Torsen67 Startet Onsdag 10:14 Link til dette innlegget Startet Onsdag 10:14 Hei Skal bruke en nedsenkbar pumpe til å sirkulere systemrens i en VP D4. Det står at pumpen den gir maks vannmengde: 7 m3/t. Hva blir dette i liter pr minutt? Link to post
index Svart Onsdag 10:24 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:24 116 liter sier min kalkulator. Det var da voldsomt mye sirkulasjon? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart Onsdag 10:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:36 1 liter er 1dm3 og 1m3 er 1000dm3, så det skulle bli 7000 liter per time, eller 116 liter per minutt som @index skriver Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 10:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:46 Oi sann, det var litt overkill. Tenker jeg må finne noe annet. Det er denne pumpa: https://www.biltema.no/fritid/hage/pumper/nedsenkbar-pumpe-dp-252-2000038655 Tenker at 10 liter pr minutt er ca passe. Noen forslag til pumpe for denne jobben?? Link to post
hanto1 Svart Onsdag 11:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:08 Det hadde vært mere optimalt med en pumpe som gir under 5 L/min, prismessig er denne ok, bare å strupe litt på utløpet https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-32-lmin-2000060068 Link to post
Worry II Svart Onsdag 12:30 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:30 Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Link to post
dieselfan Svart Onsdag 12:38 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:38 Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 16:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:51 Worry II skrev for 4 timer siden: Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Takk, den skal jeg lese👍 Link to post
Torsen67 Svart Onsdag 16:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:55 dieselfan skrev for 4 timer siden: Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Ett godt poeng. Det skal jeg ta med meg. Jeg kommer til å sette slangen litt høyt, slik at det meste av luft kommer ut av kjølesystemet. Da blir det en del motstand over den "kneika" også. Link to post
Ingar Svart Onsdag 17:02 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:02 Temperatur er viktigere vannmengde, Systemrens virker langt bedre om man varmer det opp mens det sirkulerer. Link to post
Worry II Svart Onsdag 17:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:14 Ingar skrev 27 minutter siden: Temperatur er viktigere vannmengde, Systemrens virker langt bedre om man varmer det opp mens det sirkulerer. Ikke om man bruker Ryblyme Marine. Den trenger ikke varmes. Derfor jeg kun bruker den, samt at den kun trenger 4 timer, ikke flere dager. Rydlyme er verdensledende på systemrens og har en mye bedre væske enn de vi tidligere har fått kjøpt her i Norge. Så er den mer miljøvennlig, kan tømmes rett I sjøen etter bruk. Bedre HMS også Link to post
Ingar Svart Onsdag 17:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:36 Kjemiske prosesser går raskere med økende temperatur. Det er svært stor forskjell på 15 og 40 grader. Ryblyme er saltsyrebasert. Saltsyre er aggressivt mot bart metall. Systemrens er basert på fosfor/sitron-syre som løser opp kalk og oksider, ikke bart metall. Link to post
oberst1 Svart Onsdag 18:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:11 Ingar skrev 39 minutter siden: Kjemiske prosesser går raskere med økende temperatur. Det er svært stor forskjell på 15 og 40 grader. Ryblyme er saltsyrebasert. Saltsyre er svært aggressivt mot bart metall. Systemrens er basert på fosfor/sitron-syre som løser opp kalk og oksider, ikke bart metall. Systemrens er langt mer avhengig av økt temperatur for god virkningsgrad ja, helst min 40-50 grader Celsius. Rydlyme kan du ikke sammenligne med vanlig saltsyre. Saltsyren er modifisert på en slik måte at den er ufarlig for elementene den ikke skal løse opp og er følgelig konstruert nettopp til formålet. Med andre ord; den spiser ikke bart metall du finner i båtmotor. Systemrens krever generelt langt mer beskyttelse ved bruk; vernehansker, vernebriller, evt ansiktsvern for å beskytte hud mot skadelig etsing. Rydlyme derimot er langt tryggere å bruke; spiser ikke opp huden din. Bakgrunnen til Rydlyme Marine er basert på saltsyre er fordi alternativer som fosfor/sitron-syre ikke har vist seg tilstrekkelig; hele suksessen som verdensledende kommer nettopp av å være effektivt, samtidig som den er trygg til bruken for motor, menneske og natur. Oppskriften er selvsagt patentbeskyttet, men ingen andre har vært i nærheten av dokumentasjon og erfaringer verden over Link to post
