Tom Rør Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Det ble egentlig en slapp dag i dag, med småstell på sjarken og en tur i butikken. Vi får ha museet tilgode. Jeg rakk "et bedre måltid"hos en av de bedre etablissementene i omegnen også Jeg måtte kjøpe også nytt gjesteflagg, da det gamle var stygt. Et minimum av respekt er at gjesteflagget ikke er lurvete når man er på besøk :-) Rungsted er en ryddig og fin havn, og nabolokalet til der vi ligger tilhører Den kongelige danske Yachtklubben Det ble ikke så mange bilder i dag:-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Rungsted er min barndoms by og jeg har tilbragt uendelige timer på havnen og stranden. Her lærte jeg at svømme, at sejle, jeg kyssede min første pige i Blixens have og mit første job var som opvasker på kroen. Senere arbejdede jeg to år på tankstationen overfor (som dengang var en Esso og havde både selvbetjening og betjente (af mig) pumper). Ak ja… Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Det så jo aldeles nydelig ut der! Fine bilder med god stemning. Og godt å se deg i pølsebua. En Tom Rør tråd uten pølsekiosk bilder vil føre bekymring! Nå er alt som det skal være!👍 Er det noen karakteristiske forskjeller på danske og norske pølser, smakstype etc? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Gabi skrev 21 minutter siden: Det så jo aldeles nydelig ut der! Fine bilder med god stemning. Og godt å se deg i pølsebua. En Tom Rør tråd uten pølsekiosk bilder vil føre bekymring! Nå er alt som det skal være!👍 Er det noen karakteristiske forskjeller på danske og norske pølser, smakstype etc? Her vi dønn enig @Gabi! 😁😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Vi gikk fra Rungsted i går morges klokka 06.00 og det var en knallfin morgen, med flatt hav og knallsol. Det ble fort litt mer skyer, og havet valgte å ikke være så flatt lenger, da vinden kom inn på skrå forfra og sjarken rullet godt. På kartet ser ikke Køge bukt ut til å være så "dum", men sjøen får bygget seg opp ganske bra fra land allikevel. Vi ligger nå på andre dagen i Rødvig, da det blåste minst like mye i dag som i går, og jeg gidder ikke på rulle over Faxe Bugt for å komme en dag tidligere til neste havn. Vi har vært i Rødvig flere ganger før, og siden vi skulle bli en dag ekstra tenkte vi at vi endelig kunne besøke koldkrigsmuseet. Problemet var at vi ikke fikk kjøpt billetter på nett i går, og vi ikke ville gå dit på måfå. Vi gikk tur bortover den veien i dag, men da hadde vi hunden med, så vi får heller ta det neste gang. Rødvig er en fin havn, men der vi ligger nå ble det ganske mye svell i natt. Vinden har nå snudd, så nå ligger vi ganske så rolig. Når man tenker på hvordan denne havnen så ut i oktober 2023, er det litt av en bragd å få den opp og gå igjen som før på den relativt korte tiden. Hatten av for det. Jeg legger ved noen bilder fra turen til Rødvig i går, litt fra havnen,og gåturen vi hadde til Stevns Klint i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Det var en ganske rasert havn ja! Må ha vært en ganske skremmende opplevelse for de som ble rammet! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Chilli Solbris skrev 3 minutter siden: Det var en ganske rasert havn ja! Må ha vært en ganske skremmende opplevelse for de som ble rammet! Jeg husker godt at det også ble omtalt hjemme. Det samme skjedde jo i Gilleleje også, og da var vi der sommeren etter. Naturen kan være en kødd noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli Vi gikk til Klintholm i går morges, og det var relativt flatt til vi rundet Møns Klint. Da måtte de grønne jobbe for døden, da vi fikk sjøen rett fra siden. Vi fikk en grei longsideplass, og det at man må komme til havnen i rimelig tid gjelder fremdeles. Det fyller seg godt opp utover dagen. Klintholm er en liten koselig plass, og det er flere spisesteder å velge mellom. Vi valgte å ta middagen på en foodcourt de hadde satt opp, men det var særdeles dyrt i forhold til hva man fikk. Ellers er det en bråte med ferieleiligheter og mindre rom som blir leid ut. Hvis man bare skal ha en havn for natten, er Klintholm verdt et besøk. Det går gratisbuss til Møns Klint f.eks., og det er visst også verdt et besøk. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli I går gikk vi fra Klintholm, og krysset grensen til Tyskland. Da turen var drøyt 44 nm, hadde jeg lagt inn Glowe som neste havn. Havna er helt ok, men jeg kan spare meg for påler i stål istedenfor tre. De kunne ihvertfall lagt et plastrør e.l noe rundt dem. Det gikk fint, men med moderne båter uten skikkelig fenderlist, kan det bli kostbart når det blåser. Lowe er en sommerplass, da de fleste husene ved sjøen er små hoteller e.l. Koselig strandpromenade som ble godt brukt så det ut som. Badestranda ligger et moderat steinkast unna havna, men pr.nu er ikke temperaturen i sjø og i luft høy nok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Range Rover Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Vil bare takke for at du driver reisebloggen også i år! Veldig inspirerende og også spennende å få være med! Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Følger alltid med på turene dine, du er god å skrive å fine bilder. I Tyskland, må du kalle opp havnene litt før ankomst, og be om kaiplass? