Tom Rør Startet 25.Mars Link til dette innlegget Startet 25.Mars Etter fjorårets amputerte sommerferie (kun 6 uker), har vi i år håp om å komme oss av gårde til St.Hans, og forhåpentligvis få de vanlige 8 ukene. Planen er da å gå melkeruta ned svenskekysten, fylle diesel på öckerö, og så svippe innom Anholt. Vi har kun vært innom for overnatting der før, og håper å få kikket oss litt rundt i år. Vi vurderte Anholt på vei hjem i fjor, men på den tiden er det totalt kaos der, og det orker vi ikke. Etter Anholt går turen nedover, og håper vi får en natt på Hven, da vi ikke har fått plass der de andre gangene vi har gått forbi. Jeg vurderer også Malmø på veien, da vi heller aldri har vært der. Kom gjerne med for og i mot det, men jeg har hørt folk skryte av den gamle delen av Malmø. Videre kryper vi ned mot sydspissen av Dk, og går over til Rügen. Der er det et par tre havner jeg vil besøke, og etter det går turen til Swinoujsie i Polen 🇵🇱 Deretter blir det vær og føre som bestemmer, men vi har friskt i minne hyggelige havner med plenty av spisesteder og flotte strender. Hvor langt vi beveger oss mot Gdansk og Sopot, er det lyst, vær og føre som bestemmer. Hvis været er på lag med oss, kan det bli en fin badeferie på den polske rivieraen. Vi krysser fingrene Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Høres ut som spennende plan for fine bilder på forumet med ny Østersjø kryssing inkludert. Alltid staselig å følge med på "relativt små" båter krysse hav uten at det er "stuntman i kajak" opplegg men virker trygt Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars XardasKSP skrev 29 minutter siden: Høres ut som spennende plan for fine bilder på forumet med ny Østersjø kryssing inkludert. Alltid staselig å følge med på "relativt små" båter krysse hav uten at det er "stuntman i kajak" opplegg men virker trygt Det er ikke noe strabasiøst med de strekkene vi går på den turen nei Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars XardasKSP skrev 36 minutter siden: ... Alltid staselig å følge med på "relativt små" båter krysse hav ... Du må øke tonnasjen før turen, Tom. Vi gidder vel ikke følge deg når du bare går med en ''relativt liten'' skute 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars Bonus skrev 2 minutter siden: Du må øke tonnasjen før turen, Tom. Vi gidder vel ikke følge deg når du bare går med en ''relativt liten'' skute 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Jeg vet om et rom midt i båten, hvor det er plass til en masse ekstra tonnasje, men.. det kjenner nok du også til Spennende tur i vente ! Gleder oss. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Det var gøy å høre Tom at du skal på en slik tur! Da vil vi følge med på de spennende opplevelsene dere helt sikkert får! Vi skal ikke på langtur i år, håper på en til neste år. Blir nok svenskekysten elns på oss. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Spennede samme hvor du går følger dere hvor dere enn går med de gode reisebeskrivelse dere leverer til oss her på baatpallen.no desverre er helsen min ikke så bra at jeg ikke kan følge dere fysisk men skal prøve å følge dere her på nettet ...sier bare god tur Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Tom Rør Svart 26.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars Takk for hyggelig respons folkens. Vi satser på fint vær og fine motiver på turen Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Mars Link til dette innlegget Svart 26.Mars Trodde jeg hadde enerett på dette forumet til bruke uttrykket "amputert sommerferie"... Men jeg får vel la det gå for denne gang... Som de andre skriver, gleder meg til beskrivelser og bilder! Selv blir det en annerledes båtsesong for meg i år, så får vi se hva neste år bringer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ebonita Svart 26.Mars Link til dette innlegget Svart 26.Mars Hej på er lång-resenärer med motorbåt! Ja den route Du skissar kan säkert innehålla mycket sevärt och eftersom det handlar om lite hjemmefarvann för Ebonitas del så kan jag kanske komma med några inspel. Anholt gillar vi och har varit där många gånger. Det är bra att komma inte för sent för mot kvällarna kan det bli trångt. Men bli inte avskräckt att det är mycket båtar, ofta lämnas fina