Jump to content

19% økning i båtforsikringspremien i år hos Tryg, er det noen som erfarer tilsvarende?

Chiefengineer

Recommended Posts

Jeg hadde nettopp årlig hovedforfall på båtforsikringen hos Tryg, KNBF avtalen. De øker premien med 19% fra den ene måneden til den andre og viser til økende skader, priser osv.

Har selv ikke hatt en eneste skade hos selskapet og synes dette er urimelig men de ser ikke ut til å være i forhandlingsposisjon.

Er det noen som erfarer noe tilsvarende hos dette selskapet.?

Ask skrev for 5 timer siden:

Kva seier KNBF?

Dette lurer jeg også på. Er jo helt stille fra dem, som per nå burde fått i stand en avtale med Søberg & Partners, som igjen burde kommet med et tilbud til oss gamle Tryg-kunder. Jeg gikk fra Tryg til Søberg & Partners i forrige uke. Ca 7000,- billgere enn hva Tryg skulle ha i år, etter at avtalen med Norske Sjø opphører 01.apr.

Kjøpe strøm der det er billigst er en grei sak for produktet strøm er det samme. Det er bare eventuelle mer eller mindre nyttige tilleggstjenester som varierer.

For forsikring er det jo ikke like enkelt så jeg mener det blir helt feil å bare si at forsikringen er billigere eller dyrere uten at man også ser på vilkår, egenandel, erfaring med oppgjør etc.

Dobling av pris som ble nevnt mener jeg er tilnærmet usaklig og virker mer som at de skal legge ned tilbudet 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Tryg gikk fra 18.800,- til 28.800 fra 01.april, etter opphør av avtale med Norske Sjø (KNBF)

For 2025, Samme båt, samme vilkår.

Med 16K i egenandel:

image.png.d2e9a67823da12355521fcddbd863136.png

Søberg & Partners

Med 15K i egenadel:

image.png.dbc906584a44a41402dbc05498e8dcdc.png

Fremtind (DNB) kunne klare 52.000,- så Frende var ikke værst i klassen. Gjensidige, IF of Storebrand kan man også glemme i 2025 på båter med verdi over 2 mill.

Lurer ikke så veldig på hvem som skal brukes... Merkelig bransje det her..

Worry II skrev 54 minutter siden:

Tryg gikk fra 18.800,- til 28.800 fra 01.april, etter opphør av avtale med Norske Sjø (KNBF)

For 2025, Samme båt, samme vilkår.

Med 16K i egenandel:

image.png.d2e9a67823da12355521fcddbd863136.png

Søberg & Partners

Med 15K i egenadel:

image.png.dbc906584a44a41402dbc05498e8dcdc.png

Fremtind (DNB) kunne klare 52.000,- så Frende var ikke værst i klassen. Gjensidige, IF of Storebrand kan man også glemme i 2025 på båter med verdi over 2 mill.

Lurer ikke så veldig på hvem som skal brukes... Merkelig bransje det her..

Det viser vel da at avtalen med KNBF var priset ca 10 % under veiledende pris.

Jeg har da regnet med oppunder 10 % reell økning av prisen på forsikringen.

Jeg synes ikke det virker helt spinnvilt.

Redusert pris i slike avtaler kommer jo ofte av at man regner medlemmene for å ha i gjennomsnitt en lavere skadefrekvens. Dette pga erfaring, alder og alle andre mulige grunner

Husker ikke hvilket forsikringsselskap det var, men det gikk på en skikkelig blemme med bilforsikring. OBOS fikk en meget god avtale for alle medlemmer uten begrensninger som gjorde at «enhver» ungdom meldte seg inn og sparte tusenvis av kroner på forsikringen 

Overraskende nok viste det seg at sistnevnte gruppe hadde høyere skadestatistikk enn den opprinnelige medlemsmassen. Den avtalen varte ikke lenge 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Forsikring er veldig snedig opplegg. noen priser seg bevisst ut på forskjellige ting, enten fordi de ikke vil drive med det eller andre grunner. Det varierer utrolig prismessig og vilkårmessig blandt de forskjellige selskapene. f.eks MC og båt.  Selv har jeg alt i Frende. 3 biler, to MC, ATV, hus, hytte og båt, samt noen småtterier i tillegg. får da 17% for total.

Men jeg har jo bare en jolle, så betaler ikke så mye likevel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Code0 skrev for 2 timer siden:

Nå legger Maritim forsikring inn årene. De har vært agent for Allianz. Det samme er Pantaenius, som skal overta kundene fra Maritim. Interessant å høre med tidligere M kunder, hva ny premie blir.

Jeg er en av disse kundene. Gikk en del opp i pris (ca 3000kr/26%) på flytting til Pantaenius, men fremdeles en del under de andre selskapene.

Er jo snart ingen andre enn Pantaenius igjen uten aldersfradrag på rigg til seilbåt.

Hulda skrev 58 minutter siden:

Grunnen til Pantaenius den gangen var at de ikke hadde reservasjon mot is og ikke aldersfradrag.

En annen grunn er at de har et utbygd kontaktnett rund Middelhavet, og muligens lengre, så får man problem utenfor Norden er de tettere på ballen enn If. De kjenner takstmenn, verksted osv, ikke bare bilverksteder. Dette ifg en Pantaenius-selger..

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Det virker som at Søderberg & partners kommer til å tiltrekke seg en del kunder framover. Er det noen som har erfaringer med dette selskapet ifm. evt. skadeoppgjør etc?

Noen som har sjekket pris hos Granne forsikring?

Fritidsbåt

Jeg brukte dem på den forrige båten, men da het de Norwegian Broker. Det knøt seg etter at jeg kjørte på en stokk. Ikke et smidig oppgjør:tommel_ned:

Jeg vet ikke om det foregår på samme måte i dag.

Sylvester skrev for 11 timer siden:

Jeg har fått faktura på forsikring fra Tryg nå, uten KNBF avtalen. Over 100% økning, har snakket med Tryg, de sier dette blir prisen hos de nå.

Da kom det ny faktura.

Første faktura + 115%

Ny faktura + 17%

Så de har nok oppdaget at de har gjort en feil.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...