Jump to content

Pusse opp tredetaljer Windy 8000

Niko8000

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor høst en Windy 8000 '91 modell som trenger litt vedlikehold:smiler:

Skulle gjerne freshet opp noen av tredetaljene på båten men er litt usikker på fremgangsmåte og valg av produkter for å få ønsket finish, samt funksjon/bestandighet ift. vann.

Badestigen; Denne er grå og litt flisete. Er det vanlig å behandle denne på noen måte? Her er vel olje mer egnet fremfor lakk da den skal nedsenkes i sjøvann?

Bordet på soldekk; Hvor mye bør og kan man slipe ned før man skal lakkere bordet. Ser det er flere typer lakk på markedet, har noen anbefalninger til produkt?

Trefjøl på kanten mellom sofa og badeplattform. Denne har nok trukket litt vann, fremstår flassete og litt grå i treverket enkelte steder. Er det håp for denne? Er det sliping og lakk som gjelder, eller er det en løsning med olje?

Takker for tips og innspill:smiler:

25.jpg

26.jpg

27.png

Hei, grattis med flott båt:) På hobby ni å har jeg drevet mye med restaurering av div slitt treverk.

Badestigen: Denne ville jeg ikke lakket eller oljet, blir fort stygg siden den er utsatt for et værhardt miljø. Siden den er litt fliset opp ville jeg vurdert å skru av trinnene og pusset de jevne. Når du har gjort det kan du behandle de med teak cleaner, f.eks denne:https://www.marineshop.no/respect/112784/12800-respect-clean-teak-2-x1-liter?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD9asq2Pg2FNLnPjbc3Pq2OaxaBAd&gclid=Cj0KCQjw7dm-BhCoARIsALFk4v9Jg9OZcacXlEGcr1Rb3OIRZV2QqfXOJOqnn87kHN8mITYZ9FdN_SMaAuXdEALw_wcB. Da blir den som ny, men blir grå over tid. Bare å behandle på nytt får å få tilbake fargen.

Bord og trefjøl: For å få dette pent må du fjerne all gammel lakk. Det gjøres enklest med en en malingssrape. Når all lakk er skarpt vekk så pusser treverket så fargen blir jevn og fin. En Oscillerende slipemaskin er egnet til dette. NB: Hvis bordet er laminert (ikke heltre) så er det viktig å ikke pusse for mye så du pusser igjennom laminatet. Trefjøla ser ut som heltre, så her kan du pusse «så mye du vil». Hvis du har mørke felter som ikke lysner ved pussing (sopp i treverket) kan du bruke Blåtind rustvekk for å lysne det. Stoffet må virke noen døgn, og du må ikke mette treverket med stoffet, bare stryke over litt med en fille. Kan være behov for flere behandlinger. Vask området med vann når du er fornøyd hvis du bruker stoffet, ellers kan du risikere at lakken ikke herder etterpå.

Bordet og trefjøla ville jeg lakkert. Finnes et hav å velge i. Hvis du vil ha det blankt kan jeg anbefale ravilakk, men sikkert mange andre typer som er bra også. Lakkering er en kunst hvis du vil ha det 100%. Noen lakkerer 2-3 strøk og er fornøyd med det. Selv prøver jeg å få en speilblank finish uten nupper og støvkorn. Da trenger du ca 5 strøk med lakk, avhengig av hvor mye du tynner ut lakken på de første strøkene. Målet er å fylle alle små strukturer i treverket med lakk. Puss vekk nupper/støvkorn etter ca annet hvert strøk. Hvis du venter for lenge mellom vært strøk må hele flaten pusses for å få vedheft til neste strøk (maks 120 korning) ellers kan lakken flasse av. På det siste strøket bruker du en etterstykker (skumpensel) i et så støvfritt miljø som mulig. https://www.watski.no/Skumpensel-skumfordriver-11Mvo?artnr=16899-75&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 800 ROAS Low&utm_id=21095958850&gad_source=1&gbraid=0AAAAADCv68oqIfOvLZ30R0j4H6BzrAHyi&gclid=Cj0KCQjw7dm-BhCoARIsALFk4v-NmPVU5lKEWoLw-5PSX8xvhI9f37ds72Q0z90Qcrmn4nT-9dGhxoYaAhBKEALw_wcB

Sett gjerne det du lakkerer loddrett så er det mindre kjangs for støvkorn. 

Hvis du vil ha det silkematt så er det enklere å få en pen finish. Har god erfaring med denne: https://www.watski.no/hempel-dura-satin-klarlakk-fernissa-0-75-l-11Gsj?artnr=208956&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax - 880 ROAS Mid&utm_id=21092819690&gad_source=1&gbraid=0AAAAADCv68rqbkKcjlzv89vakZLIMdsox&gclid=Cj0KCQjw7dm-BhCoARIsALFk4v8QSSFoxmO4F4PfI00HifL_5MFfhqwBjhvwbQr8vM2Nzb3CH-2ipkoaAr95EALw_wcB

Lykke til:)

Gode tips fra @Optimist1 her. Jeg har samme båt med samme bord som deg og kan bekrefte at det er heltre.