oberst1 Svart Onsdag 18:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:20 dieselfan skrev for 5 timer siden: Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Veldig godt poeng Derfor kan det være stor forskjell på hvilken pumpe som blir tilstrekkelig nettopp til den jobben på den motoren etc. Å strupe inn der hvor pumpen blir for kraftig er viktig, vi ønsker sirkulering, ikke høytrykksspyling Link to post
Ingar Svart Onsdag 18:26 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:26 oberst1 skrev 10 minutter siden: Systemrens krever generelt langt mer beskyttelse ved bruk; vernehansker, vernebriller, evt ansiktsvern for å beskytte hud mot skadelig etsing. Rydlyme derimot er langt tryggere å bruke; spiser ikke opp huden din. Fra sikkerhetsbladet for Rydlyme: Sitat 8.2 Eksponeringskontroll. Tekniske tiltak: Luftbårne konsentrasjoner skal holdes lavest mulig og under gjeldende grenseverdier. Bruk evt. punktavsug såfremt alminnelig luftgjennomstrømning i arbeidslokalet ikke er tilstrekkelig. Generelt: Røyking, inntak av mat og drikke, samt oppbevaring av tobakk, mat, drikkevarer og fôr er ikke tillatt i arbeidslokalet. Ved hver pause i bruk av produktet og ved arbeidsstans skal eksponerte områder av kroppen vaskes. Vann for skylling av øyne skal finnes tilgjengelig. Unngå kontakt med hud og øyne. Personlig verneutstyr: Personlig verneutstyr skal være CE-merket. Åndedrettsvern: Normalt ikke nødvendig. Ved utilstrekkelig ventilasjon må det brukes egnet åndedrettsvern. Type A/P2. Håndvern: Bruk vernehansker (i henhold til standard NS-EN 374). Mulighet: Nitril/Butyl/PVC hansker. ≥480 min. Øyevern: Bruk godkjente vernebriller ved risiko for kontakt. EN 166. Kroppsvern: Vanlig arbeidsklær. Link to post
oberst1 Svart Onsdag 19:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:04 Ingar skrev 20 minutter siden: Fra sikkerhetsbladet for Rydlyme: Sikkerhetsdatablad inneholder mye...faktorer som eksponeringstider, krav om å informere om grenseverdier fra stoffer etc. Klassifisering av saltsyre krever den informasjonen du finner der. Samtidig ser du grenseverdiene er under det som anses som farlig (3.2 og 4.2). Det står også kan forårsake mild hudirritasjon (på lik linje med en rekke produkter vi mennesker bruker ofte). Illustrerer ganske greit den ene videoen hvor Rydlyme helles ukonsentrert i håndflaten for å vise hvordan et skjell blir spist opp... Rydlyme - Boat Power AS Link to post
Jens_P Svart Onsdag 20:15 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:15 Torsen67 skrev for 9 timer siden: Noen forslag til pumpe for denne jobben?? Nå har jeg en vesentlig mindre motor enn deg, holder med 4 liter ferdigblandet systemrens. Jeg bruker pumpe på tidsur, kjøre den 15 minutter hver fjerde time i to døgn. Ingen oppvarming av Systemrens. Blir rent i min motor. Bruker denne: Nedsenkbar pentrypumpe, 12 V - Biltema.no Dette er før og etter bilder med to dagers behandling. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart igår klokken 11:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:29 Temperatur gjør effekten bedre uansett stoff, for de som har erfaringer med slikt er det barnelærdom. Jeg delte vel litt info om hvordan dette kan gjøres på D6 tilbake i 2015, har senere gjort det på drev-utgaven av D6/370 på samme måte. Det man BØR gjøre er å ta av vendekammerlokket på ladeluftkjøleren før/etter for å sjekke at man har fått ønsket effekt samt klart å holde nivået høyt nok til at hele ladeluftkjøleren er renset. Den største delen av jobben skjer de første 6 timene men man kan fint la dette gå i både 24 og 48 timer. Man vil se i returbadet at det kommer dritt tilbake fra systemet. Systemrens funker utmerket, den tar 100% om man gjør dette korrekt. Er par linket til ting jeg har delt tidligere vedr. renseprosess kjølere D6, side 158 her: Link to post
Torsen67 Svart igår klokken 14:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:26 Worry II skrev On 12.3.2025 at 13.30: Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Takk, da kjøper jeg et stk Rydlym på 3,79 liter. Selger sier det går greit å blande den ut opp til 10 liter om bøtta skulle gå tom. Ikke så gal pris på den.. Link to post
HiWard Svart igår klokken 18:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:02 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Takk, da kjøper jeg et stk Rydlym på 3,79 liter. Selger sier det går greit å blande den ut opp til 10 liter om bøtta skulle gå tom. Ikke så gal pris på den.. Hvor kjøpte du Rydlyme? Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Worry II Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden HiWard skrev for 1 time siden: Hvor kjøpte du Rydlyme? https://www.boatpower.no/produkt/rydlyme-marine-descaler-379-ltr/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn