ReneNorge Startet 14.Mars Link til dette innlegget Startet 14.Mars Hei, min e-tec 25 (2016) på pioner 14 har et merkelig problem. når jeg kjører i kaldt vær (rund 0 grader) faller motoren plutselig i turtall, helt tilbake til stasjonær. Det kan skje etter 5 minutter mens noe ganger etter 15 minutter. Det skjer hovedsakelig når jeg ligger mellom 4500-5200 rpm. det som er merkelig er at det ikke går å gi pådrag lenger. Da begynner det bare å fuske på lav turtall. MEN, med 1 gang jeg går tilbake til nøytral og gi pådrag igjen fungerer alt fint (for noe minutter). Når det er varmt har jeg ikke opplevd problemet. jeg får ingen feilmelding heller. båten ligger på sjøen hele året og kjører på 98 bensin. Bruker kun xd-100 olje. Jeg mistenker selv kondens av en eller annet slag. Har noen opplevd samme problem eller har noe gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars høres veldig ut som noe med bensintilførsel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ReneNorge Svart 14.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars ivar skrev 58 minutter siden: høres veldig ut som noe med bensintilførsel Jeg finner ingen direkte problemer med bensintilførselen. Da må det være noe med injectoren? Hadde regnet med at det gir en feilmelding… Nå har jeg vært ute i dag. Kl 07:30 med rimfrost på hele båten og ca -1 grad oppstår problemen igjen. Rundt klokken 11 med masse sol og plussgrader oppfører båten seg helt prikkfritt… skjønner ingenting. Rar tanke: kan det være kondens i luftfilter/under motordeksel som gjør at det blir suget inn noe vanndråper? Og at dette medfører en slik reaksjon? Når solen har stått på den er dette fordampet og problemet forsvinner? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars tviler på kondens, men hadde dette problemet med min E-tech 50. Problem med pådrag, ikke alltid og uavhengig av temperatur, noen ganger kunne den gå greit en stund på 2500-3000 rpm for deretter å falle ned, avogtil vanskelig å starte hvis jeg stoppet motoren da. Løsning: Små huller i bensinslange, var 2 steder, noen centimeter fra inntak til motor og også på andre siden av blæren, mot tanken. Verkstedet byttet slangen og blæren da de ikke kunne pumpe trykk med blæren når motoren hadde problemet. Etter det så har den fungert ok. Sitér dette innlegget Link to post
ReneNorge Svart 14.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars Janoho skrev for 3 timer siden: tviler på kondens, men hadde dette problemet med min E-tech 50. Problem med pådrag, ikke alltid og uavhengig av temperatur, noen ganger kunne den gå greit en stund på 2500-3000 rpm for deretter å falle ned, avogtil vanskelig å starte hvis jeg stoppet motoren da. Løsning: Små huller i bensinslange, var 2 steder, noen centimeter fra inntak til motor og også på andre siden av blæren, mot tanken. Verkstedet byttet slangen og blæren da de ikke kunne pumpe trykk med blæren når motoren hadde problemet. Etter det så har den fungert ok. Min bensinslange er 5 år gammel. Er det lett å se om det er hull? (hvis jeg pumper med blæren kommer det ingen bensin ut av selve slangen og bærer er hardt). Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Det var vanskelig å se på min, måtte på verksted for å oppdage hullene/sprekkene, men det kom luft inn der. Du har jo pumpet på blæren og den er hard, det er et godt tegn. Hvis du ikke har diagnose verktøy går det å kjøpe et uoriginalt på ebay, er nyttig Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Bensintilførsel. Is-slusj i bensinfilteret? Har du original tank? Aldri bruk billig tank. Sitér dette innlegget Link to post
ReneNorge Svart 15.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars Janoho skrev for 22 timer siden: Det var vanskelig å se på min, måtte på verksted for å oppdage hullene/sprekkene, men det kom luft inn der. Du har jo pumpet på blæren og den er hard, det er et godt tegn. Hvis du ikke har diagnose verktøy går det å kjøpe et uoriginalt på ebay, er nyttig skal se om jeg kan skaffe meg diagnose verktøy. Men tror jeg først bytter slange å se om det hjelper ;) Luske_Ludvig skrev for 13 timer siden: Bensintilførsel. Is-slusj i bensinfilteret? Har du original tank? Aldri bruk billig tank. jeg bruker original tank 👌 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.