Jump to content

Nyere Yamaha outboard - tæring og rust på motorheis / deksel

krabbelars

Recommended Posts

Dekslet til motorheis på disse ruster ofte i stykker , og det samme skjer nå med min motor 2012 F-modell ( 4-takt på en Buster aluminiumsbåt).

Klart det skal bestilles nytt , og det er et vanlig problem som jeg skjønner , men hva kan det skyldes? 

Kan man forhindre det med noen form for "jording" eller ved å montere spesielle anoder e.l. 

Noen som har byttet og som vet hva som gjelder?

Yamaha F70 heis_rust_2025.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Tror dette kan unngås ved å ta av lokket å legge på 5-6 lag med lakk mens det fremdeles er pent å så følge med å ha det som en del av vedlikeholdet, jeg avfetter å sprayer på tykk vedlikeholdsolje hver vår, den holder seg å beskytter hele sommeren.

På forrige båt, varte den i 10 år. Mercury EFI115 som var basert på Yamaha.  Yamahadelene var dobbelt så dyre som Mercurydelene! fikk i en brukt en som var ok

Din motor e 13 år, så ikke helt det jeg kaller "nyere" motor

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

F40 eller F50?   
for meg virker det som at materialvalget her er tiltenkt at disse bare brukes i ferskvann :dykker:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den store utfordringen her er at den kombinerte trim og tiltmotoren ligger i skvalpesonen, det vil si at den vekselvis blir våt og tørr. Det er den mest krevende plasseringen for et malt objekt. Hadde denne motoren stått på 50m dyp eller 2m over vannet hadde den sikkert vært like fin...

Om du ser på endene av tiltrøret så er det også gjerne rustent og guffent, disse to delene kunne gjerne vært produsert i et rustfritt materiale... men som med så mange andre dyktige produsenter så er det økonomene som bestemmer og ikke ingeniørene.... 13år er mer enn "designlife" i dag så du må leve med det. 

Dette er på ingen måte noe som Yamaha er alene om, du ser det på alle de store produsentene. En mengde deler som burde vært montert med pasta blir montert tørt, først og fremst for at det ikke skal vare for lenge...

Generelt, så bør du være nesten fornøyd med at en trim/tiltmotor varer mekanisk i 13år.

Dette er en F70AETL fra 2012 , og det er jo sant , motor er 13 år og dersom dette heislokket ikke er laget av rustrfitt så er det nok levetiden slik sett. 

Noen har nevnt at den ikke har hjelp av anoder siden den er satt oppå en solid O-ring, isolert fra resten. En egen vitenskap dette , hvordan forskjellige materialer reagerer med hverandre og i forhold til anodene vi bruker.

Nei, det blir å bestille nytt på nettet , ikke nødvendigvis orginalt. Mener å ha sett bare "lokket" til salgs også, og vil da behandle dette med lakk e.l. for å forlenge levetiden.

Takk for nyttige innspill !

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

krabbelars skrev for 2 timer siden:

Mener å ha sett bare "lokket" til salgs også, og vil da behandle dette med lakk e.l. for å forlenge levetiden.

Den beste løsningen er å lakkere etter at elmotoren er montert, det for å tette spalten mellom brakett og elmotor fullstendig. For å få til det må motoren av akterspeilet så det er litt knot. Du rekker rundt 70% med en pensel.

Tiltmotoren er lett å raskt å ta av eller løse på en ende så den kan lakkeres helt rundt, jeg gjør det å lakkerer den som en del av servicen, så er det jo ett pluss att det ser velstelt ut, det hjelper mye for hodet mitt :)

Min erfaring er att klarlakken er mer motstandsdyktig enn lakken, men mulig det er innbillning🤫

Rune.f skrev 1 time siden:

Tiltmotoren er lett å raskt å ta av eller løse på en ende så den kan lakkeres helt rundt, jeg gjør det å lakkerer den som en del av servicen,

Du misset visst poenget her... skjøtesonen mellom trim/tiltmotor og braketten... det er det første stedet det begynner å ruste.

Har byttet to sånne opp gjennom åra. Sprayer med kjedefett hvert år men det ruster okke som. Men de holder noen år. Min 2000 mod fikk ny for 4 år siden. DVS den holdt i ca 20 år. Det må da være bra? Ser den nye har begynt å ruste igjen nå men det tar en stund før motoren blir våt inni.

jerognal skrev for 5 timer siden:

Min 2000 mod fikk ny for 4 år siden. DVS den holdt i ca 20 år. Det må da være bra? Ser den nye har begynt å ruste igjen nå men det tar en stund før motoren blir våt inni.

Trim/tiltmotoren er tross alt en slitedel. Når den holder i 20år så synes jeg at det er bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...