Torsen67 Startet 12.Mars Link til dette innlegget Startet 12.Mars Hei Skal bruke en nedsenkbar pumpe til å sirkulere systemrens i en VP D4. Det står at pumpen den gir maks vannmengde: 7 m3/t. Hva blir dette i liter pr minutt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars 116 liter sier min kalkulator. Det var da voldsomt mye sirkulasjon? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars 1 liter er 1dm3 og 1m3 er 1000dm3, så det skulle bli 7000 liter per time, eller 116 liter per minutt som @index skriver Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 12.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars Oi sann, det var litt overkill. Tenker jeg må finne noe annet. Det er denne pumpa: https://www.biltema.no/fritid/hage/pumper/nedsenkbar-pumpe-dp-252-2000038655 Tenker at 10 liter pr minutt er ca passe. Noen forslag til pumpe for denne jobben?? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Det hadde vært mere optimalt med en pumpe som gir under 5 L/min, prismessig er denne ok, bare å strupe litt på utløpet https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-32-lmin-2000060068 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars Worry II skrev for 4 timer siden: Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Takk, den skal jeg lese👍 Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars dieselfan skrev for 4 timer siden: Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Ett godt poeng. Det skal jeg ta med meg. Jeg kommer til å sette slangen litt høyt, slik at det meste av luft kommer ut av kjølesystemet. Da blir det en del motstand over den "kneika" også. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Temperatur er også viktig, Systemrens virker langt bedre om man varmer det opp mens det sirkulerer. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ingar skrev On 12.3.2025 at 18.02: Temperatur er også viktig, Systemrens virker langt bedre om man varmer det opp mens det sirkulerer. Ikke om man bruker Ryblyme Marine. Den trenger ikke varmes. Derfor jeg kun bruker den, samt at den kun trenger 4 timer, ikke flere dager. Rydlyme er verdensledende på systemrens og har en mye bedre væske enn de vi tidligere har fått kjøpt her i Norge. Så er den mer miljøvennlig, kan tømmes rett I sjøen etter bruk. Bedre HMS også Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Kjemiske prosesser går raskere med økende temperatur. Det er svært stor forskjell på 15 og 40 grader. Ryblyme er saltsyrebasert. Saltsyre er aggressivt mot bart metall. Systemrens er basert på fosfor/sitron-syre som løser opp kalk og oksider, ikke bart metall. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ingar skrev 39 minutter siden: Kjemiske prosesser går raskere med økende temperatur. Det er svært stor forskjell på 15 og 40 grader. Ryblyme er saltsyrebasert. Saltsyre er svært aggressivt mot bart metall. Systemrens er basert på fosfor/sitron-syre som løser opp kalk og oksider, ikke bart metall. Systemrens er langt mer avhengig av økt temperatur for god virkningsgrad ja, helst min 40-50 grader Celsius. Rydlyme kan du ikke sammenligne med vanlig saltsyre. Saltsyren er modifisert på en slik måte at den er ufarlig for elementene den ikke skal løse opp og er følgelig konstruert nettopp til formålet. Med andre ord; den spiser ikke bart metall du finner i båtmotor. Systemrens krever generelt langt mer beskyttelse ved bruk; vernehansker, vernebriller, evt ansiktsvern for å beskytte hud mot skadelig etsing. Rydlyme derimot er langt tryggere å bruke; spiser ikke opp huden din. Bakgrunnen til Rydlyme Marine er basert på saltsyre er fordi alternativer som fosfor/sitron-syre ikke har vist seg tilstrekkelig; hele suksessen som verdensledende kommer nettopp av å være effektivt, samtidig som den er trygg til bruken for motor, menneske og natur. Oppskriften er selvsagt patentbeskyttet, men ingen andre har vært i nærheten av dokumentasjon og erfaringer verden over Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars dieselfan skrev for 5 timer siden: Ikke glem at en lensepumpe har oppgitt flow basert på "fritt" utløp. Når du bruker en lensepumpe til sirkulasjon så får den en betydelig motstand når utløpet er i vann, og oppgitt flow vil dermed bli betydelig mindre. Hvor mye mindre vil avhenge av klaringer i pumpa som igjen gjenspeiler seg i løftehøyden som er oppgitt for pumpen. En pumpe med stor løftehøyde vil ha en mindre reduksjon enn en pumpe oppgitt med liten løftehøyde. Veldig godt poeng Derfor kan det være stor forskjell på hvilken pumpe som blir tilstrekkelig nettopp til den jobben på den motoren etc. Å strupe inn der hvor pumpen blir for kraftig er viktig, vi ønsker sirkulering, ikke høytrykksspyling Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars oberst1 skrev 10 minutter siden: Systemrens krever generelt langt mer beskyttelse ved bruk; vernehansker, vernebriller, evt ansiktsvern for å beskytte hud mot skadelig etsing. Rydlyme derimot er langt tryggere å bruke; spiser ikke opp huden din. Fra sikkerhetsbladet for Rydlyme: Sitat 8.2 Eksponeringskontroll. Tekniske tiltak: Luftbårne konsentrasjoner skal holdes lavest mulig og under gjeldende grenseverdier. Bruk evt. punktavsug såfremt alminnelig luftgjennomstrømning i arbeidslokalet ikke er tilstrekkelig. Generelt: Røyking, inntak av mat og drikke, samt oppbevaring av tobakk, mat, drikkevarer og fôr er ikke tillatt i arbeidslokalet. Ved hver pause i bruk av produktet og ved arbeidsstans skal eksponerte områder av kroppen vaskes. Vann for skylling av øyne skal finnes tilgjengelig. Unngå kontakt med hud og øyne. Personlig verneutstyr: Personlig verneutstyr skal være CE-merket. Åndedrettsvern: Normalt ikke nødvendig. Ved utilstrekkelig ventilasjon må det brukes egnet åndedrettsvern. Type A/P2. Håndvern: Bruk vernehansker (i henhold til standard NS-EN 374). Mulighet: Nitril/Butyl/PVC hansker. ≥480 min. Øyevern: Bruk godkjente vernebriller ved risiko for kontakt. EN 166. Kroppsvern: Vanlig arbeidsklær. