Sørlandet2 Startet 15.Mars Link til dette innlegget Startet 15.Mars Meg bekjent så er det forbudt å bruke vannscooter i mørket i Spania. Da vannscooter er levert uten lanterner, er de fra produsent beregnet for bruk i mørket? Til dere som har vannscooter, står det noe i bruksanvisningen om begrensning i bruken i mørket? I Norge så er det jo godt nok å feste på lanterner, og med det, være godkjent for bruk i mørket. Jeg var bare nysgjerrig om de store produsentene har lagt noen begrensninger i bruken. De store produsentene er jo god på å sette begrensninger for å dekke sitt ansvarsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars De 'store produsentene' må vel forholde seg til reglene i den verden de leverer varene? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Det blir vel på samme måte som for tråsykkel, de fleste selges uten lys men skal de brukes i mørke er lys påbudt. En vannskuter er jo en båt, og dermed gjelder vel regelverket om lanterner på samme måte som for andre båter? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Colregs gjelder alle fartøy Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Nemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Og det holder ikke med kun ei rundtlysende hvit lanterne i typisk "vannscooterfart" (slik som for båter under 7m og 7knop), selv om dette hadde vært bedre enn ingenting. Denne regelen med kun ei rundtlysende lanterne for saktegående småbåter er vel før øvrig en særnorsk regel, så vidt jeg husker. Skal samtidig innrømme at jeg har brukt rundtlysende lanterne (type batteridrevet Navi Light) i nøden i jolla, men da har jeg ikke gått i plan🫣 Se og bli sett, gjelder både for landeveien og på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars Jeg lurte som sagt på om det sto noe i de 30 første sidene med advarsler i instruksjonsboka, som de fleste hopper over... "not for night use" Og om noen med vannscooter kunne svare på hva det står i bruksanvisningen. Ja, i Norge er jo vannscooter betrakta som båt, og med det følger same regler for lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars Lasta ned en bruksanvisning til en SeaDoo. Der står det: Night-Time Operation This watercraft is not designed for night-time operation Det er jo en tankevekker for de som er på tur om natta med vannscooter, og med det kan ha noe å si i et eventuelt skylds-spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hakkannen skrev for 3 timer siden: Denne regelen med kun ei rundtlysende lanterne for saktegående småbåter er vel før øvrig en særnorsk regel, så vidt jeg husker. Regelen er internasjonal. 23 d (ii). Men den sier at sidelanterner skal føres i tillegg "if practicable". Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars J-Å skrev for 2 timer siden: Regelen er internasjonal. 23 d (ii) Takk for oppklaring, jeg har nok blandet med en annen regel her😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.