Jump to content

Biltema sin tokomponent epoksyprimer, farge og erfaringer

YamF60

Recommended Posts

Jeg har tenkt å bruke Biltema sin epoksyprimer som første strøk etter puss under vannlinjen. Det står at den er hvit. Regner med den er det, og ikke lysegrønn? Ønsker ikke å bli overrsket av at den ikke er hvit.

I følge det Biltema skal den tørke helt, 24 timer, før neste strøk? Har lest litt om andre primere, og anbefalinger om å ta neste strøk før det er helt tørt? Og at det gjør at det binder seg bedre til første strøk? Har ikke kjøpt primer enda, kun lest på biltemas nettside, og ikke lest om det står noe annet på boksen.

Båten går i ferskvann, legges på vann fra båttralle på våren, opp på tralle på høsten. Den skal ikke ha bunnstoff utenpå. Tenker tre strøk bør holde noen år? Eventuelt bare flekke over riper og sår senere år?

YamF60 skrev for 2 timer siden:

Den skal ikke ha bunnstoff utenpå.

Biltemas primer får helmatt finish etter herding, nesten litt nuppete, selvsagt avhengig av påføringsmetode. Brukte en del av den i fjor, påførte da med samme leverandørs korthåret mohairrulle, den minste varianten. Primeren får nok glattere overflate med skumrulle, men i alle fall de rimeligere skumrullene (som Biltemas) har hatt en tendens til å løse seg opp i kontakt med epoksy, mulig de som (blant annet) Maritim selger holder lengre.

Konsistensen på ferdig blandet primer vil jeg si er som tynn fløte, i alle fall de boksene jeg brukte i fjor. Fargen er helhvit, uten tendenser til verken gult eller blått i seg.

Skvipet til Biltema trenger å 'setle' 20 minutter á en halvtime etter at herder er mikset inn. Viskositeten endrer seg markant, er min erfaring. Sammenlignet med Jotun, International og Hempel, som er de tre jeg i tillegg kjenner, er Biltema epoxymaling fremdeles noe skvip.

Nå har jeg opp gjennom årene skrevet så mye positivt om Biltema at man må tro at jeg har økonomiske interesser i foretaket. Håper dette innlegget korrigerer inntrykket.

Takk for gode erfaringer og tips fra alle! Da styrer jeg unna Biltema son epoksy. Tenker jeg går for Seajet 117. Sølvgrå skal visst være best mot bart underlag. Så kan jeg eventuelt male over med samme type i hvit om jeg ønsker hvitt utseende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...