Jump to content

Støpe trudesign skroggjennomføring med epoxy i kaldt vær


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

jeg skal støpe inn nye skroggjennomføringer med West System Six10 ferdigepoxy. Har god erfaring med det fra tidligere båter jeg har skifta på og vil ikke bruke Tec7. Problemet nå er at det er så himla kaldt på nettene og båten skal snart ut. Six10 skal ha minimum 10 grander igjennom 24t. Båten er en 41 fots seilbåt som stikker 2.1m. Skroggjenomføringene er på ca. samme del av båten sett i lengderetning, men på hver side av skroget. Alle under vannlinje. 

 

Så til spørsmålet.

Dersom jeg legger en stor pressenning eller dekkplast som jeg taper til skutesiden så det blir et lite "telt" under båten med volum på 8m^3 vil jeg klare å holde det over 10 grader med en 2000w vifteovn når det er et par minus ute på natta? På innsiden har jeg noen varmerør jeg legger nærme gjennomføringene, så der tror jeg det vil gå greit.

 

Eller har noen andre en Petter smart løsning for å holde temp oppe i 24t uten for mye jobb/kost?

 

Link to post

En halogen arbeidslampe gir god varme om den settes i passelig avstand fra skroget. Dette er strålevarme så det er ikke nødvendig med tildekking rundt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Terrassevarmeren din er vel også muligens infrarød, da varmer den i dybden. Det er spesielt i starten av herdeperioden det er litt kritisk med tanke på grei temperatur, mens herder- og basemolekylene innretter seg til hverandre og underlaget. Får du varmt opp til mer enn ti grader, gjerne 20-25, kortes herdeperioden betraktelig ned. Ser de støper både glassfiber og gjennomføringer ned mot null grader i et båtverksted jeg har litt tilknytning til, der bruker de terrassevarmere. Fordelen er at man får varme inn i laminatet, selv om det skulle være litt trekk i lufta. Hvis det blåser skjermer de med presenning i tillegg.

Link to post

@Sunmar Trudesign anbefaler en rekke midler, epoxy kommer et stykke ned på lista, men gjør at gjennomføringen blir en «integral part of the hull». 
 

Selv brukte jeg Sikaflex som står øverst på lista, men har forstått at mange mener det er bedre med epoxy. Og det høres jo logisk ut. Men det er ikke nødvendigvis bedre med mindre man er mer erfaren med arbeidet, det er mindre fleksibelt og mindre reversibelt. 
 

 

Link to post
Sunmar skrev for 1 time siden:

Hva er fordelen med Six10 ferdigepoxy, kontra Tec7? 

I starten anbefalte Truedesign fortykket epoksy framfor fugemasser, med forklaringen at gjennomføringene da ble støpt/limt fast og med dette ble en integrert del av skroget. I tillegg består Trudesign av en type kompositt som fugemasser som Tec7 (og lignende) ikke limer seg skikkelig til, da vil fugemassene fungere mer som en form for pakning enn at gjennomføringen blir limt, som med epoksy. Riktig epoksy limer utmerket til Trudesigns kompositt, gjennomføringen i seg selv tåler mindre enn limingen.

 

I tillegg kan sjøvann være aggressivt for fugemasser, og vil over tid kunne påvirke og bryte ned disse, mens epoksy er upåvirket. Det betyr at man i teorien kan bli nødt å gjøre jobben på nytt om X antall år ved bruk av fugemasse (som ved bronsegjennomføringer), mens har man brukt epoksy er jobben gjort en gang for alle. Hvor mye denne forskjellen har å si i praksis er en annen sak, det vil holde i mange år også med fugemasse.
 

Da jeg tok "den store sjauen" og skiftet alt av gjennomføringer med Trudesign tenkte jeg at når jeg først investerer såpass med penger i kompositt ønsket jeg å gjøre jobben skikkelig. Poenget med Trudesign er å vel å slippe måtte bekymre seg for gjennomføringene med det første? Hadde jeg brukt Tec7 (eller tilsvarende) hadde jobben holdt i årevis, men hva med på lang sikt? Arbeidsmessig sett blir det likt, tar i praksis ikke lengre tid å lime med epoksy framfor å bruke fugepistol. Det eneste "skumle" her er at man må blande sammen to masser, base og herder. Derfor gikk jeg for WestSystem G-flex fortykket epoksy. Sitter som støpt, og nattesøvnen er sikret😄

Link to post

Jeg hadde en liten støpejobb, teipa på ei pappkasse, satte så en kupévarmer under. Gikk bare godt. Måtte justere posisjonen på ovnen for ikke å få det for varmt. 
Det var riktignok på badeplattformen, så enkelt å sette ei kasse over. Jeg vil tro med litt tape, og kanskje ei støtte, eller ei gardintrapp, under, så er det ikke så vanskelig å få ei kasse til å stå under båten. 
Skal du få opp varmen i et telt, så må det en del varme til. 

Link to post
lr-80 skrev for 3 timer siden:

 Selv brukte jeg Sikaflex som står øverst på lista, men har forstått at mange mener det er bedre med epoxy.

Truedesign hadde neppe anbefalt Sikaflex dersom det ikke holdt tett - over tid. Hvor mye bedre enn tett kan det bli?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
seilbaaten skrev for 1 time siden:

Jeg puttet en glavamatte inn i en søppelsekk og tapet til skroget. Vifteovn på innsiden. Fungerte veldig bra for meg

https://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html

Anbefaler denne metoden jeg akkurat har benyttet da jeg støpte igjen hull etter gammel gjennomføring. 

Og - ikke tenk på å bruke Tec7 som gjengetetning på Trudesign. Det binder dårlig mot kompositt og muligheten for lekkasje er stor. Bruk det produsenten anbefaler. Kjedelig og dyrt  å måtte ta opp båten fordi det drypper😱

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...