Jump to content

Lowrance Link9 VHF med AIS-funksjonalitet

lenny36

Recommended Posts

Ja den støtter både NMEA 2000 og 0183. Så da trenger jeg bare denne antennen altså?

Jeg har ikke så mye peiling på dette siden det er min første VHF. Planen er å koble den til en nyere Garmin kartplotter ( 722xs) for å kunne se andre fartøy. Hva er enkleste måten å gjøre dette på? 

Usikker på om det følger med. I mitt tilfelle har jeg ikke planer om å koble flere enheter i et nettverk og tenkte da å koble sammen vhfen og plotteren enklest mulig uten å kjøpe mer gadgets. Så etter å ha googlet litt ser det ut til at det skal gå greit å overføre AIS signaler fra VHF til kartplotter med NMEA 0183 med kablene som følger med VHFen. Noen erfaringer med dette?

Det kan da ikke være så komplisert. Jeg har en Standard Horizon 2100. Den har kabel AIS out koblet direkte til pinne 2 (ground til pinne 5) på en RS232/USB overgang koblet direkte til PC (som jeg bruker som plotter). Det fungerer strålende.

Etter en nestenkollisjon sist sommer fant jeg ut at det er greit om andre kan se meg også og gikk til innkjøp av transceiver (forøvrig feilaktig av mange kalt transponder). Blir spennende å se om jeg får det til å fungere.

Eivind

lenny36 skrev for 20 timer siden:

Usikker på om det følger med. I mitt tilfelle har jeg ikke planer om å koble flere enheter i et nettverk og tenkte da å koble sammen vhfen og plotteren enklest mulig uten å kjøpe mer gadgets. Så etter å ha googlet litt ser det ut til at det skal gå greit å overføre AIS signaler fra VHF til kartplotter med NMEA 0183 med kablene som følger med VHFen. Noen erfaringer med dette?

Klart det er mulig å koble det sammen via NMEA 183, men jeg anbefaler det ikke.  Jeg koblet opp min siste NMEA 183 forbindelse for 17 år siden og erstattet den med NMEA 2000 for 12 år siden da Simrad kom med sin første VHF med NMEA 2000.

Problemene med NMEA 183 er at det finnes både differensiell og singel ended signallering og det er ikke standarisert fargekoding slik at det ofte er problemer med å få koblet dette riktig. Jeg har sett hundrevis av poster om dette i løpet av mine 20 år på diverse forum hvor båtelektronikk diskuteres. I tillegg er det ofte pålitlighetsproblemer hvor koblinger eller de tynne enkeltledningen blir øelagt.

NMEA 2000 er svært enkelt å koble riktog og svært pålitelig, men koster noen kroner. 

lenny36 skrev for 1 time siden:

Takk for alle innspill. Får prøve å sette meg bedre inn i hvordan NMEA 2000 fungerer. Er der sånn at den må ha egen strømtilførsel?

Jeg mener at jeg koblet NMEA2000-plussen på samme pluss som Axiomen hadde. VHFen gikk vel rett på batteribanken, om jeg ikke husker feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...