Lord Hatlem Startet 13.Mars Link til dette innlegget Startet 13.Mars Hei, no har det stoppa litt opp for meg. Skal elektrisk hyd. Styrepumpe i båten, med den er joystik. Noken som kan forklare meg/vise korleis denne skal koblast? Pumpa er ein simrad rpu80 pumpe den har 2 ledninger so har eg ein telemechanic joystik til. Korleis skal dette koblast for at det ikkje skal bli overslag? Må jo egentlig ha pluss og minus på begge ledningane for å vende polariteten? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Det enkleste her er nok at stikka styrer hvert sitt relé/kontaktor som igjen styrer strømretningen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lord Hatlem Svart 13.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars Ja, eg og har ein mistanke på at ei form for relestyring må inn for å få dette til. Kan være verdt å nemne at eg også monterer ein eldre autopilot/kursholder i båten raymarine st6001+ noken som veit om det er mulig å koble stikka inn på den? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Om du har autopilot også, så kan denne ha input for akkurat denne joysticken. Min Robertson hadde det. Forutsetter at kontaktsettene i Joysticken er like og at ene kontaksettet kobler ved bevegelse av sticken mot høyre og det andre mot venstre. Dette kan du sjekke med et ohm meter. Da blir skjemaet med 2 reler slik. Du er nødt til å ha dobbelt kontaktsett på releene. Du må også legge inn dioder !N1001 eller hyere mot drivspenningen på releet for å unngå støy Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Jeg er ganske sikker på att det finns kontaksett å kjøpe til Joysticken din slik at du slipper releer, Se hav Joysticken heter og søk på nettet (Søk på 2 polt vekslende noen kasller det også sekspol) Maritim har jo denne bryteren, der du okså slipper releer Carlingswitch Bryter V8D2Kcc4-J99Y9-1Z2 Maritim Båtutstyr Sitér dette innlegget Link to post
Lord Hatlem Svart 14.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars Takker så langt, autopiloten ser slik ut, mangler å koble kompasset opp så har eg montert det som skal til for at den er kursholder, noke formeining om denne vil kunne fungere med joystick en eller om eg skal revurdere muligheten for joystick kjøring av ror? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Nei der her du ikke inngang for follow up Joystick. Med denne må du jo også ha et tredje rele eller en bryter som velger om autopilot eller joystick skal powre pumpen. Om ikke blir det fort kortslutning her, no som kan ødelegge displayet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.