Har selv renovert dette i vinter og i stedet for å skrape/pusse ned til rent treverk, slipte jeg overflaten med 320-papir og la på ny lakk (Owatrol D2). Ble mye bedre enn før, men ikke perfekt. Fikk litt nupper og/eller bobler, men godt nok ift tid/nytte.

Hengselene kan du pusse med 1200-papir etterfulgt av Autosol, blir som nytt. Skruene byttet jeg til nye.

Jeg tror du skal være forsiktig med å skrape og pusse dette helt ned, de Windy-logoene er frest ut og kan lett bli ødelagt. Hengslene er også nedfelt så man må ta høyde for det om man skal gå hardt til verks.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev for 3 timer siden:

eg tror du skal være forsiktig med å skrape og pusse dette helt ned, de Windy-logoene er frest ut og kan lett bli ødelagt. Hengslene er også nedfelt så man må ta høyde for det om man skal gå hardt til verks.

Poenget med å skrape vekk lakken er å unngå å pusse unødvendig mye ned på treverket, samtidig som det trolig går fortere enn å pusse. Det er bare lakken som skal skrapes bort og da er det ikke så mye man trenger å pusse:) Det går helt fint uten og pusse ned i logoene hvis man pusser for hånd akkurat der, men godt poeng med kost / nytte:) En 80% løsning tar 20% av tiden;)

Optimist1 skrev for 1 time siden:

Poenget med å skrape vekk lakken er å unngå å pusse unødvendig mye ned på treverket, samtidig som det trolig går fortere enn å pusse. Det er bare lakken som skal skrapes bort og da er det ikke så mye man trenger å pusse:) Det går helt fint uten og pusse ned i logoene hvis man pusser for hånd akkurat der, men godt poeng med kost / nytte:) En 80% løsning tar 20% av tiden;)

Jeg fulgte fremgangsmåten til han karen her:

Det ble ganske bra resultat, tatt utgangspunkt og innsats i betraktning.

Gratulerer med flott båt!:tommel_opp: Jeg har samme men med diesel. Også ´91 modell. Har ikke prioritert treverket enda, men støtter at du lar badestigen være som den er. 

Er du på face, så ligger det en lukket gruppe der som heter "Windy 8000" om det er interessant. Grei gruppe å være medlem av om du har spørsmål som er mer spesifikt for akkurat denne modellen. Det er noe med alle båter på den ene eller andre måten. Kan feks nevne at den originale septiktanken i alu er helt ræva om du har denne som originalt, så vet du det:fniser: Ellers en båt med et gromt skrog. En fryd av en kjøremaskin faktisk..

• 2 uker senere...

@Optimist1 

@HiWard

Takk for supre tips og tilbakemeldinger:smiler:

Tror jeg beholder badestigen "naturell patina" denne sesongen, så vurderer jeg rens hvis den er styggere enn jeg husker:smiler:

Tok en nærmere titt på bordet nå, her er det er del jobb. Ser ut til at forrige eier har prøvd å lakkere det for en del år siden med sig og lakkansamling i koppholderne:svetter: Undersiden med innfrest windy-skrift og koppholdere er styggest, så må nok belage meg på litt skraping og en del knotete pussing. Ser også ut til at noen av hengslene har fått seg en liten trøkk, de er ikke helt flate utbrettet. Kan man få tak i nye hengsler?

Angående lakk til trefjøla og øvrige tredetaljer i båten er jeg usikker på hva som passer best av høyglans og silkematt. Vet dere hva som er originalt i disse båtene ift. finishen?:smiler: Man bør vel velge finish gjennomgående da koppholdere og stigtrinn++ står for tur neste gang:klapper:

@Torsen67 Takk, veldig fornøyd med båten hittil på de få turene vi fikk før sesongslutt:smiler:

Godt tips, skal sjekke ut den gruppen.

Angående septiken er jeg veldig spent. Vi har ikke testet enda siden båten var konservert for opplag da vi kjøpte den. Frykter det kan dukke opp noen overraskelser der ja:svetter: Stusser litt på at skroggjennomføringen for tømming er så liten, vet du om det er kvernpunpe originalt?

Nå er teltet bugget og bardunert slik at jeg ikke får opp dørkeplaten som kommer etter kjøleboksen, antar det er der septiktanken ligger:usikker:

Niko8000 skrev for 9 timer siden:

Nå er teltet bugget og bardunert slik at jeg ikke får opp dørkeplaten som kommer etter kjøleboksen, antar det er der septiktanken ligger:usikker:

Under dørkeplaten bak kjøleboksen ligger drivstofftanken, originalt på 320 liter. På hver sin side av drivstofftanken ligger en vanntank på 45 liter hver. På min båt, som ikke lenger har septiktank, kan det virke som at tanken lå i det store rommet foran motorrommet.

Ja, septiktanken ligger rett foran motor. På min er det ei finerplate over slik at det kan brukes som oppbevaringsrom. Alt av gulv må opp for å få ut septiktank. Gjennomføringen er 25 mm hos meg. Kvern og pumpe i ett som er montert i motorrommet på styrbord side.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...