Gunga Din Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Tom Rør skrev for 3 timer siden: Nabobåten fortalte hva det årlige vedlikeholdet beløp seg til, og du skal ha en romslig økonomi for å betjene det Hun e superflott med sine klassiske linjer, likner litt på en mindre variant av en J-båt her er lite bilder på inredning…… https://www.hoekbrokerage.com/yachts-for-sale/little-dragon/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Tom Rør Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli Vi har etter Ballen vært innom Grenå og Øster Hurup, og er i skrivende stund på vei til Vesterø Havn på Læsø. Der blir vi noen dager, til vi ser en opning med lite vind for deretter å gå over til Sveariket. Grenå er et sted vi har besøkt en del ganger, da det er relativt langt til en havn på begge sider. Det blir derfor et nødvendig stopp, mer enn en havn vi absolutt ønsker å besøke. Det var en brann i Grenå da vi nærmet oss, men det var slukket da vi kom. Jeg vet ikke hva det var, men en lokal mente det var fra campingplassen. Vi fikk knallplass på brygga, og spiste på en absolutt godkjent buffé, så oppholdet var greit. Da vi ankom tidlig, og far ikke hadde spist skikkelig, tenkte han at å kombinere lufting av hund med en liten sveip innom pølsevognen var en framifrå idé. Skuffelsen var stor da det faktisk så ut som at den var permanent stengt. Duknakket måtte jeg få for mikrobølgecurrywürst som jeg kjøpte i Tyskland. Øster Hurup har vi besøkt minst tre ganger før, og det er en koselig havn. Der får man kjøpt mat fra et par tre spisesteder i selve havna, ellers er det flere opp i "byen" som ligger ca 500 meter borti veien. Legger ved noen bilder fra Grenå og Øster Hurup, samt fra morgenen da vi dro fra Øster Hurup klokken 05.15 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Juli Link til dette innlegget Svart 28.Juli 15 hours ago, Tom Rør said: Nabobåten fortalte hva det årlige vedlikeholdet beløp seg til, og du skal ha en romslig økonomi for å betjene det Tenkte akkurat på det samme. Må jo ha mannskap og folk til vedlikehold, hvis ikke hadde man jo aldri fått tid til å bruke båten! Men økonomi er kansje ikke et spørsmål om man har råd til å kjøpe et sånnt smykke. Veldig fine bilder! Blir jo litt sjallu på dere på sørlandet/østlandet som kan feriere på Danskekysten og Svenskekysten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Tom Rør Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August Vi har ligget i Vesterø Havn på Læsø siden mandag, og Læsø svikter aldri. Vi har slappet av max, og fått en god dose godvær, og gudene skal vite at vi ikke har fråtset i det i år Det lå en godt voksen Nordhavn(76 tror jeg) i havna da vi kom, og den skjemmer jo ingen. Vi fikk også gleden av å se at en 40 meter seilskute kom på besøk. Et riktig så vakkert skue. Vi har egentlig ikke gjort så veldig mye enn å få en tur til saltsyderiet for å kjøpe salt for venner, og en liten tur ink.lunsj til Østerby. En helt utsøkt Bøfsandwich med brun sovs Vi har også i år hatt hyggelig samvær med våre gode venner Liv og Jan (Flid med frue), og takker for nok et koselig møte med dere. Litt bading har det også blitt. Nå går snart ferden over til Sveariket, da det skulle være greit føre over i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Flotte bilder. Fortsatt god ferie, og flere bilder. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gabi Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Tom Rør skrev for 15 timer siden: Det lå en godt voksen Nordhavn(76 tror jeg) i havna da vi kom, og den skjemmer jo ingen Fine båter dette, skulle gjerne hatt en bedre betalt jobb for å få råd til en Nordhavn! Men klart 3.3 mill dollars pluss mva for en 2009 modell er fortsatt altfor mye! https://nordhavn.com/brokerage/nordhavn-trawlers-for-sale/n76-take-5/ Så en 43 foter også med 4500liters tank. Kunne gå 3500nm i 7,5 knop. Hadde nok vært greit å få fylt på fra tankbil til god pris da vel å merke. Fint å se store seilbåter. Traff på en grønn en ved Hamburgsund her for noen dager siden. Fin den også! Kos dere videre på ferie! