Jump to content

Nye snekker - andre alternativer enn Skager?

Lau

Recommended Posts

Hei båtfolk

Jeg gjør litt research på båter, da jeg ønsker å erverve meg min første båt til rundt 100 000.

Har vokst opp på en 80talls Askeladden 16 som har fungert perfekt til formålet, og kjenner en tiltrekning til snekker da disse ser avslappende og driftsikre ut.

Noe fascinerende er også at snekker nesten bare er forbeholdt skandinavia (etter det jeg har lest) så for å holde på tradisjoner osv osv, ville jeg se om det finnes nye produsenter av snekker.

Jeg klarer ikke å finne noe annet enn hobby-båtbyggere (som lager små ro-snekker) og Skager 660 som er en åpen 20 fots plastsnekke til over 500 000kr ny (!)

Vet noen om det finnes noen andre produsenter for nye snekker?

Bonusspørsmål ! : Er det sant at en god snekke med relativt høyt fribord er mer sjødyktige enn daycruisere i samme størrelse? skjønner forsåvidt at det har mye med skrog å gjøre, men på generelt grunnlag?

Takker!

Velkommen til forumet.

Den første delen av posten din henger ikke helt sammen med den andre delen. For 100 tusen kroner får du deg neppe noen fabrikksny snekke, uavhengig av produsent.

Til bonusspørsmålet: De fleste båter med dekk tåler mer enn mannskapet sitt. Snekker har et ikke helt ubegrunnet rykte på seg til å rulle i sjøgang. En daycruiser som kan gå i plan er ofte mer stabil, men med harde akselerasjoner. Sjødyktighet er et litt vassent begrep fordi det kan bety forskjellige ting for forskjellige folk.

Begrepet "snekke" er jo også ganske tolkbart. Veldig mange av de såkalte "snekkene" som er produsert er jo egentlig halvplanere med rund hekk, inklusive Skager 660. Er det noen utover trebåter som produserer deplasementskrog lenger?  

Som sagt, nye snekker er ikke billige. Gamle derimot er nesten latterlig billige for tiden.

Sjøegenskapene er forskjellige, hva man oppfatter som sjødyktig er noe individuelt. Et depasementskrog som saktegående snekker har tåler mye, men de ruller også såpass at det fort blir ubehagelig. Planende skrog beveger seg mer opp og ned enn sideveis. Jeg har hatt snekke i 25 år nå, og selv om jeg ikke har følt meg utrygg så har det ofte vært ubehagelig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...