Jump to content

Hvordan tømme septiktank fra dekk på båten min?

TomOtter

Recommended Posts

Jeg har plukket ut septiktanken fra min Beneteau for å gjøre rent og bytte slanger. Jeg skjønner derimot ikke hvordan man skal få tømt denne? Det ser ut til at tømming fra dekk er ettermontert med at det er boret hull i toppen av tanken og montert en skroggjennomføring som slangenippel. Herfra er det ca 15cm opp til dekksgjennomføringen. 
illustrasjonsbildet viser hvordan det er. Er det slik at denne må tømmes med å tre nedi en slange/rør som går til bunns i tanken? Jeg har ingen erfaring med tømmestasjoner men har sett videoer av dette og ingen jeg har sett viser et rør som går til bunnen av tanken.

IMG_2137.jpeg

IMG_2138.jpeg

IMG_2139.jpeg

Hvis jeg tolker tegningen din rett ,ser det slik ut

Da er deksstussen bare til å spyle vann ned i tanken "rengjøre.,"

Du har fritt fall tømming  så fort en åpner kranen til Sjøen der det er lovlig  å tømme.

image.png.2f338945fd254bc50df7b2a92bd29657.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har tenk på dette selv, har Beneteau, mener du da att ved å stenge krane mot toalett å åpne krane ut i sjøen så er det bare å spyle gjenom dekksstussen utvendig så vil tyngdekraften tømme tanken ut i sjøen ?

Rune.f skrev for 9 timer siden:

Har tenk på dette selv, har Beneteau, mener du da att ved å stenge krane mot toalett å åpne krane ut i sjøen så er det bare å spyle gjenom dekksstussen utvendig så vil tyngdekraften tømme tanken ut i sjøen ?

Om du gjør dette så tømmer du tanken ved kai. Og det ønsker du ikke. Åpne kranen når du er minst 300m fra land, så tømmer den seg nok. Eller lag det et opplegg for tømming over dekk (løsningen med kryss over på tegningen din). Greit å ha. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tanken tømmer seg når jeg åpner krana i bunn så det er ikke noe problem. Skjønner da egentlig ikke poenget med kun spyling fra dekksgjennomføringen annet enn til rengjøring og det kan en jo ikke drive med i havn 🤷🏻‍♂️Da blir det ombygging til tømming fra bunnen slik den opprinnelige skissen er.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...