Jump to content

Skanbatt Lithium og SignalK bt-sensor-plugin

chrisrik

Recommended Posts

Innser at dette er et longshot, men noen luringer er det jo her inne.. :skål_øl:

Jeg er igang med montering av et Skanbatt-batteri ombord. Der har jeg også en stakkars raspberry pi med SignalK.

Jeg har paira PIen og batteriet, og valgt devicen i bt-sensor-plugin-en. Men det var ikke noen åpenbare valg for å velge riktig settings for dette batteriet.

Er det noen som har gjort dette (og fått det til)?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Vet ikke om det hjelper, men har du noen krypteringsnøkkel fra Skanbatt-batteriet ?

Prøvde å koble meg til ett QuinPing Termometer, men der ville den ha krypteringsnøkkel. I Home-Assistant så dukker det bare opp.

Tenkte ikke jeg skulle ha HA i båten, så der bruker jeg heller en liten Aqara-pukk og zigbee2mqtt. Ulempen med Zigbee2mqtt er at signalk nullstiller konfigurasjonen for mqtt-sensors om den ikke får kontakt med MQTT-server ved oppstart.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg har Pro Heat Ultra, 100ah.

Ikke kommet noe videre (heller ikke testet mer). Men når jeg velger batteriet inpluginen under config, virker det som at det kun er sensrir class "RenogyBattery" som er batteri. ellers er det endel victron-greier, switchbot, shelly og diverse å velge mellom.

Kjedelig om Skanbatt har låst datastrømmen til sin egen app 🥴

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev for 10 timer siden:

Kjedelig om Skanbatt har låst datastrømmen til sin egen app 🥴

Har også noen Skanbatt Heat Pro, hadde vært supert å fått inn bare bittelitt data som SOC i RPi5/Node-RED.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg er ikke verdens mest tålmodige på slike områder, men har sjekket litt rundt dette temaet, og kom til følgende konklusjon vedrørende mulighetene jeg har for å koble skanbatt HPU sammen med victron GX ved å benytte RJ45 tilkoblingene. Det må tas forbehold om at teksten nedenfor kun baserer seg på mine undersøkelser, og ikke på praktisk testing eller erfaring.  Skanbatt har ikke testet ut dette, og kan derfor ikke gå god for om skanbatt HPU kan kobles opp mot Victron. De sa derfor at det ikke går ettersom de ikke hadde testet dette ut på det tidspunktet da jeg vurderte oppkobling. 

Kan man trygt koble sammen skanbatt HPU og Victron?

-Skanbatt HPU er koblet på en måte som ser ut til å samsvare med victron VE bus. Tenker da på tilkobling i VE bus på Cerbo GX eller Venus GX.  Både victron VE bus og skanbatt har CAN H på pin 7 og CAN L på pin 8.  Skanbatt har RS485 på pin 1&2, disse er ledige på victron .  Victron har V- og V+ på 3&6, disse er ledige på skanbatt.  Skanbatt har GND på 4&5, disse er ledige på victron. 

-Skanbatt CAN bus kommuniserer med 500kbit/s.  Victron VE BUS kommuniserer normalt med 500kb/s.  VE CAN har normalt 250kb/s og kan derfor normalt ikke støtte skanbatt HPU batterier, spesielt  dersom annet utstyr på 250kb/s er tilkoblet. (feks nmea2000 og RV-C kompatibelt utstyr som tankmåling, kartplotter etc. VE can har også mulighet for å gjøres om til 500kbit/s, men det bør kun gjøres om man ikke har andre muligheter og ikke trenger VE can tilkoblinger. 

Alt man ser ut til å trenge er vanlig RJ45 kabel, og ikke noen spesial kabel.

Ser ikke ut til at man kan gjøre stort galt ut over å bruke tid man kanskje ikke har.  Vet at bla. wakespeed (lager spennings regulatorer for dynamoer) sier at enkelte «china batteries» kan kobles på VE bus fordi de kommuniserer med 500kb/s.  De vanlige CANBUSS standardene i SAE J1939 er jo bla. undergruppene NMEA2000 og RV-C som har mange aktuelle elementer, men begge disse er på 250kb/s og snakker derfor ikke med skanbatt HPU som bruker 500kb/s

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...