platser tomma långt in om man ”vågar”. Men det är långt till nästa hamn.... Hven är fint, Kyrkbacken är trevligt och men mycket båtar och folk. Men ganska få platser med stolpar. Annars får man lägga ankare men ankarbotten är dålig. Undvik att ligga longside mot betongkajen för det häver en del när stora båtar går förbi i rännan utanför. Malmö har två någorlunda centralt placerade hamnar i ”Dockan” och ”Västra hamnen”. Den senare tycker vi är mysigast, men inloppet är trångt och i vinkel. Sen finns ju Ebonitas hjemme havn Lagunen, men där är det tämligen charmlöst och dåliga kommunikationer. Sedan kan man gå ner till Skanör med fin sandstrand och sedan är det ung 55 NM över till Rügen där det finns massor med trevliga hamnar. Stralsund skall man såklart inte missa och där kan man ligga i gästhamnen eller i den inre hamnen som är extra trevlig och som man kommer in i via en öppningsbar bro som öppnar några gånger om dagen. Sedan är det trevliga vatten söderut innanför Rügen med ett par större ”haff” där det kan bli rätt blåsigt och besvärande sjö om det blåser mot. Se också upp för fiskenät, man måste ofta hålla sig i rännan. Volgast och Lauterbach (med Razende Roland smalspårs järnväg) är exempel på trevliga hamnar, och därefter är Ni snart i Swinoucie eller Szeczecin. Och sedan vidare till den Polska rivieran, men där har Ni varit tidigare tror jag. Ett alternativ är att gå söderut längs Oder och sedan västerut så kommer Ni till Berlin på ett par dagar, och där finns mycket fint båtliv och i kombination med storstads erlebnis. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 26.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars ebonita skrev for 1 time siden: Hej på er lång-resenärer med motorbåt! Ja den route Du skissar kan säkert innehålla mycket sevärt och eftersom det handlar om lite hjemmefarvann för Ebonitas del så kan jag kanske komma med några inspel. Anholt gillar vi och har varit där många gånger. Det är bra att komma inte för sent för mot kvällarna kan det bli trångt. Men bli inte avskräckt att det är mycket båtar, ofta lämnas fina platser tomma långt in om man ”vågar”. Men det är långt till nästa hamn.... Hven är fint, Kyrkbacken är trevligt och men mycket båtar och folk. Men ganska få platser med stolpar. Annars får man lägga ankare men ankarbotten är dålig. Undvik att ligga longside mot betongkajen för det häver en del när stora båtar går förbi i rännan utanför. Malmö har två någorlunda centralt placerade hamnar i ”Dockan” och ”Västra hamnen”. Den senare tycker vi är mysigast, men inloppet är trångt och i vinkel. Sen finns ju Ebonitas hjemme havn Lagunen, men där är det tämligen charmlöst och dåliga kommunikationer. Sedan kan man gå ner till Skanör med fin sandstrand och sedan är det ung 55 NM över till Rügen där det finns massor med trevliga hamnar. Stralsund skall man såklart inte missa och där kan man ligga i gästhamnen eller i den inre hamnen som är extra trevlig och som man kommer in i via en öppningsbar bro som öppnar några gånger om dagen. Sedan är det trevliga vatten söderut innanför Rügen med ett par större ”haff” där det kan bli rätt blåsigt och besvärande sjö om det blåser mot. Se också upp för fiskenät, man måste ofta hålla sig i rännan. Volgast och Lauterbach (med Razende Roland smalspårs järnväg) är exempel på trevliga hamnar, och därefter är Ni snart i Swinoucie eller Szeczecin. Och sedan vidare till den Polska rivieran, men där har Ni varit tidigare tror jag. Ett alternativ är att gå söderut längs Oder och sedan västerut så kommer Ni till Berlin på ett par dagar, och där finns mycket fint båtliv och i kombination med storstads erlebnis. Vi gikk til Stralsund forrige gang, og det var en fin plass. :-) Er det greit å gå til Berlin med tanke på høyde på båten? