Jump to content

Ulyd i giraktuator på VP D6-310 med DPH drev. Søker tips

Tjodleif

Recommended Posts

Jeg har hatt masse trøbbel med dette. Jeg har rast gjennom gir-wire og til og med strømpen hadde røket ved en anledning. Det viste seg at det var trøbbel inne i drevet. Det ble demontert, shimset opp igjen og montert. Først da ble det orden på sakene. Jeg har lagt ut et par videoer på Youtube om mine aktuatorer sin oppførsel.

Channel content - YouTube Studio

Jeg har skrevet mer om dette her. Ny båt. Hendelsesforløp er ganske sammensatt. Jeg brukte noen år på å få denne båten 110% iorden.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 5 minutter siden:

Jeg har hatt masse trøbbel med dette. Jeg har rast gjennom gir-wire og til og med strømpen hadde røket ved en anledning. Det viste seg at det var trøbbel inne i drevet. Det ble demontert, shimset opp igjen og montert. Først da ble det orden på sakene. Jeg har lagt ut et par videoer på Youtube om mine aktuatorer sin oppførsel.

Channel content - YouTube Studio

Jeg har skrevet mer om dette her. Ny båt. Hendelsesforløp er ganske sammensatt. Jeg brukte noen år på å få denne båten 110% iorden.

Takk for tipset. Hos meg er ulyden der også nå, før drevet monteres for sesongen. Hørte den på siste turen i fjor. Var å testet idag for å sjekke om lyden var der uten drevet montert. -og det var den🤔

Har du prøvd å koble girvaier fra aktuator for å være sikker på at lyden kommer fra selve aktuatoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 6 minutter siden:

Har du prøvd å koble girvaier fra aktuator for å være sikker på at lyden kommer fra selve aktuatoren?

Nei, det har jeg ikke fått gjort enda. Må teste dette i morgen.

Men er rimelig sikker på at lyden kommer fra selve aktuatoren.

Blir båtpuss og klargjøring i helgen😁

Jeg vet ikke svaret på det spørsmålet. Vi hadde motorbåten i 9 år. Satte den bort hver vinter og det var aldri noe snakk om vedlikehold av aktuator. Den overlevde jobben den hadde med det ene drevet ihvertfall. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Brigg skrev On 20.3.2025 at 22.10:

Da er dette testet. Wire går lett og lyden er her fortsatt. Får ta med aktuator hjem for å se om den kan smøres.

Viksund310 skrev On 21.3.2025 at 12.24:

Åpner aktuatoren hvert 4-5 år for rengjøring og smøring av nytt fett på skrue. Skruen blir meget treg av gammelt fett etter noen år.

Takk for svar. Må prøve dette. Er det noe spesielt å tenke på eller er det grei skuring å åpne den?

3 minutes ago, Viksund310 said:

Fint det ordnet seg. Jeg gjør det så ofte fordi jeg hadde enn episode når jeg skulle legge til i en trang havn, ble for mye motstand i aktuator og motoren stoppet og det var ikke noen heldig sittuasjon. Var da 6 - 7 år gammel da.

Veldig viktig at slike ting er med på sjekklista før sjøsetting/vedlikehold!  Har påhenger med to styreposisjoner og elekrisk gass og gear. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...