Jump to content

KAD300, Starter går ikke rundt når nøkkel vris om

Fortego

Recommended Posts

Hei,

Min Viking Conquest har nå stått på land i tre sesonger. Hadde planer om å gjøre mye mens den stod på land, men diverse frivillig arbeid og politisk engasjement har resultert i at lite har blitt gjort. Planla å få den på sjøen i fjor, men når jeg skulle forsøke å starte motorene var det ingenting som skjedde, og det var identisk for begge motorene som er av typen Volvo Penta KAD300.

En sjekk av batteiene viste at selv om spenningen var bra ga de lite startstrøm, og batteriene ble skiftet uten at dette gjorde noen forskjell. Skiftet starter på en av motorene uten at dette gjorde noen forskjell. Fikk ikke noen til å se på den i fjor, så den ble derfor stående også i fjorårssesongen.

Prøver meg på nytt i år, og etter gjennomgang av kabler identifiserte jeg brudd i en hovedstrømkabell, og alt av strømkabler og hovedbryter er nå også skiftet, men fortsatt ingen respons når nøkkelen vris rundt.

Men når jeg tar en kabel fra den ene plusspolen på starteren til den andre plusspolen, så går starteren. Det vil si at starteren fungerer og får nok strøm.

I og med at starteren på denne motoren er helt ny går jeg ut i fra at det ikke er noe feil med denne. I så fall er det altså et eller annet som er feil som gjør at det ikke blir gitt noe signal til starteren når tenningsnøkkelen vris rundt, og dette har skjedd med begge motorer etter at det gikk over et år mellom gangene motorene ble dreiet rundt med starteren.

Siden det finnes så mye fantastisk kunnskap her inne håpet jeg på at noen kanskje hadde noen gode forslag til hva som kan være feil og i så fall hvilke dele jeg burde forsøke å bytte for at starter skal gå rundt når tenningsnøkkel vris rundt.

Jeg ville fått meg med noen med grunnleggende elektrokunnskaper. Lag en enkel skisse over anlegget.

1. Mål at starter får styresstrøm.  (Det kalles for det selv om det er spenning som skal måles. )

2. Lag et enkelt skematikk med batter, hovedbryter og starter, hovedkomponenter. (altså den veien de tykke kablene går mellom batteri og starter)

3. Kartlegg spenning på alle hovedkomponenter med multimeter med og uten startnøkkel vridd om. Her kan du ha multimeterets sorte ledning på minuspol gjennom hele seansen, gjerne bruk krokodilleklemmer på batteriets minuspol, krokodilleklemme gir deg en ekstra arm. Har selv opplevd at selve hovedbryteren var deffekt. 

Ikke helt stødig på Kad 300 jeg,men det er vel en sort plastboks oppå foran på motoren. Den har en automatsikring som kan ha slått ut. Finner du den så prøv om den kan trykkes inn. Om du har slik boks så ligger trolig startrele også inni boksen. Om ikke det får strøm, eller gir strøm, så blir innslagsrele på selve starter også dødt. 

Kad 300 er vel motor med drev eller? Er det ikke slik at drevet må være senket for å få start og gir i nøytral, eller tuller  jeg nå? Helt sikkert andre som kan dette.

Roger jo skrev 16 minutter siden:

Når en motor har stått lenge, må den tørnes for hand,

Sitter motoren fast ryker starteren.

Ellers sjekk alle koplings punkter kan være irr.

Ja, absolutt, hadde ikke rørt nøkkelen uten og først sjekket at motorene kan beveges siden de har stått så lenge. 

Feilen ligger sannsynligvis i tenningslåsen elle startrelee/sikring. Sjekk først om startreelet får spenning når du vrir om nøkkelen. Tenningslås som ikke gir startstrøm er en gjenganger . . . startrele som svikter også.

Men dette sier jeg uten å ha spesifikt peiling på motoren din . . .

Da du fikk starteren til å virke når du spenningssatte den direkte, regner jeg med at motoren allered har tørnet . .  (?)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om startreleet ikke slår inn, så mangler den 12v (24v).

Om du ikke har skjema må du følge ledning fra startrele og til batteri.

Et eller flere steder på veien er det brudd i strømmen.

Dersom releet får spenning via en hjerne på veien, må hjernen ha de riktige inputs for å gi output til startreleet. Sjekk inputs. 

Bare for å være på den sikre siden:

• Du har trykket inn aktiveringsknappen i EDC konsollen i forkant av startforsøk?
  • Du har sørget for at hjelmen på drevet er i posisjon nede slik at ikke trim forhindrer start?
  • Du er sikker på at den står i fri?

Det er jo en del elektronikk tilknyttet en KAD300 så det er mye som kan gjøre at den ikke slår inn utover faktiske kabelbrudd mellom tenningslås og motor......

/Baard

/Baard

Baard skrev 15 minutter siden:

Bare for å være på den sikre siden:

• Du har trykket inn aktiveringsknappen i EDC konsollen i forkant av startforsøk?

Det var det første som slo meg men det turde jeg ikke foreslå :glimter:

Feil i selve tenningslåsen er ganske vanlig på KAD44/300 selv i siste utgave. Har selv byttet to stk på egne motorer, dog motorer med drøye timetall

Som de to herrene over skriver, så tenker jeg at muligens er det  EDC systemet som forhindrer startforsøk.

Er det eller blir det (2) lys over aktiveringsknappen?

Høy trimindikasjon er nevnt som en mulighet. Det samme gjelder om systemet tror den står i gir, feks med spaker litt ute av senter.

Mvh. SAP

Hos meg med samme symptomer,så var det i hvertfall sikring som ligger litt på undersiden av den svarte boksen,bb side av motor. Røk faktisk flere ganger,men holder nå. Det var da også et lys i edc displayet som ikke ble tent.. tror jeg kom frem til at pga at denne sikringen var gåen,så fikk den ikke signal om at den står i nøytral 

KAD serien har vel en hvit sikring nede ved startern. Den kan måle OK, men er brent innvendig og leder ikke så mye strøm som kreves for start. 
se om du kan shorte den og teste

Hilsen en som brukte 1 dag før jeg skjønte den

mvh

Wibdy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...