Jump to content

Evinrude E-tec 25 faller i turtall

ReneNorge

Recommended Posts

Hei,

min e-tec 25 (2016) på pioner 14 har et merkelig problem. 

når jeg kjører i kaldt vær (rund 0 grader) faller motoren plutselig i turtall, helt tilbake til stasjonær. Det kan skje etter 5 minutter mens noe ganger etter 15 minutter. Det skjer hovedsakelig når jeg ligger mellom 4500-5200 rpm. 

det som er merkelig er at det ikke går å gi pådrag lenger. Da begynner det bare å fuske på lav turtall. MEN, med 1 gang jeg går tilbake til nøytral og gi pådrag igjen fungerer alt fint (for noe minutter). Når det er varmt har jeg ikke opplevd problemet. 

jeg får ingen feilmelding heller.  

båten ligger på sjøen hele året og kjører på 98 bensin. Bruker kun xd-100 olje. 

Jeg mistenker selv kondens av en eller annet slag.

Har noen opplevd samme problem eller har noe gode tips? 

ivar skrev 58 minutter siden:

høres veldig ut som noe med bensintilførsel 

Jeg finner ingen direkte problemer med bensintilførselen. Da må det være noe med injectoren? Hadde regnet med at det gir en feilmelding…

Nå har jeg vært ute i dag. Kl 07:30 med rimfrost på hele båten og ca -1 grad oppstår problemen igjen. Rundt klokken 11 med masse sol og plussgrader oppfører båten seg helt prikkfritt…

skjønner ingenting. 

Rar tanke: kan det være kondens i luftfilter/under motordeksel som gjør at det blir suget inn noe vanndråper? Og at dette medfører en slik reaksjon? Når solen har stått på den er dette fordampet og problemet forsvinner? 

tviler på kondens, men hadde dette problemet med min E-tech 50.

Problem med pådrag, ikke alltid og uavhengig av temperatur, noen ganger kunne den gå greit en stund på 2500-3000 rpm for deretter å falle ned, avogtil vanskelig å starte hvis jeg stoppet motoren da.

Løsning: Små huller i bensinslange, var 2 steder, noen centimeter fra inntak til motor og også på andre siden av blæren, mot tanken.

Verkstedet byttet slangen og blæren da de ikke kunne pumpe trykk med blæren når motoren hadde problemet.

Etter det så har den fungert ok. 

Janoho skrev for 3 timer siden:

tviler på kondens, men hadde dette problemet med min E-tech 50.

Problem med pådrag, ikke alltid og uavhengig av temperatur, noen ganger kunne den gå greit en stund på 2500-3000 rpm for deretter å falle ned, avogtil vanskelig å starte hvis jeg stoppet motoren da.

Løsning: Små huller i bensinslange, var 2 steder, noen centimeter fra inntak til motor og også på andre siden av blæren, mot tanken.

Verkstedet byttet slangen og blæren da de ikke kunne pumpe trykk med blæren når motoren hadde problemet.

Etter det så har den fungert ok. 

Min bensinslange er 5 år gammel. Er det lett å se om det er hull? 

(hvis jeg pumper med blæren kommer det ingen bensin ut av selve slangen og bærer er hardt).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...