Jump to content

Stenderfinner som septikmåler?

Lucky Strike

Recommended Posts

Jeg har lest tips om at stenderfinnere kan brukes som septiktankmålere på plasttanker. Har prøvd et par utgaver hjemmefra, uten å bli direkte imponert. Varierende utslag gir litt dårlig nøyaktighet. Særlig opp mot toppnivå synes jeg det er viktig å ha en litt nøyaktig måling man kan ha tillit til, om det er slik at man ønsker å utsette tømming litt.  Er det noen som har en modell som de har god erfaring med? 

(Man kan jo ta en kikk via inspeksjonsluke, men bortsett fra helt full kan det være litt vanskelig å se nivået godt. En god stenderfinner vil gjøre monitoring enklere. Jeg synes de målersystemene jeg har sett til nå er for grove.)

Martin_ skrev for 12 timer siden:

Gobius C ser ut til å være en veldig god løsning. Koblet  du den opp til et analogt instrument i tillegg til visning på telefon?

Jeg bruker kun blåtann, trenger ikke å se på den hele tiden, og en får svar nesten på literen.

Litt på sida kanskje. Jeg var uten måler i dieseltanken en stund. Hadde en Truma gassflaskemåler liggende. En liten ultralydbasert sak som trykkes mot sida av tanken. Funker godt på ståltanken min, finner overflata greit.

Betinger god tilgang til sida på tanken. Om den funker på stål septik er usikkert, da avleiringer på innsida kan gjøre forskjell.

PXL_20250315_083529849.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 46 minutter siden:

Funker godt på ståltanken min,..

Denne vil dessverre ikke gjøre nytten på en plasttank, den så ellers lovende ut.

Spørsmål og svar på salgsside: 

Fungerer denne måleren på komposittflasker?

Johan

Hei. Det gjør den ikke. Bare for stålflasker. Kompositt er gjennomsiktig i Sverige (samme i Norge?), så ved hjelp av for eksempel en lommelykt er det lett å se hvor mye gass som er igjen i flasken.

En plassttank er etter noen år såpass grumsete at det er vanskelig å finne vannlinja.

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Dette så bra ut, virkelig. Heftig prislapp da, men kan vel være verd litt for enkel installasjon og bruk. 

Dette er rette måleprinsippet. Etter mange forsøk med kapasitansbasert, ultralyd, bubble tube osv endte jeg opp med å lage en radarbasert selv med radarenhet kjøpt på Ali. Den fønker helt prikkfritt. Selve radarenheten koster såpass at det er lite å hente på selvmekk, men var ikke på markedet når jeg handlet/er gøy å få til slik selv. Så jeg tenker Gobius forsvarer prisen, ift andre mer upålitelige systemer. 

Lucky Strike skrev for 1 time siden:

Denne vil dessverre ikke gjøre nytten på en plasttank, den så ellers lovende ut.

Glemte å presisere det, det var det jeg mente med "litt på sida". I tillegg, i tilfelle noen har et behov til ståltank: Den skal bare funke der avstand til bakvegg er < 30 cm. Hvorfor den funker på min tank, som er mye større, vet jeg ikke. Altså en del som taler mot å kjøpe uten å kunne prøve først.

Det som taler for er jo null installasjon.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Martin_ skrev On 14.3.2025 at 20.22:

Gobius C ser ut til å være en veldig god løsning. Koblet  du den opp til et analogt instrument i tillegg til visning på telefon?

Det finnes en som heter Gobius 4 som kan kobles opp mot standard instrument. Denne består av flere sensorer som festes på utsiden av tanken. måler gjennom inntil 3mm ståltank.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...