Jump to content

Lakkering av utenbords båtmotor, tips til lakk?

Ferdig

Recommended Posts

Prøvd å se på youtube å søke på nett men det er så mange forskjelige meninger så håper noen kan peke å si at denne er den du trenger :-)

Stammen kan kanskje poleres opp igjen, den ser hel ut i lakken men meget matt ( Suzuki 40Hk 2004 mod) men motordekselet er veldig blast å ikke så pent så det trenger et strøk eller to.

abbor skrev 1 time siden:

Hvis det er sprayflaske du er på jakt etter så kommer det opp flere alternativer hvis du søker på lakk utenbordsmotor Suzuki 

Dette var den rimeligste jeg fant uten at jeg kikket på så mange av alternativene. 

https://www.marineparts.no/reservedeler/utenbordere/suzuki/servicedeler/produkter/spraymaling-suzuki-svart-metall-400ml-gs90042/

Takk, da blir den bestillt så får vi se hvordan det blir :-)

abbor skrev for 2 timer siden:

Dette var den rimeligste jeg fant uten at jeg kikket på så mange av alternativene. 

En jeg kjenner i Viking sier gjerne til kundene sine.  

Samme om du kjørte av veien for dekkene var jo billige.

Sier ikke at denne lakken er dårlig men ville ikke kastet bort ett to talls med timer for å finne ut at lakken var tynn eller spraydyse var i billigste laget.
Kjøp lakk av noen som kan det og bruk 2k klarlakk så er du mye nærmere målet om å få en fin finish og ikke noe aller ser på 10 meter at det ikke ser ut.
Ok så koster en 400ml med blandet god lakk i en sprayboks med bra forstøving dyse 500 kroner og en 2k klarlakk ca 400kroner.
Vil man ikke bruke det som trengs så er det bedre å la være.
Men klart ett godt grunnarbeide er alfa omega.

For du bestemmer deg for å lakke falmet lakk så prøv å våt slip og poler opp med polish med korrigerende evne.
Nytter ikke med en random polish du fant innerst i garasjen 

Jeg vet ingenting om denne lakken, men beskrivelsen er inkludert under, sikkert greit nok for en mer enn 20 år gammel motor hvis en ønsker å gjøre det rimelig. Hvis en I stedet for å maskere dekaler kjøper nye bør det selvsagt legges mer penger i lakk og innsats i lakkarbeid. 

Goldenship Fargespray for marine motorer, hekkaggregater og nedre enheter. Hurtigtørkende maling. Svært værbestandig. Kan brukes på hekkaggregater, nedre enheter, motorblokker og andre deler; opp til 200 ° C.

Anbefales å brukes med Goldenship Primer. Spray på 30 cm avstand. Goldenship Transparent Lakk kan brukes som en siste finish for å øke overflatenes glans og holdbarhet.

Ta gjerne kontakt med Santec. Har kjøpt lakk av dem flere ganger opp gjennom årene, til båt, bil, gitarer og annet tjafs. God veiledning og gode produkter.

Til påhengs fikk jeg enkomponent grunning (av typen som skulle slipes lett over før videre lakk), enkomponent baselakk (metallic farge, blandet i sprayboksen i butikken) og tokomponent klarlakk (som tåler bensin) til å ha på til slutt. Klarlakken "startet" ved å presse inn en knapp i bunn av sprayboksen som frigjorde herderen og måtte da brukes opp innen et visst antall timer. Gode dyser med flatt sprøytebilde gjorde det greit å legge lakken uten renninger eller antydninger til appelsinhud. Resultatet ble bra, ingen oppsprekking så langt. 

Jeg har pusset opp flere motorlokk, har alltid kjøpt orginal spraylakk fra forhandler da jeg ikke vil att det skal synes att det er lakkert myp farge, trengs 2 bokser, har da rikelig. Masker over dekaler nøye så du ikke pusser på dem, vannslip så motorlokk med 1200 papir, ta bort maskeringen fra dekaler å legg på ny før du lakkerer motorlokket, ta så igjen av maskeringen på dekaler å legg på 2 heldekkende lag klarlakk over hele motorlokket, vannslip så forsiktig !!  hele motorlokket også over dekaler med 1200 papir for å få 100% slett/pent grunnlag, du tar med denne siste nedmattingen av klarlakk bort evnt "overgangskant" mellom dekaler å hovedlakk + evnt støvkorn å lignende, legg så på det det siste laget klarlakk.

Vær sikker på att lakken er 100% herdet før vannslipingen.

På undervannshus har jeg bare avfettet godt ! med Aceton, evnt pusset bort skjemmende hakk å lakkert 2-3strøk + minst 3 gode lag klarlakk.

PS, alltid samme merke på lakk og klarlakk for å unngå koking.

Lykke til :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...