Jump to content

Hvordan legge om det elektriske,slik at begge motorer starter fra startbatteri?

casie

Recommended Posts

Har en sealine med to motorer fra 2003, der barbord motor starter fra startbatteri, mens styrbord bruker forbruksbanken.

jeg har byttet ut alt av batterier, med litiumbatterier på forbruk. Disse skal helst ikke brukes som startbatteri. Jeg merker også på dieselvarmeren at den er slett ikke glad i det plutselige spenningsfallet som kommer når startmotoren går.

så da i mitt ukomplisert hodet så kunne jeg jo bare ta den tykke pluss kabelen på hovedstrømsbryteren til stb motor, å sette over på bb motor, så bruker altså begge startbatteriet, men da har jeg ikke lading på forbruksbatterier… 

det er altså en hovedstrømsbryter til hver bank, og et forslag som en ga meg var å legge en lask mellom disse… men er det ikke kanskje litt dumt at de to bankene får kontakt mtp at det er en litiumbank, og en agm bank… ? 
hvordan ville dere gjort dette?

Det beste er gjerne å ha to startbatterier, men vanligvis går det greit at to motorer deler startbatteri.  Begge dynamoer bør uansett være tilkoblet et blybatteri, for å unngå skade hvis BMS på lithiumbatteri kutter ut.  Den beste løsningen for forbruksbatteriene er å lade via en DC-DC lader beregnet for lithiumbatterier, eller to, hvis startbatteriene er separate.  Det er også mulig å trikse til en løsning med Argofet batteriskillere eller lignende, men da må en endre på original kobling mellom startbatteri og dynamo, og en mister mulighet for flertrinnslading tilpasset lithiumbatteri.

Det er flere tråder her inne om slike løsninger

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...