Jump to content

Fornying av rekketau m/ strekkfisker - leverandører?

tobixen

Recommended Posts

Jeg trenger å få fornyet en del av rekketauet, det er vel wire med hvit plast rundt, terminert i strekkfisker.

Med wire så må man ha spesialverktøy for denne termineringen så vidt jeg har skjønt, stemmer det?  Da bestiller man gjerne ferdigterminerte lengder?  Hvem leverer slikt?

Er dyneema et alternativ?  Sist jeg gjorde research på dette, så forstod jeg det slik at terminering med tau er noe man i teorien kan fikse selv, stemmer det?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

På syrefaste wirer bruker man en kobberhylse til å klemme på ved kausa for å terminere.

Ta av plasten der hylsa treffer på wiren både før og etter kausa og klem hylsa på med en presstang beregnet på grove kabelsko.

Sett gjerne hele greia inn med fett for å tette helt og krymp en krympestrømpe over for syns skyld og for å beskytte mot wireenden.  Krympehylser får du i samme klare plasten som den som ligger utpå wiren.

Hvis du ikke bruker fett el blir det ikke tett i enden av kausa der wirene møtes.

Mons

Byttet wire og nye termineringer i fjor. Ble riktig nok 8 ekstra termineringer da det også ble installert rekkeport begge sider. Wire+endeterminaler til 40 fots seilbåt havnet på ca. 15 000 (andre skulle ha rundt 20k). Her var det i hovedsak materialene som kostet flesk. 

55 minutes ago, Steihy said:

Jeg må også byttte. Har rekkeporter. Dyrt. Er det ikke like godt, men enklere og billigere å bruke dyneema?

Var inne på tanken selv, gjorde dette på forrige båt. Da kan du slippe unna med pelicankroker til rekkeportene og knuter på resten. Vesentlig billigere å gå den veien (59kr/meteren for 5mm dyneema). Valgte 5mm wire for helhetsinntrykket sin skyld. Dyr estetikk. Går du for dyneema må du passe på at du ikke får gnag noen plass - spesielt gjennom rekkestøttene. Gjelder forsåvidt wire også, men slites litt saktere. 

23 hours ago, 5nacks said:

Wire+endeterminaler til 40 fots seilbåt havnet på ca. 15 000 (andre skulle ha rundt 20k). Her var det i hovedsak materialene som kostet flesk. 

Auda, det var langt dyrere enn hva jeg hadde forestilt meg for litt wire.

tobixen skrev 22 minutter siden:

forestilt meg for litt wire.

Wire er rimelig, det er beslagene i hver ende som koster. Så om båten er 35 eller 45 fot er samme pris hos riggeren min, men har du port på hver side så blir det fire lengder i stedet for to, og dobbel pris.

1 hour ago, tobixen said:

Auda, det var langt dyrere enn hva jeg hadde forestilt meg for litt wire.

Endeterminalene var svindyre. Det ballet på seg med endeterminaler når vi skulle ha rekkeporter på begge sider 🙈

29 minutes ago, Steihy said:

Det er vel derfor noen funderer på dyneema. Ikke billigere enn wire pr. meter, men sannsynligvis mulig med knuter eller spleis i stedet for terminering.

Helt klart! Er vel en del som bruker dyneema i stede for wire, ikke bare pga prisen. 

1 hour ago, shipahoy said:

Jeg byttet ut wire bak på båten med skjøteline fra Biltema i 2020, og det har fungert svært godt.

Falltau er kanskje bedre egnet.  Det er vel om ikke annet en fin nødløsning for den ene korte lengden som er ødelagt mens jeg funderer på resten.  Å betale mer enn en tusenlapp for hver terminering er i allefall helt uaktuelt.

9 hours ago, 5nacks said:

Helt klart! Er vel en del som bruker dyneema i stede for wire, ikke bare pga prisen. 

En ting jeg leste for en god del år siden er at plastbelagt wire kan være dumt mtp korrosjon - dersom det skulle begynne å ruste, så er det jo ikke sikkert man legger merke til det.

26 minutes ago, tobixen said:

plastbelagt wire kan være dumt mtp korrosjon

Plastbelagt wire er bannlyst i regattasammenheng, nettopp pga faren for rust du ikke ser. Det blir et sikkerhetsspørsmål. 

Roger jo skrev 50 minutter siden:

Fornyet  rekkewire for over 30 åe  siden kjøpe  Asi 316 wire og  luft rør Polyuretan, 5bar

Virker som en like god løsning som ferdig plastbelagt. Men du står vel igjen med samme behov for terminering og kostnad, og samme mulighet for usynlig rust - eller?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 3 timer siden:

terminering og kostnad, og samme mulighet for usynlig rust - eller?

ikke merket noe korrosjon på ASI 316 

tar en belastnings test hver gang  jeg er i gummibåten..

https://nettbutikk.vrengenmaritime.no/p/11211/yeterminal-valsefri---blue-wave

Denne er billi selv om Seilmakren tar noen kroner for   termineringen.

https://nettbutikk.vrengenmaritime.no/p/11256/gaffelterminal

tobixen skrev for 2 timer siden:

Er det noen ulemper i å bruke falltau til formålet?

Det må være gnaging og at falltau  strekker seg, men det ser en jo.

https://www.biltema.no/batutstyr/tau/skjotetau-og-falliner/falline-hvitrod-2000036508?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-e6-BhDmARIsAOxxlxXVAEg3XSfSzF2XSfqOw1WTS0i9xsBk3TvnVFCjMlcJBU0G_K2MTE8aAoGpEALw_wcB

Falline, 8 mm x 30 m

25-0662

Diameter:8 mm

Lengde:30 m

Bruddstyrke:1682 kg (line)

Bruddstyrke:1363 kg (sjakkel)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vi kjøpte 4mm rustfri wire på Clas O. En billig Nicopress tang på internett, kobber klemhylser, krympestrømpe og gjorde dette selv. De gamle rustfrie strekkfiskene var gode som gull. Jeg har ganske mange tommeltotter, men etter 10-15 test press så var holdbarheten og jevnheten i pressen god nok. Dessuten er det veldig kjekt å ha en tang, wire og hylser liggende i båten.

Barbaria skrev for 7 timer siden:

En billig Nicopress tang på internett, kobber klemhylser,

Det var en god ide. Er de hylsene "godkjent" til bruddstyrken til vaieren? Varierer de mye i kvalitet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 time siden:

Det var en god ide. Er de hylsene "godkjent" til bruddstyrken til vaieren? Varierer de mye i kvalitet?

Mine press er nok ikke godkjent av Veritas :fniser:

Vi kjøpte hylsene fra Marineshop, de sier lite om godkjenning. Forøvrig de samme hylsene som riggeren vår brukte. Du kan teste presset med å binde wirene fast i hver ende og få tre fullvoksne til å balansere og hoppe på wiren. Om de holder det så tåler de i alle fall mer enn rekkestøttene vi hadde.

På kanalane hadde vi en fenderplanke festet i wirene. Denne hang seg fast i en sluse og bøyde begge rekkestøttene som de skulle vært av smør, nicopress hylsene var like fine.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...