Jump to content

Er vannscooter lovlig i mørket?

Sørlandet2

Recommended Posts

Meg bekjent så er det forbudt å bruke vannscooter i mørket i Spania. 

Da vannscooter er levert uten lanterner, er de fra produsent beregnet for bruk i mørket? Til dere som har vannscooter, står det noe i bruksanvisningen om begrensning i bruken i mørket?

I Norge så er det jo godt nok å feste på lanterner, og med det, være godkjent for bruk i mørket. 

Jeg var bare nysgjerrig om de store produsentene har lagt noen begrensninger i bruken. De store produsentene er jo god på å sette begrensninger for å dekke sitt ansvarsområde. 

Det blir vel på samme måte som for tråsykkel, de fleste selges uten lys men skal de brukes i mørke er lys påbudt. 

En vannskuter er jo en båt, og dermed gjelder vel regelverket om lanterner på samme måte som for andre båter?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Og det holder ikke med kun ei rundtlysende hvit lanterne i typisk "vannscooterfart" (slik som for båter under 7m og 7knop), selv om dette hadde vært bedre enn ingenting. Denne regelen med kun ei rundtlysende lanterne for saktegående småbåter er vel før øvrig en særnorsk regel, så vidt jeg husker.

Skal samtidig innrømme at jeg har brukt rundtlysende lanterne (type batteridrevet Navi Light) i nøden i jolla, men da har jeg ikke gått i plan🫣 Se og bli sett, gjelder både for landeveien og på sjøen.

Jeg lurte som sagt på om det sto noe i de 30 første sidene med advarsler i instruksjonsboka, som de fleste hopper over... "not for night use"

Og om noen med vannscooter kunne svare på hva det står i bruksanvisningen. 

Ja, i Norge er jo vannscooter betrakta som båt, og med det følger same regler for lanterner. 

Lasta ned en bruksanvisning til en SeaDoo. 

Der står det:

Night-Time Operation

This watercraft is not designed for night-time operation

Det er jo en tankevekker for de som er på tur om natta med vannscooter, og med det kan ha noe å si i et eventuelt skylds-spørsmål. 

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Denne regelen med kun ei rundtlysende lanterne for saktegående småbåter er vel før øvrig en særnorsk regel, så vidt jeg husker.

Regelen er internasjonal. 23 d (ii). Men den sier at sidelanterner skal føres i tillegg "if practicable".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...