Jump to content

Filtrere vekk dieseldyr o.l.

Maika

Recommended Posts

Jeg skal tømme tankene og rense dem.  Det er mulig det er noe dieseldyr og annen ulumskheter der, og da har jeg valget mellom å enten fylle på ny diesel, eller rense og helle tilbake de rundt 100 literne jeg tar ut. 
Blir det bra nok med rensing, og i så fall hvordan? Kaffefilter? Tøystykke (fins jo med ulik maskestørrelse)? Trakt med sil som jeg har liggende? https://www.watski.no/trakt-med-sil-oe180-mm-h-240-mm-11HEw

200 tette kaffefilre, og du kan proklamere suksess! Tar et par uker. Huldametoden: Dunk/tomfat, pump dieselen opp i fatet. La det settle et døgn. Pump tilbake til båttanken  minus 10 cm 'bånnskvalp' som sendes til gjennvinding. Suksess. Les 'Byggingen av Hulda' ca. 2018, eller noe rundtomder. Detta har vi gjort et par ganger tidligere.

Takk Hulda, regnet med at jeg ikke drev pioneerarbeid her:)

Båten har stått stille på land nå siden høsten, og jeg forstår på deg som at dieseldyrene ikke er ivrige svømmere, så jeg kan vel da heller gjøre "motsatt", dvs pumper jeg ut alt minus 10cm, så er det prima vare, og så kan jeg pumpe ut resten som går til gjenvinning.

Dieseldyr er en alge(?) som vokser i sjiktet mellom vann og diesel. Vann ligger i bunn av tanken. Så all skijt ligger i bunn. Om våren suger jeg opp 3 liter fra bunnen av tanken over på en klar 4 l drikkevannsdunk. La stå et par timer. Da ser jeg hvor mye slam som har lagt seg i bunn. Heller den klare dieselen tilbake på tanken, bunnfallet går til miljøretur. Når jeg gjør dette hver vår er det fint lite bøss jeg suger opp. Men du kan jo være uheldig å fylle bunnslam / vannholdig diesel fra en pumpe. Jeg seiler jo, og fyller ikke mye. Cabin cruiser med stort forbruk fyller jo oftere. 

Ja, det er noen dvaske kreaturer. De to gangene jeg har vært gjennom øvelsen, har det vært for å fysisk rengjøre tanken innvendig. Det kommer litt an på mengder hvordan man velger å gjøre det. Jeg måtte ut med 200 liter, så det var like greit å pumpe alt opp i et tomfat.

Jeg seiler også mest, så de to tankene mine på 100 liter hver blir ikke ofte fylt.

I fjor fikk jeg en stopp på den ene motoren, og med unntak jevnlig rensing av kjølevannskretsen, bytte av impellere og et par oljeskift, så har de fått lite kjærlighet siden de ble satt inn for 25 år siden. I år tar jeg derfor en skikkelig rens av tanker, bytte av drivstoff- og olje-filtere, bytte av motor- og drevolje, og bytte av eksosbender.

Da satser jeg på at de holder endel flere år, og så har jeg et liten drøm om at det når jeg må bytte, så er det kommet mer fornuftige prisede elmotorer med effektiv regenerering og batterier med høyere energikapasitet.

Har vært gjennom dette et par - tre ganger. Hulda metoden fungerer. Og til slutt setter jeg til dieseldyrdreper på tanken.

Har ordnet meg med sugerør til nederste del av tankene (har to tanker). Når jeg suger opp såpass at det blir synlig i en klar plastslange ser jeg straks om det er vann eller grums på tanken. Behøver ikke søle med å tappe over i noe. Bruker en sugepumpe av type gummiball.

Og så sjekker jeg jevnlig vannutskilleren på Racorfilteret. Er det vann eller grums der er det bare å brette opp ermene og ta en grundig tankrens . . .  Husk at det er i grov sjø at grummset kommer inn i systemet, tetter filtere og gir motorstopp. Og det vil man jo helst unngå . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...