Jump to content

Yamaha F9.9 HMH - ettersyn/serviceintervaller

TLOT

Recommended Posts

Har kjøpt en brukt motor 2018 modell. Den er kun kjørt ca 30 timer. Ikke skiftet impeller eller registerreim. Hva bør jeg utføre. Serviceverksted vil ha 5000 for service, 2350 for impellerskifte og 2500 for registerreim : ca 10000 tilsammen! Hva anbefales?

Det jeg vil tro er det viktigste er oljeskift som sikkert ikke er utført etter innkjøring av motoren. 

Få tak i manualen og sjekk ut sørvistabellen. Så sjekker du feks. youtube hvordan du selv kan utføre dette. Dette klarer alle som har litt teknisk kompetanse/interesse. 

Personlig ville jeg ikke vært bekymret for verken impeller eller registerreim med så få timer selv om 7år antagelig er over anbefalingene. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

TLOT skrev On 21.3.2025 at 15.19:

kjøpt en brukt motor 2018 modell. Den er kun kjørt ca 30 timer. Ikke skiftet impeller eller registerreim. Hva bør jeg utføre.

Har ikke lyst til å si rett ut at du behøver ikke overholde serviceintervaller på impeller og registerreim.

Meeen, dersom motoren har vært lagret kjølig i 5-10grader og motoren har vært så eldes gummi mye saktere enn om den var i daglig bruk i et varmt land uten en reell sommer... som feks i Miami hvor sjøvannet har vært målt til over kroppstemperatur...

Husk, når Yamaha skal sette serviceintervall, så må de ta hensyn til det varmeste stedet, naturlig elde, full belastning og maks bruk...

Har leid ut båt og motor tidligere. Jeg byttet på skjønn. Har ikke en tannreim sprekkdannelse så er den ikke gåen.

Gir en impeller full sladrestråle så er ikke impelleren gåen.

Men, det er en stor fordel med erfaring når en skal gjøre slike vurderinger og jeg skjønner godt at du er usikker på hva du skal gjøre. 

I "user manual" så står det godt forklart hvordan du tar av dekselet over svinghjulet. Ta av det dekselet, så ser du hele tannreima, og da kan du se etter om du ser noe tegn til at tennene er morkne i rota. Ser du tydelige sprekker her så hadde jeg byttet.

Drener gjerne forgasseren og pump gjennom en liten kopp bensin med blæra på slangen når du er i farta. Så kan du starte og se om du har skikkelig vannstråle. Har du det så er det mulig å bruke den.

Når du har av dekselet så lær deg å nødstarte motoren med reservesnor om du ikke allerede behersker det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...