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August Vi gikk fra Læsø til Öckerö på lørdag formiddag med helt supert føre. Null vind å snakke om, og ikke sjø. Vi overnattet på Öckerö, og utover det ruslet vi bare en tur i butikken. Vi reiste nordover ved 11 tiden, og ankom Smøgen ca kl. 16. vi klemte til litt de siste 6 nm, da det kom et realt regnvær mot oss bakfra. Det rakk vi med knapp margin. Det er jo ganske åpenbart at med det været vi har vært "velsignet" med i år, måtte vi jo ta med litt nordover også ;-) Vi må nok bli i Smøgen noen dager, da det fra i kveld skal blåse mye. Da blir det å være turister, og la været rase fra seg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August Nå ligger vi i prinsippet værfast, og har gjort det på fjerde dagen. Jeg kjenner på litt brakkesyke, og vil veldig gjerne at vi kommer oss nordover. Det virker ikke som at værgudene er enige i det, og etter et møte med mannskapet på de to båtene vi skal gå sammen med, blir det avgang ukristelig tidlig i morgen. Den ene i følget er et ikke ukjent medlem i dette forum @Marida Vi venter også et nytt barnebarn, så det hadde vært greit å være i nærheten når det skjer. Jeg legger ved et par bilder fra Smögen Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August Flotte bilder, som vanlig! Vi kom over med Stena Line fra Fredrikshavn i går, litt rulling. Si fra om dere trenger landtransport hjemover. Vi svipper fort nedom Smögen og plukker dere opp 🥰 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August Bonus skrev 47 minutter siden: Flotte bilder, som vanlig! Vi kom over med Stena Line fra Fredrikshavn i går, litt rulling. Si fra om dere trenger landtransport hjemover. Vi svipper fort nedom Smögen og plukker dere opp 🥰 Tusen takk for tilbudet, men vi kommer nok avgårde i morgen, og da går vi nok til Strømstad. Må gi den firbente tabletten sin der. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August Da er vi tilbake i kongeriket etter tre dager i et vindfullt Strømstad. Turen fra Smøgen gikk fint, men Gule Humpen hadde vært lei hvis man ikke hadde hatt noe å gi på med. Jeg har derfor full forståelse for at de med saktegående båter kvier seg for å gå der når det er mye sjø. Etter et par uheldige episoder der vi har ligget litt for tett på uteliv etc,fikk vi i år igjen kjenne på dette. Jeg har blitt skeptisk til å ligge langs brygger der mye folk beveger seg til alle døgnets tider. Vi har hatt to episoder i Strømstad for mange år siden, og i år ble flagg og flaggstang fjernet. Det var en rustfri flaggstang med helt nytt flagg. Lett å kjenne igjen, da jeg hadde stripset fast flagget oppe og nede. Snakket også med et par karer som sa at det hadde vært en del tyveri i havna der, og det er ikke spesielt bra for ryktet til Strømstad Gjestehavn. Vi fikk i går til Brattholmen, og planlegger et par dager i uthavn fra i dag. Da vi venter et barnebarn til i disse dager, er det greit å ikke være så langt unna hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Tom Rør skrev 14 minutter siden: Vi har hatt to episoder i Strømstad for mange år siden, og i år ble flagg og flaggstang fjernet. Det var en rustfri flaggstang med helt nytt flagg. Lett å kjenne igjen, da jeg hadde stripset fast flagget oppe og nede. Snakket også med et par karer som sa at det hadde vært en del tyveri i havna der, og det er ikke spesielt bra for ryktet til Strømstad Gjestehavn. Jeg ble frastjålet flagg og flaggstang på Sydkoster/Ekenäs i helgen. Aldri opplevd før, men det var en del liv på Rökeriet så var kanskje noen som ønsket et suvenir med seg hjem. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August Sequoia skrev 52 minutter siden: Jeg ble frastjålet flagg og flaggstang på Sydkoster/Ekenäs i helgen. Aldri opplevd før, men det var en del liv på Rökeriet så var kanskje noen som ønsket et suvenir med seg hjem. Det er utrolig irriterende, og legger en demper på lysten til å besøke enkelte havner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Tom Rør skrev for 1 time siden: Da er vi tilbake i kongeriket etter tre dager i et vindfullt Strømstad. Turen fra Smøgen gikk fint, men Gule Humpen hadde vært lei hvis man ikke hadde hatt noe å gi på med. Jeg har derfor full forståelse for at de med saktegående båter kvier seg for å gå der når det er mye sjø. Etter et par uheldige episoder der vi har ligget litt for tett på uteliv etc,fikk vi i år igjen kjenne på dette. Jeg har blitt skeptisk til å ligge langs brygger der mye folk beveger seg til alle døgnets tider. Vi har hatt to episoder i Strømstad for mange år siden, og i år ble flagg og flaggstang fjernet. Det var en rustfri flaggstang med helt nytt flagg. Lett å kjenne igjen, da jeg hadde stripset fast flagget oppe og nede. Snakket også med et par karer som sa at det hadde vært en del tyveri i havna der, og det er ikke spesielt bra for ryktet til Strømstad Gjestehavn. Vi fikk i går til Brattholmen, og planlegger et par dager i uthavn fra i dag. Da vi venter et barnebarn til i disse dager, er det greit å ikke være så langt unna hjemmehavn. Dersom dere ikke ønsker å ligge i sentrum, så kan det anbefales å gå inn til bryggene ved spahotellet. Nesten alltid vindstille der inne, og lite støy. Liten spasertur inn til byen, kort til lineferga får du i hotellet eller av turistinformasjonen i sentrum. Vi har hatt båten i det området (ute på Nötholmen) siden 2015, og aldri opplevd noe kriminalitet utenom en RIB med ny motor som ble stjålet fra oss en gang. Men det tror jeg var en av de østeuropeiske bandene som herjet rundt i havner for noen år siden... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August Lars Hansen skrev for 5 timer siden: Dersom dere ikke ønsker å ligge i sentrum, så kan det anbefales å gå inn til bryggene ved spahotellet. Nesten alltid vindstille der inne, og lite støy. Liten spasertur inn til byen, kort til lineferga får du i hotellet eller av turistinformasjonen i sentrum. Vi har hatt båten i det området (ute på Nötholmen) siden 2015, og aldri opplevd noe kriminalitet utenom en RIB med ny motor som ble stjålet fra oss en gang. Men det tror jeg var en av de østeuropeiske bandene som herjet rundt i havner for noen år siden... Vi pleier å ligge der i påsken, og det er absolutt et "tryggere" alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Og i resepsjonen på SPA har man tradisjonelt kunnet 'låne' kort til linfäfjan. Da er det et kvarter spasertur inn til sentrum. Om sommeren er det gratis buss. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Har aldri opplevd noe slikt i Strömstad, men så har jeg vel ikke en type båt som tjuvradder føler seg fristet av... Og jeg legger meg stort sett i ytre havn nettopp fordi det er roligere der (og flere langsidesplasser!). Men skjønner at jeg kanskje bør være litt mer oppmerksom! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 13.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August Hulda skrev On 12.8.2025 at 15.22: Og i resepsjonen på SPA har man tradisjonelt kunnet 'låne' kort til linfäfjan. Da er det et kvarter spasertur inn til sentrum. Om sommeren er det gratis buss. Jeg har kort til linfärgan, så det er egentlig bare tull at vi ikke legger oss der hver gang egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August Link til dette innlegget Svart 14.August Enig. Og glem heller ikke Parkeringbuss Norr som om sommeren er et gratistilbud. Den stopper blant annet ved EuroCash/Willys/Systembolaget og i sentrum. Vi bruker denne tjenesten ganske ofte, selv om vi har bilen stående i parkeringshuset til SPA. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Hulda skrev 49 minutter siden: Enig. Og glem heller ikke Parkeringbuss Norr som om sommeren er et gratistilbud. Den stopper blant annet ved EuroCash/Willys/Systembolaget og i sentrum. Vi bruker denne tjenesten ganske ofte, selv om vi har bilen stående i parkeringshuset til SPA. Den visste ikke vi om, og tenker da på alle gangene vi nesten har dratt på oss brokk fra sentrum med poser og trillebag Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August Vi har nå ligget i uthavn siden tirsdag morgen, og går i morgen til "hjemmehavn" Vi blir i båten til søndag, da det er striskjorta osv. på mandag. Kort oppsummert var ikke vi værvinnerne i år, selvom vi beveget oss til steder der man skulle tro (håpe)at været var bedre ;-). Vi har uansett gjort det vi skulle, selvom det ble lite bading og relativt mye venting på bedre vær. Jeg har ikke regnet på antall hvor langt vi har kjørt, men det skal jeg regne ut når jeg kjeder meg en dag. Jeg får med dette takke for at noen gjorde seg bryet med å følge oss, og krysser fingrene for bedre vær i siste del av sesongen. Hilsen "Mon Bijou"Med mannskap Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart Søndag 09:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 09:48 Jeg har grovregnet på årets distanse, og kom til drøyt 900nm. Jeg klager ikke, men til tider har været vært omtrent som en skygge på båtplassen så fint klarte å vise Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Søndag 11:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:03 Det var litt av en skygge!😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart Søndag 13:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:19 Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Det var litt av en skygge!😂😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 13:20 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:20 Hvem sin skygge er det? Når Hulda avslutter sommeren i Son utpå kveldingen i morgen, lander vi på drøyt 700 nm. Så turen din har vært ganske lang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.