Jump to content

Kan man ha 2st deb p70r skjermer på Raymarine autopilot ?

Rune.f

Recommended Posts

Er ikke i båten på en stund, men jeg mener det er bare en ekstra kabel du tenger fra mellom P70 betjeningspaneleme, ellers å tenger du en en Stng skinne, dersom du ikke har dette fra før. Tegningen under gir deg en ide tenker jeg. p70 panelene er teknisk like som alle andre Raymarine paneler på bildet. 

image.jpeg

Høne, øl og hornmusikk!

Takk, tenkte brått på att det jo er en trådløs fjernstyring/S100 å få som muligens er en bedre/enklere løsning, kan ha den rundt halsen på dekk for å forandre kursen, det blir nok løsningen.

Screenshot_20250401_150708_Chrome.jpg

Jeg har 2 faste kontroller og en tråløs. Også har nye Lighthouse super autopilot kontroll på Axiom. Vi kan styre stort sett fra hvor vi er på båten :-D

Bare en ting som kan være verdt å nevne. S100 kobler du til med et st til st ng converter. Raymarine anbefaler max 1 slik i nettet. Tror jeg har 2 - og det går fint. Bare ikke legg inn converter etter converter.  Da er det bedre å koble basen til en eksisterende converter. 

Fikk opplyst fra leverandøren att jeg kun trengte en ekstra kabel med ferdige plugger, dvs "bolt on", 6600kr for alt nødvendig tilbehør så er det bare å bruke fjernstyringen, går nok for det da jeg ofte er ute å troller/dorger selv, vil da kunne sette en trygg kompass kurs "ut midtfjords" mens jeg holder på med stang å dyprigg.

S100 er på seatalk systemet og om det er det du har i systemet ditt og piloten går på seatalk så funker det uten converter. Om du har sealtalk ng system må du ha en converter

p70 som du opprinnelig spurte om går på seatalk ng. Samme med EV150. Derfor må du ha converter med. 

S100 basen kobles ned i 3 ports seatalk huben. Så kobler du denne huben med en kabel til seatalk ng converteren. Så kobler du denne converteren inn i seatalk systemet ditt der EV150 og P70r er koblet sammen. 

Her er bilde av s100 med seatalk kabel

image.png.5d760ace28bd5b4b8dd7ed3eb1cb0d03.png

og her er s100 med seatalk til seatalk ng converter

image.png.db11f14f49118736afb0e8a3e629ac28.png

Dette blir veldig teknisk for meg da jeg ikke kan mye om seatalk/ng, er på dette området bare en bruker av utstyret, om jeg kjøper dette trådløssettet til 6399kr så har jeg en ledig plugg til dette i Seatalk huben som medfølger i EV100 settet, er det rett oppfattet ?

Det finnes to ulike nettverk i Raymarine verden. Seatalk (gammelt system) og Seatalk ng (nyere system)

ut i fra at du har p70r på autopiloten din har du seatalk ng. Da må du ha et s100 sett med seatalk til seatalk ng converter. For s100 bruker seatalk. Og kabelpluggene på seatalk passer ikke inn i det seatalk ng systemet du har. 

image.png.d42299136cba419a3532b04eeb4e763c.png

er du i tvil,  ring Seatronic og spør. 😊

Rune.f skrev On 24.3.2025 at 22.00:

Raymarine EV-150, kan man bruke 2st deb p70r skjermer, en inne i båten å en ved utvendig styreposition, kan de kobles sammen ?

Svaret har du fått,

Jeg har hatt denne noen år savner ikke en P-70 ute har en 17" skjerm oppe samme som PC`n nede med OpenCpn 

bruker S-100  til å forandre kurs ute.  Eller kople ut auto og ta rattet i egnene hender.

image.png.79bc8bb5a265784f9d4f5a8c6c6b180f.png

Har lurt på en  NGX-1-USB men da  kan det blir det  lett , bli for mye autokjøring

image.png.bfcebe52f708338737ab23dfde13db68.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...