Jump to content

Raid i havna...

Atrox

Recommended Posts

Flere motorer og undervannshus forsvant natt til i går. Sjukt å se hvor effektive de har vært - snitta opp presenning på begge sider av motor for å enkelt se om den er verdt å stjele. Båt etter båt med gapende hull bortover plassen. Min ganske nye 115' fikk stå igjen da de ikke klarte å få ned undervannshuset pga for trangt med plass. Begge nabobåtene ble robba. Ønsker deg som leser dette en god sesong, men var det du som var på besøk i havna vår ønsker jeg deg en multiresistent aggresiv clamydia - enjoy!

Det der er veldig kjipt, men jeg tror ikke du treffer tyvene på dette forumet

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

17 hours ago, snekkerbod said:

Kondolerer til de berørte. Så et triks kan være å ikke tilte motoren for langt opp under vinterlagring?

Var det som redda meg - motor stod rett ned og kun noen cm fra asfalten 

7 minutes ago, Bitteliten said:

@Atrox Hvilken havn?

Leste i avisa at det var et raid i Søly båthavn i Moss også. Er vel tiden for dette nå desverre. 

https://www.moss-avis.no/innbrudd-i-flere-bater-pa-jeloy/s/5-67-2130547

"Noen" tok min 20 hk som var lagret i hagen på jolla på henger for et par år siden. Den var låst både med boltlås og wirelås. Begge klipt av lydløst - ikke brukt vinkelsliper. FG godkjente låser.

Min står i denne havna ja.

Gamle hjemmehavna mi frem til vi satt kursen sørover. Har traska der i mer enn 40 å. Var tidligere en trygg havn - men siste åra har det vært raid. Det er et stort område å gjære inn - men antakelig eneste løsningen.

Ser ut som dette er trenden fremover og kjeltringer velger letteste mostands vei. For eksempel er mekaniske låser er ingen match og bander har alltid med seg en med PhD i dirking. Her kan dere se hvor enkelt: 

Bare å fylle låsen med silikon, så er den ikke så lett å dirke opp... :fniser:

Veldig kjedelig med tyver! Det er vel marginalt best for motoren også å være tiltet ned (unngå vann og evt frostsprengig i propellområdet) og lite press på tiltmekanismen gjennom en vinter, så kanskje best å la motorene være tiltet ned da?

Er det slik at tyvene ikke får tilgang til boltene som holder motoren til båten hvis motoren er tiltet ned? Ser ikke helt hvorfor det at motoren er  nære bakken skal hindre tyveri. Den må jo stort sett opp for å løftes av?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

6 hours ago, Grand Banks jr said:

Bare å fylle låsen med silikon, så er den ikke så lett å dirke opp... :fniser:

Veldig kjedelig med tyver! Det er vel marginalt best for motoren også å være tiltet ned (unngå vann og evt frostsprengig i propellområdet) og lite press på tiltmekanismen gjennom en vinter, så kanskje best å la motorene være tiltet ned da?

Er det slik at tyvene ikke får tilgang til boltene som holder motoren til båten hvis motoren er tiltet ned? Ser ikke helt hvorfor det at motoren er  nære bakken skal hindre tyveri. Den må jo stort sett opp for å løftes av?

Må dra undervannshuset ganske langt ned for å frigjøre det fra stammen, og med 10-15 cm plass å jobbe på så er det trangt. Kan selvfølgelig løfte motoren, men hva veier en 115 hester?  :)

Ja, hvis det bare er undervannshuset de tar. Jeg tenkte de tok hele motoren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...