casie Startet igår klokken 06:15 Link til dette innlegget Startet igår klokken 06:15 Har en sealine med to motorer fra 2003, der barbord motor starter fra startbatteri, mens styrbord bruker forbruksbanken. jeg har byttet ut alt av batterier, med litiumbatterier på forbruk. Disse skal helst ikke brukes som startbatteri. Jeg merker også på dieselvarmeren at den er slett ikke glad i det plutselige spenningsfallet som kommer når startmotoren går. så da i mitt ukomplisert hodet så kunne jeg jo bare ta den tykke pluss kabelen på hovedstrømsbryteren til stb motor, å sette over på bb motor, så bruker altså begge startbatteriet, men da har jeg ikke lading på forbruksbatterier… det er altså en hovedstrømsbryter til hver bank, og et forslag som en ga meg var å legge en lask mellom disse… men er det ikke kanskje litt dumt at de to bankene får kontakt mtp at det er en litiumbank, og en agm bank… ? hvordan ville dere gjort dette? Link to post
J-Å Svart igår klokken 09:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:52 Det beste er gjerne å ha to startbatterier, men vanligvis går det greit at to motorer deler startbatteri. Begge dynamoer bør uansett være tilkoblet et blybatteri, for å unngå skade hvis BMS på lithiumbatteri kutter ut. Den beste løsningen for forbruksbatteriene er å lade via en DC-DC lader beregnet for lithiumbatterier, eller to, hvis startbatteriene er separate. Det er også mulig å trikse til en løsning med Argofet batteriskillere eller lignende, men da må en endre på original kobling mellom startbatteri og dynamo, og en mister mulighet for flertrinnslading tilpasset lithiumbatteri. Det er flere tråder her inne om slike løsninger Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn