Jump to content

En enklere fortøyning

FerdigFortøyd UB

Recommended Posts

Hei,

Vi er en ungdomsbedrift på Ullern videregående skole. Bedriften vår er et sosialt entreprenørskap som jobber med å utvikle et produkt som vil gjøre det enklere å fortøye båter. Derfor har vi bestemt å lage en ferdigknytt båt knute med en enkel stramme og løse mekanisme. 

Vi har hatt noen tidligere forum og har satt stor pris på alle tilbakemeldingene vi har fått fra alle som har svart. Vi har brukt tilbakemeldinger og har nå kommet opp med en ny ide for å gjøre fortøyning enklere. Dette produktet skal være både tryggere og enklere å bruke enn våre tidligere prototyper. 

Produktet vårt fungerer slik at man kun trenger å føre tauet gjennom en åpning og vri for å låse det på plass. For å frigjøre tauet, holder man inne en knapp og vrir motsatt vei. Denne løsningen eliminerer behovet for knuter og er spesielt utviklet for barn og unge, eldre med nedsatt funksjonsevne (for eksempel artrose) og utviklingshemmede, men produktet skal selvfølgelig hjelpe alle som sliter med å lage sterke og sikre knuter til fortøyning. Produktet er også for deg som bare vil ha en eklere måte å fortøye båten på. 

Slik vil mennesker i alle aldre, uansett utfordring, kunne kjøre båt og lett fortøye når de er ferdige. 

Vi legger til et par bilder av prototypen vår

image.png.4e58b051195c33aee4936c2d92a0f970.pngimage.png.c35e8c18d9fcc750eaed0215158bce44.pngimage.png.e8caa99fa6c5cc2b91323387f64c66aa.png

Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger og lurer på hva dere syntes om denne løsningen. 

Hilsen FerdigFortøydUB

Knuter er det alltid problemer med. 

Knop/stikk er vel mer riktig for noe som er såpass gjennomtenkt at det både skal holde og være mulig å løse opp igjen etter å ha vært belastet.

Hvilke belastninger skal dette produktet tåle uten å selv ta skade eller lage skader på tauet?

Blir det mulig å feste det til tauet, slik at man ikke risikerer å miste noe dersom ting glipper under fortøyning eller når fortøyningene skal tas?

Hva ser dere for dere at prisen skal være pr. enhet? 

Hvor mange enheter ser dere for dere at man trenger for å fortøye en båt (skikkelig)?

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Så lenge løsningen fører til et like sterkt hold som en (riktig) knyttet fortøyning, ikke deformerer/ødelegger tauet og er slitesterkt (tåler flere års bruk), tenker jeg at løsningen fint kan ha livets rett😊 Bør også være grundig testet for potensielle feil, da å ikke kunne få fortøyd eller løse opp en fortøyning under vindpress og bevegelser kan få fatale følger under visse forhold.

Blir spennende å følge med utviklingen, hvilken retning dere går😊 Båtfolk er gjerne litt konservative, men ofte med god grunn da mye med båt er "gjennomprøvet" gjennom flere generasjoner, slik at man kan forvente at det fungerer som det skal. Men av og til kommer det nyvinninger, der noen har tenkt litt utenfor boksen og kommer opp med noe nytt og spennende som kan forandre og forenkle båtlivet til det bedre. Dette må likevel prøves grundig ut, gjerne over tid og gjennom flere ulike situasjoner, slik at man vet ting holder som det skal. F.eks. i ankerverdenen har det skjedd mye revolusjonerende de siste 20-30 årene, nye typer anker har kommet til, mange helt forskjellige fra løsningene man satte sin lit til tidligere. Likevel viser det seg at enkelte nyere typer anker holder bedre enn de forrige modellene, setter seg lettere igjen ved vindskifte, osv. 

Det er litt lite info. Jeg ser ikke hvordan denne låsen inngår i fortøyningen. Skal låsen stå på en påle på brygga? Kunne dere lage en skisse som viser hva låsen er festet i, og hvordan fortøyningen løper i låsen?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

tobixen skrev for 4 timer siden:

Personlig vet jeg ikke ... men jeg tipper på at det kommer en storm av protester på at dette er helt unødvendig fra en haug med konservative båtfolk som kan knyte knuter :-)

Fiffig, Tobixen. Skylde på oss andre gamle gubbene at du ikke skjønner bæret du heller:knuserh:

Klarer dessverre ikke å se hva dere har laget og hvordan denne skal fungere. Virker som ett veldig uferdig prosjekt. Om dere hadde laget en ferdig prototype og lagen en fin liten film på hvordan denne skal fungere i praksis, så tror jeg dere hadde fått mange seriøse svar.

Jeg ser ikke helt for meg hvordan det fungerer. Slippes tauet ned i det ovale hullet? I så fall hvor blir det av det? Vil ikke at det skal slippes gjennom brygga og ligge i vannet. Er det tilpasset ulike tykkelser? Selv liker jeg best å ta tauet tilbake til båten for å feste det der. Det blir mindre tau på brygga og en kan stå i båten når tauene løsnes.

Som jeg har skrevet tidligere så er jeg litt usikker på hvordan dere har kommet frem til at dette er et lurt produkt, dere overtenker og kompliserer noe som i utgangspunktet både er gratis og enkelt. Det er tydelig at dere er driftige og kreative ungdommer, som kommer til å nå langt, men ikke med dette produktet. Det finnes nok av ting hvor nye løsninger hadde vært kjærkomment, se for eksempel denne tråden: 

Nå er det slik at jeg har artrose. Riktignok bare et par fingre og noen forb.. knær enn så lenge, men det er en enveisbillett. Er det noe som er "hat" i artroseverden så er det jo skrulokk og alt som kan minne om det. Sjekk for eksempel utvalget av hjelpemidler for å få opp diverse lokk. Så min første reaksjon er at jeg definitivt ikke vil ha noen skru-løsning på fortøyningen min. Men nå er det ikke helt enkelt å forstå hvordan denne dingsen som dere har lagt ved er ment å fungere, en litt mer forklarende illustrasjon hadde gjort det enklere å gi dere mer konstruktive tilbakemeldinger.    

Jeg vet jeg fremstår som en sur gammel gubbe, men jeg tror dere har sett dere litt blinde på egen ide her. 

FerdigFortøyd UB skrev for 23 timer siden:

Denne løsningen eliminerer behovet for knuter og er spesielt utviklet for barn og unge, eldre med nedsatt funksjonsevne (for eksempel artrose) og utviklingshemmede, men produktet skal selvfølgelig hjelpe alle som sliter med å lage sterke og sikre knuter til fortøyning. Produktet er også for deg som bare vil ha en eklere måte å fortøye båten på. 

Produktet vårt fungerer slik at man kun trenger å føre tauet gjennom en åpning og vri for å låse det på plass. For å frigjøre tauet, holder man inne en knapp og vrir motsatt vei.

Dere må komme med  en illustrasjon eller helst en videosnutt   som viser hvordan produktet  skal bruket.

Rart at dere ikke  kommer på banen i trådene dere lager.

Er det for flettet polyestersilke eller treslått tau??

Er det noe slikt ??

image.png.aaf141fb4b7b276d3ea42843aeb1986b.png

PS: 

Gratulerer med Tredjeplassen

https://www.ue.no/oslo/nyheter/resultater-fra-arets-fylkesmesterskap-ungdomsbedrift-2025/

bruk denne.

https://www.facebook.com/profile.php?id=61569070307477

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

FerdigFortøyd UB skrev for 23 timer siden:

Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger og lurer på hva dere syntes om denne løsningen. 

Hilsen FerdigFortøydUB

Dere må være på hvis dere vil bli tatt alvorlig. Være med på diskusjonen og svare på spørsmål. Det kan for eksempel ikke være vanskelig å tegne en enkel skisse som viser funksjon..? Noen her har nevnt film etc. Jeg mener det kan komme senere - dere må jo lage presentasjonsmateriale uansett - men en enkel strektegning må dere klare nå.

EiSvIn skrev for 2 timer siden:

Er det noe som er "hat" i artroseverden så er det jo skrulokk og alt som kan minne om det. Sjekk for eksempel utvalget av hjelpemidler for å få opp diverse lokk. Så min første reaksjon er at jeg definitivt ikke vil ha noen skru-løsning på fortøyningen min.

Dette er et kjempepoeng, som sannsynligvis også gjelder flere av de andre  målgruppene. 

21 hours ago, Hakkannen said:

Men av og til kommer det nyvinninger, der noen har tenkt litt utenfor boksen og kommer opp med noe nytt og spennende som kan forandre og forenkle båtlivet til det bedre.

... og av og til kommer det ut produkter som ser bra ut og som noen tenker at kan være nyttige, men som egentlig mest bare er bortkastede penger.

Da jeg var fersk landkrabbe i båt, så la jeg merke til noen som hadde noen slags "fenderklemmer" på båten sin, slik at de lett kunne "kneppe" fenderene på rekka og flytte de enkelt frem og tilbake.  Jeg var i ferd med å kjøpe slike.  I dag ser jeg overhodet ikke noe hensikt med det, det går jo raskt å fikse en dobbel halvstikk (og ja, jeg vet, det finnes andre og bedre knuter til formålet også ...)

Andre eksempler: "EFOY" (jeg tror ingen som har kjøpt en slik og hatt den i mer enn fem år fortsatt mener det var et godt innkjøp, men jeg kan ta feil), båtsmannshaker som kan tre et tau rundt en fortøyningsring (i utgangspunktet kanskje nyttig, men disse produktene hadde visst kort levetid), etc ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...