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Ingar skrev 20 minutter siden: Fra sikkerhetsbladet for Rydlyme: Sikkerhetsdatablad inneholder mye...faktorer som eksponeringstider, krav om å informere om grenseverdier fra stoffer etc. Klassifisering av saltsyre krever den informasjonen du finner der. Samtidig ser du grenseverdiene er under det som anses som farlig (3.2 og 4.2). Det står også kan forårsake mild hudirritasjon (på lik linje med en rekke produkter vi mennesker bruker ofte). Illustrerer ganske greit den ene videoen hvor Rydlyme helles ukonsentrert i håndflaten for å vise hvordan et skjell blir spist opp... Rydlyme - Boat Power AS Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Torsen67 skrev for 9 timer siden: Noen forslag til pumpe for denne jobben?? Nå har jeg en vesentlig mindre motor enn deg, holder med 4 liter ferdigblandet systemrens. Jeg bruker pumpe på tidsur, kjøre den 15 minutter hver fjerde time i to døgn. Ingen oppvarming av Systemrens. Blir rent i min motor. Bruker denne: Nedsenkbar pentrypumpe, 12 V - Biltema.no Dette er før og etter bilder med to dagers behandling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Temperatur gjør effekten bedre uansett stoff, for de som har erfaringer med slikt er det barnelærdom. Jeg delte vel litt info om hvordan dette kan gjøres på D6 tilbake i 2015, har senere gjort det på drev-utgaven av D6/370 på samme måte. Det man BØR gjøre er å ta av vendekammerlokket på ladeluftkjøleren før/etter for å sjekke at man har fått ønsket effekt samt klart å holde nivået høyt nok til at hele ladeluftkjøleren er renset. Den største delen av jobben skjer de første 6 timene men man kan fint la dette gå i både 24 og 48 timer. Man vil se i returbadet at det kommer dritt tilbake fra systemet. Systemrens funker utmerket, den tar 100% om man gjør dette korrekt. Er par linket til ting jeg har delt tidligere vedr. renseprosess kjølere D6, side 158 her: Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars Worry II skrev On 12.3.2025 at 13.30: Om det er av interesse og til hjelp, Torsen76, her er link til da vi gjorde dette på mine 2 x D6, de er jo ganske like. vi brukte ca 8 liter væske totalt. 1 gallon Rydlyme + samme mengde vann, per motor. Takk, da kjøper jeg et stk Rydlym på 3,79 liter. Selger sier det går greit å blande den ut opp til 10 liter om bøtta skulle gå tom. Ikke så gal pris på den.. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Torsen67 skrev for 3 timer siden: Takk, da kjøper jeg et stk Rydlym på 3,79 liter. Selger sier det går greit å blande den ut opp til 10 liter om bøtta skulle gå tom. Ikke så gal pris på den.. Hvor kjøpte du Rydlyme? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Worry II Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars HiWard skrev for 1 time siden: Hvor kjøpte du Rydlyme? https://www.boatpower.no/produkt/rydlyme-marine-descaler-379-ltr/ Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars HiWard skrev On 13.3.2025 at 19.02: Hvor kjøpte du Rydlyme? På boatpower.no som Worry II linket til. Jeg har stabil temp, så gjør dette forbyggende. Tviler sterkt på at forrige eier noen gang har gjort det. Kommer til å ta vare på blandingen etter bruk. Da lager jeg meg et egnet kar i garasjen hjemme hvor jeg kan slenge opp i rustne ting eller annet som trengs å renses. En slags delevasker. Lager med et filter med en billig 12v pumpe slik at det ikke bare blir en suppe på sikt. Gjenbruk er tingen Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Torsen67 skrev for 2 timer siden: På boatpower.no som Worry II linket til. Jeg har stabil temp, så gjør dette forbyggende. Tviler sterkt på at forrige eier noen gang har gjort det. Kommer til å ta vare på blandingen etter bruk. Da lager jeg meg et egnet kar i garasjen hjemme hvor jeg kan slenge opp i rustne ting eller annet som trengs å renses. En slags delevasker. Lager med et filter med en billig 12v pumpe slik at det ikke bare blir en suppe på sikt. Gjenbruk er tingen Ikke av stoffet, da har du misforstått. All effekt er stort sett vekk etter en prosess. Det er bare å få destruert og fylle på nytt neste gang du har tenkt å gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Torsen67 skrev for 9 timer siden: Kommer til å ta vare på blandingen etter bruk. Da lager jeg meg et egnet kar i garasjen hjemme hvor jeg kan slenge opp i rustne ting eller annet som trengs å renses. En slags delevasker...Gjenbruk er tingen Tanken er supergod, Thorsen, men ikke bruk den blandingen du har kjørt på motoren etter rens. Den blandingen er nok ganske mettet. Du kan se om det er noe futt igjen, men etter 2-4 timer rundt i sjøvannskretsen, ville jeg kjørt det du har brukt rett i havet og heller satset på en dunk nummer 2 til videre rens av ting i garasjen Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Et lite tips som er relatert til temaet: Systemrens på sjøvannside! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.