Jump to content

Oppblåsbar flytevest

morosamt

Recommended Posts

Hei. Noen som har godt tips til minimal og billig flytevest som dekker kravene for båt under 24 fot?

Syntes det er klønete at båtvante folk skal sitte med en svær vest bare fordi man risikerer å bli bøtlagt. 

-Og nei, det er ikke vits i å starte en lengre diskusjon om at det er verdt å kjøpe dyrt og best utstyr med tanke på sikkerheten. 

Det er ganske milde krav, i godvær og lav hastighet holder det vel med 50N vest uten krage, ihvertfall for svømmedyktige. Men oppblåsbare er som regel minst 150N. Hvis du først velger oppblåsbar, så kan det være greit å velge en type med feste for sikkerhetsline.

"Med egnet flyteutstyr menes redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest eller annet utstyr som er beregnet til å holde en person flytende.

Flyteutstyret skal enten være CE-merket eller rattmerket som flyteutstyr."

https://regatta.no/pages/sertifiseringer

https://www.prisjakt.no/c/redningsvester?sort=price

Det er aldri klønete å bruke vest.

Synest kravet om at du slipper vest om båten er over 8 m (26,25 fot) er rart, faller man over bord flyter man ikkje bedre fordi man falt fra ein større båt.

Men, til saken.

Utvalget av personlig flyteutstyr har vel aldri vært større enn det er nå både i pris og utførelse.

Selv holder oss under 10 knop og bruker HH flytevest.

Er man inne trenger man ikkje vest på, men vi krever at den skal være innen rekkevidde om noe skulle skje.

33820_164-4-front.jpg.77bbc0cb2b8627f41c36e6b2dd0b9796.jpg

Har den gjerne under jakken, og den virker uten noe særlig krav til vedlikehold.

Oppblåsbare må vedlikeholdes, og må bæres utenpå jakken.

Så ta ein tur til Maritim, OBS, XXL, Biltema eller hvem det nå skulle være i ditt område, og finn eit godkjent flyteplagg du kan trives med.

Sikkerhetsutstyr skal brukes for eget liv og helse, ikkje fordi man er redd for bøter, da har man feil fokus.

La oss alle ha ein trygg og fin båt sesong.

Jeg har både oppblåsbare og vanlige flytevester. Foretrekker den siste.

Jeg kjøper aldri mer oppblåsbare. En båste seg plutselig opp selv hjemme. Til alt overmål var den også lekk, så den mistet luft. 

Ellers er det noe herk med årlig ettersyn og vedlikehold. Har nok annet båtrelatert vedlikehold.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 24 minutter siden:

Jeg har både oppblåsbare og vanlige flytevester. Foretrekker den siste.

Samme her. En tynn seilervest er mer behagelig enn de pølsene synes jeg.  Men den båten jeg bruker mest er heldigvis 8,05 meter, så der ligger de bare ombord. Men i kajakk og småbåter hører vesten til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan ikke svare på hva prisen er, men denne er i alle fall "minimal": Eyson Manual Automatic Inflatable Belt Style Life Jackets

Jeg kjøpte to stykker av disse tilbake i 2015.
De brukes i skjærgårdsjeepen på soldager og flatt vann, når vi koser oss på vannet i 4-5 kn, og ikke ønsker "skille"... Rett og slett for å tilfredsstille krav ved evt. politikontroll. 
Settes farten opp, eller forholdene ellers tilsier det, så ikler vi oss ordinære vester.

image.png.1dc3c4b4a25dee5ecf61b025999908f1.png

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Konas båt skrev On 25.3.2025 at 19.18:

Det er aldri klønete å bruke vest.

Synest kravet om at du slipper vest om båten er over 8 m (26,25 fot) er rart, faller man over bord flyter man ikkje bedre fordi man falt fra ein større båt.

Enig! I tillegg er mange båter høyreist, fort gjort å slå seg om man går i sjøen.

Bruker alltid vest når vi er utvendig på båten, f.eks legge fra/til.

Synes det har kommet mange oppblåsbare vester som er lette og behagelige å ha på. De nye Hansen vestene som RS selger (crewfit 165n) er veldig behagelige å ha på. Liker også Spinlock vestene. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Det hører vel med i diskusjonen å skille mellom flytevest og redningsvest, det er det første valget. Begge fyller kravet. Flytevesten holder deg flytende, 50N er rikelig. Den er så nett at det ikke er nødvendig med oppblåsbar. Men: Er du bevisstløs med ansiktet ned, flyter du sånn.

Redningsvesten skal snu deg, og holde deg flytende på ryggen så du kan puste. Altså stor forskjell i funksjonalitet, og dermed volum. Redningsvesten er nødvendigvis så stor at det ikke er praktisk med fast form, selv om de finnes.

Eller, dersom hensikten er å følge reglene og ha litt ekstra tid i bevisst tilstand, er en flytevest greit. Om en tenker f eks bommen i hue og slått på sjøen, velger en redningsvest. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...