chrisrik Startet 22.Mars Link til dette innlegget Startet 22.Mars Innser at dette er et longshot, men noen luringer er det jo her inne.. Jeg er igang med montering av et Skanbatt-batteri ombord. Der har jeg også en stakkars raspberry pi med SignalK. Jeg har paira PIen og batteriet, og valgt devicen i bt-sensor-plugin-en. Men det var ikke noen åpenbare valg for å velge riktig settings for dette batteriet. Er det noen som har gjort dette (og fått det til)? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
SP84 Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Dette er jo spennende, og det virker som du har kommet lenger enn jeg hadde i fjor høst. Antar dette er i forbindelse med ny BT-plugin. Har det skjedd noe mer hos deg/ kommet lenger? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Vet ikke om det hjelper, men har du noen krypteringsnøkkel fra Skanbatt-batteriet ? Prøvde å koble meg til ett QuinPing Termometer, men der ville den ha krypteringsnøkkel. I Home-Assistant så dukker det bare opp. Tenkte ikke jeg skulle ha HA i båten, så der bruker jeg heller en liten Aqara-pukk og zigbee2mqtt. Ulempen med Zigbee2mqtt er at signalk nullstiller konfigurasjonen for mqtt-sensors om den ikke får kontakt med MQTT-server ved oppstart. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
SP84 Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Har ikke noe krypteringsnøkkel nei. Skanbatt er vel basert på Topband batterier, og har testa med den BT appen på ios, og det fungerer. Men har ikke funnet noe mer API av den grunn. Hadde helt klart tenkt å unngå Home-Assistant i båten ja... Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Hvilket batteri er det du har? Skanbatt har veldig mange ulike modeller. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 24.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars Jeg har Pro Heat Ultra, 100ah. Ikke kommet noe videre (heller ikke testet mer). Men når jeg velger batteriet inpluginen under config, virker det som at det kun er sensrir class "RenogyBattery" som er batteri. ellers er det endel victron-greier, switchbot, shelly og diverse å velge mellom. Kjedelig om Skanbatt har låst datastrømmen til sin egen app 🥴 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
SP84 Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Jeg har vel det batteriet som heter bare bluetooth, altså uten heat. Tror ikke datastrømmen er låst. Men det må vel fort reverse-engineeres :). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars chrisrik skrev for 10 timer siden: Kjedelig om Skanbatt har låst datastrømmen til sin egen app 🥴 Har også noen Skanbatt Heat Pro, hadde vært supert å fått inn bare bittelitt data som SOC i RPi5/Node-RED. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
chrisrik Svart 25.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars SP84 skrev for 7 timer siden: Jeg har vel det batteriet som heter bare bluetooth, altså uten heat. Tror ikke datastrømmen er låst. Men det må vel fort reverse-engineeres :). I såfall strekker jeg opp hendene og kaster kortene 😅 Der kommer jeg til kort hehe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Seilars Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars chrisrik skrev for 19 timer siden: Jeg har Pro Heat Ultra, 100ah. Det batteriet har vel RJ45 tilkobling for CAN-bus og RS485. Er det kablet tilkobling du driver med, eller trådløs via blåtann? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 25.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars hmm, jeg har ikke sett rj45-tilkobling på batteriet. Har du noen idé ol hvorndenne er fysisk plassert? Har kobla til blåtann foreløpig. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Seilars Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Dersom du har heat pro ultra, så skal det være to stk. RJ45 i enden av dem. Her skal det være både CAN-bus og RS485. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Jeg er ikke verdens mest tålmodige på slike områder, men har sjekket litt rundt dette temaet, og kom til følgende konklusjon vedrørende mulighetene jeg har for å koble skanbatt HPU sammen med victron GX ved å benytte RJ45 tilkoblingene. Det må tas forbehold om at teksten nedenfor kun baserer seg på mine undersøkelser, og ikke på praktisk testing eller erfaring. Skanbatt har ikke testet ut dette, og kan derfor ikke gå god for om skanbatt HPU kan kobles opp mot Victron. De sa derfor at det ikke går ettersom de ikke hadde testet dette ut på det tidspunktet da jeg vurderte oppkobling. Kan man trygt koble sammen skanbatt HPU og Victron? -Skanbatt HPU er koblet på en måte som ser ut til å samsvare med victron VE bus. Tenker da på tilkobling i VE bus på Cerbo GX eller Venus GX. Både victron VE bus og skanbatt har CAN H på pin 7 og CAN L på pin 8. Skanbatt har RS485 på pin 1&2, disse er ledige på victron . Victron har V- og V+ på 3&6, disse er ledige på skanbatt. Skanbatt har GND på 4&5, disse er ledige på victron. -Skanbatt CAN bus kommuniserer med 500kbit/s. Victron VE BUS kommuniserer normalt med 500kb/s. VE CAN har normalt 250kb/s og kan derfor normalt ikke støtte skanbatt HPU batterier, spesielt dersom annet utstyr på 250kb/s er tilkoblet. (feks nmea2000 og RV-C kompatibelt utstyr som tankmåling, kartplotter etc. VE can har også mulighet for å gjøres om til 500kbit/s, men det bør kun gjøres om man ikke har andre muligheter og ikke trenger VE can tilkoblinger. Alt man ser ut til å trenge er vanlig RJ45 kabel, og ikke noen spesial kabel. Ser ikke ut til at man kan gjøre stort galt ut over å bruke tid man kanskje ikke har. Vet at bla. wakespeed (lager spennings regulatorer for dynamoer) sier at enkelte «china batteries» kan kobles på VE bus fordi de kommuniserer med 500kb/s. De vanlige CANBUSS standardene i SAE J1939 er jo bla. undergruppene NMEA2000 og RV-C som har mange aktuelle elementer, men begge disse er på 250kb/s og snakker derfor ikke med skanbatt HPU som bruker 500kb/s Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 25.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars Fantastisk @Seilars. Tusen takk for at du deler. Dette må jeg sjekke ut straks jeg finner litt tid. Mulig jeg må bruke RS485, ettersom waveshare-kortet mitt på Paien bare har en CAN-port som idag er koblet på NMEA2000-nettverket. Da skal jeg passe på å trekke en kabel for dette også når jeg først er igang ombord.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 27.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars Kan bekrefte at Skanbatt Ultra Heat Pro har 2 RJ45 COM-porter! Ikke testet datastrømmnen, men det kommer når båten er sjøsatt og påbegynte prosjekter er ferdigstilt Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Seilars Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Så bra, oppdater gjerne denne tråden om du får brukt RJ45 signalene til noe. Det kan som beskrevet tidligere være mulig å koble opp mot victron om man er litt datakyndig. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Legger ved litt kommunikasjons info for skanbatt HPU som du får tilgang til via RJ45 tilkoblingene. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars ChatGPT mener dette er gjennomførbart.. 📌 Hva som må til – steg for steg (høy-nivå): Koble RS485 A og B fra HAT til COM1 eller COM2 på batteriet. Sette opp serielt grensesnitt på Raspberry Pi (/dev/ttySC0 eller lignende). Bruke pyserial eller Node-RED med serial node for å sende/lytte på data. Send forespørsel med riktig funksjonskode og adresse til batteriet (f.eks. 0x35 for RSOC). Parse mottatt data (HEX) og trekk ut RSOC (f.eks. 0x01BB → 44%). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Martin_ Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars Hvilke hastighet kommuniserer HPU over RS485? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.