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Mars Link til dette innlegget Svart 26.Mars För att komma under förekommande broar så får man hålla sig under 3,8 meters höjd har jag för mig. På reglerade kanaler så är det ju oftast en gemensam höjd under alla broar så vi brukar rigga en enkel stång till rätt höjd bakom ryggstödet på Flybridge som motsvarar max erforderlig fri höjd så kan man från förarplatsen där uppe enkelt se att det blir tillräcklig höjd om man närmar sig försiktigt. På floder utan slussar varierar vattenståndet och då är det mer komplicerat. På väg till Berlin är det ganska okomplicerat, men inne i Berlin finns det olika gamla bågbroar med varierande höjd. Vi har dock kört där många gånger med radarn uppe, så jag har för mig att man kan räkna med 3,8 meter även där. På vår Princess 40 så innebär det att antenn-bågen måste fällas, men radarn klarar sig. Det går att lyfta ner radarn och antennbågen på flybridge-däcket och då kan P40 komma ner till någonstans vid 3,5 meter airdraft. Radarbågen och kompassen blir högsta punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Vi kan glede oss til nye fine bilder og reportasjer!🤩🤩 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Chilli Solbris skrev for 6 timer siden: Vi kan glede oss til nye fine bilder og reportasjer!🤩🤩 Kan du ikke bli med? Så kan du filme Mon Bijous ferd. Det hadde vært den ultimate BP opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Mars Link til dette innlegget Svart 27.Mars Bonus skrev for 4 timer siden: Kan du ikke bli med? Så kan du filme Mon Bijous ferd. Det hadde vært den ultimate BP opplevelse Tid og penger strekker nok ikke til! Men jo, hadde ikke nølt! Men i år blir det Telemarkskanalen på oss. 😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Vi har startet årets båtferie, og vi gikk fra Sand Marina på fredag ettermiddag, og da sjøen var rimelig kvass ble det mest hurtigkjøring til Grebbestad. Vi gikk derfra til Gullholmen i går, og der er det mange år siden vi har vært. Veldig koselig plass. Nå er vi på vei til Rörö, og blir der til kulingen har lagt seg😊 Her er noen bilder fra turen i går og fra Gullholmen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Ahhhhh, da ble det endelig sommer! 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Så gøy dere er avgårde på tur! Fine bilder! God tur videre!👍 Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni God tur 😊 ser frem til årets reisebrev 😊 Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Dixie 2100 Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Det gledes til nye reisebrev Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Vi ligger nå på Källö-Knippla og det skal blåse friskt en stund framover. Vi blir her til det roer seg litt. M Det kom inne et kjent medlem med mannskap mens jeg vasket opp etter frokosten. Ebonita kom fra sydsverige, og fikk en fin longsideålass. Sist vi så dem lå vi værfast i København, så det er kanskje et mønster Vi er 3 stk. P 42 i følge et stykke nedover. Ebonita ligger inne i hjørnet :-) Princess er overrepresentert i innerhavna nå Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Tom Rør skrev for 1 time siden: Vi ligger nå på Källö-Knippla og det skal blåse friskt en stund framover. Vi blir her til det roer seg litt. Ja, det skal jo være trivelig å ferdes med båt. Du tåler jo noe mer sjø enn vi med en 27 fot snekke, men likevel. Vi ligger fremdeles på Springet. Idag har det bøttet ned og lynt og tordnet (dere hadde vel lyn og torden igår), og imorgen blir det ny kuling. Jeg håper det legger seg i løpet av onsdag slik at vi kan komme oss videre sydover på torsdag før neste runde med vind og bølger. jeg tror vi dropper Gullholmen og tar en drøy 4 timers tur til Skärhalden. Det var sannelig ikke mange båter på Knippla hos deg, "vår" brygge helt tom! Idag har jeg fått fylt opp med litt rødt, under 10 min å gå for å handle. Er det noe nytt i Källö Knippla, er den nye butikken klar? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Den nye butikken er ikke klar, men det blir nok bra når det blir ferdig. Ny butikk med restaurant i bygget, samt boliger. Det er ikke mye båter her nei, men det er ikke så rart med det været som er her nå. Kos dere i Kugshamn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Etter tre dager i blåsten på Knippla, var det godt å kaste loss i dag. Det ble ikke lange turen i dag, og vi la oss til på Vrångö ved 17 tiden. Det er ikke så mye kamp om plassene når vi får lagt 3 stk. P 42 ved siden av hverandre klokka 17 Hvis sjøen har lagt seg til i morgen, reiser vi av gårde tidlig i morgen De første ni bildene er fra Källö-Knippla, og resten er fra Vrångö. Hyggelige plasser begge to Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.