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 11.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars Usikker på om det følger med. I mitt tilfelle har jeg ikke planer om å koble flere enheter i et nettverk og tenkte da å koble sammen vhfen og plotteren enklest mulig uten å kjøpe mer gadgets. Så etter å ha googlet litt ser det ut til at det skal gå greit å overføre AIS signaler fra VHF til kartplotter med NMEA 0183 med kablene som følger med VHFen. Noen erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Det kan da ikke være så komplisert. Jeg har en Standard Horizon 2100. Den har kabel AIS out koblet direkte til pinne 2 (ground til pinne 5) på en RS232/USB overgang koblet direkte til PC (som jeg bruker som plotter). Det fungerer strålende. Etter en nestenkollisjon sist sommer fant jeg ut at det er greit om andre kan se meg også og gikk til innkjøp av transceiver (forøvrig feilaktig av mange kalt transponder). Blir spennende å se om jeg får det til å fungere. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Jeg måtte ha den startpakka da jeg skulle koble den sammen med min Axiom 9 i forrige båten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars lenny36 skrev On 11.3.2025 at 16.27: Usikker på om det følger med. I mitt tilfelle har jeg ikke planer om å koble flere enheter i et nettverk og tenkte da å koble sammen vhfen og plotteren enklest mulig uten å kjøpe mer gadgets. Så etter å ha googlet litt ser det ut til at det skal gå greit å overføre AIS signaler fra VHF til kartplotter med NMEA 0183 med kablene som følger med VHFen. Noen erfaringer med dette? Vis hele sitatet Klart det er mulig å koble det sammen via NMEA 183, men jeg anbefaler det ikke. Jeg koblet opp min siste NMEA 183 forbindelse for 17 år siden og erstattet den med NMEA 2000 for 12 år siden da Simrad kom med sin første VHF med NMEA 2000. Problemene med NMEA 183 er at det finnes både differensiell og singel ended signallering og det er ikke standarisert fargekoding slik at det ofte er problemer med å få koblet dette riktig. Jeg har sett hundrevis av poster om dette i løpet av mine 20 år på diverse forum hvor båtelektronikk diskuteres. I tillegg er det ofte pålitlighetsproblemer hvor koblinger eller de tynne enkeltledningen blir øelagt. NMEA 2000 er svært enkelt å koble riktog og svært pålitelig, men koster noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 12.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars Takk for alle innspill. Får prøve å sette meg bedre inn i hvordan NMEA 2000 fungerer. Er der sånn at den må ha egen strømtilførsel? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars lenny36 skrev On 12.3.2025 at 16.55: Takk for alle innspill. Får prøve å sette meg bedre inn i hvordan NMEA 2000 fungerer. Er der sånn at den må ha egen strømtilførsel? Vis hele sitatet Jeg mener at jeg koblet NMEA2000-plussen på samme pluss som Axiomen hadde. VHFen gikk vel rett på batteribanken, om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
lenny36 Svart 1.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April Da ble det kjøpt NMEA2000-nettverk for å koble dette sammen. Angrer ikke på det:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.