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Arejane skrev 56 minutter siden: Følger alltid med på turene dine, du er god å skrive å fine bilder. I Tyskland, må du kalle opp havnene litt før ankomst, og be om kaiplass? Jeg har aldri kalt opp havnene i Tyskland. Jeg syns det er helt problemfritt å ankomme her nede. Litt komisk i dag da jeg skulle betale hafenmeisteren i Sassnitz, da jeg spurte om han snakket engelsk. Han svarte ikke på det, og fortsatte på tysk. Jeg kan ikke tysk, men jeg klarte allikevel å få formidlet det han trengte å vite. Jeg har sluttet å føle meg "driti ut", da jeg kan mer tysk enn han kan norsk uansett Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Etter en natt i Glowe gikk vi litt over 13 nm til Sassnitz. Her var vi med leiebil forrige gang vi dro med sjarken til Polen, men da var det så mye folk her at vi kjørte videre. Nå ligger vi her med båt, og kunne ta turen opp i byen for å kikke, og jeg tør påstå at det er en særdeles fin plass. Altstadt er veldig fin, med gamle flotte hus, hoteller og brolagte gater. Jeg kjøpte to nye dekk og slanger til sykkelen jeg kjøpte på Nordeney i 2017, da sykkelen begynte å logre med hekken ved litt fart. Og som relativt voksen halvfet rørlegger, så jeg meg ligge med panne og tanngard i asfalten hvis farten ble for høy, og det ønsker jeg å unngå Jeg har hittil sviktet Tyskland på det groveste, da jeg hittil ikke har spist en real würst, men jeg kommer sterkere tilbake på returen. Sviket ble totalt mot Tyskland og fedrelandet når vi endte opp på meksikansk restaurant og spiste taco enda det ikke er fredag :-) Planen videre er å igjen stå ukristelig tidlig opp i morgen for å sette kursen til swinoujscie i Polen. Da blir det golonka og pierogi, samt et par kielbasa Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Vi gikk fra Sassnitz klokka 06.30 i dag, og det ble en fin tur på drøye 44 nm. Jeg satt på apeloftet og det var varmt og fint. Det er ikke det området som er mest trafikkert, da vi ikke møtte en eneste fritidsbåt på turen. Vi ligger longside, og skjebnen ville det slik at den plassen vi valgte "tilfeldigvis" var rett ved siden av en grill som solgte grillspyd og pølser grillet på kull. Da var valget for lunsj relativt enkelt for en som sjeldent lar sjansen til et godt måltid gå fra en. Vi fikk også badet i dag, og temperaturen var bra. Det var mye folk på stranda. Jeg byttet også dekk og slange på min tyske sammenleggbare sykkel. Vi besøkte også promenadegaten, og tok heisen opp i 13 etasje på Raddissonhotellet for å se på utsikten. Vi fikk dessverre ikke komme opp i 14 etasje for å se på glassterrassen og svømmebassenget. Swinoujscie er en stor destinasjon for tyskere, og selvsagt også Polakkene selv. Jeg kan lett forstå at det er populært her. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Tror jeg må få meg båt som virker slik at jeg kan komme meg på tur!😂😂😂 Herlige bilder som alltid!! Godt planlagt kaiplass!! 👍👍👍😆 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Vi ligger fremdeles i Swinoujscie, og gårsdagen gikk med til å sykle litt rundt, og vi spiste lunsj ved promenaden. Det ble to forskjellige typer pierogi, og det smakte fortreffelig. Jeg ønsker å spise polske retter så langt det lar seg gjøre, da det er mye snadder å velge mellom. Vi blir her lenger enn planlagt, da været ikke skal bli helt topp, samt at jeg i dag har fått bestilt og betalt for 4 stk exide gelbatterier. De gamle har vist seg å være dårlige, og det er jeg ikke komfortabel med. Her har vi alt vi trenger og vel så det, og vi er jo vant til å vente på ting når vi er på tur. Ref. Cuxhaven 2017😂 Vi syklet en liten tur senere i dag, og besøkte blant annet Polenmarkt, der det selges billig sigaretter og kopier av klær og parfyme. Der fant jeg ikke noe interresant, så der får noen andre handle :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Det har ikke skjedd så mye her i det siste, da det i noen dager har vært ganske vått ifbm. drittværet som har vært her nede. Det lettet i går, så nå ser det bedre ut. Selvom planen var å gå videre langs kysten, gjør forsinkelsen at vi kommer til å gå tilbake fra onsdag. Været og batteriene får ta skylden for det. Nye forbruksbatterier skal komme i morgen, da de er betalt og blir fraktet til brygga. Planen er å gå utenfor Usedom og på innsiden av Rügen, og forhåpentligvis få fylt diesel i stralsund eller neste havn. Jeg har sendt dieselpusheren en mail vedr. dieselkvalitet. Vi har storkost oss selvom det store badeværet uteble, men sånn er båtlivet. Havneleie her er ikke helt på trynet, men 12; pr kilowatt er freskt Pga fuktigheten i lufta, må avfukter kjøres mye, og varmtvann må man jo ha. Vi har fått pløyd igjennom en del av mine planlagte matopplevelser, så vi er nesten i rute på det. Vi har spist knoke, Pierogi, og i går var vi på en skikkelig polsk restaurant og spiste potetpannekake med en helt nydelig saus med kjøttbiter i. Det vi ikke rekker nå, får vi ta igjen senere en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Helt herlige bilder! Noen ganger er det kanskje greit med å ligge litt stille? Får jo sett mer av plassen og senket pulsen. ☺️ Strømprisen var jo helt hinsides!! Billigere med generator men mer bråkete😅. Har sagt det før! Det burde blitt en reiseguide i bokform av turene deres!!😉 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Chilli Solbris skrev 21 minutter siden: Helt herlige bilder! Noen ganger er det kanskje greit med å ligge litt stille? Får jo sett mer av plassen og senket pulsen. ☺️ Strømprisen var jo helt hinsides!! Billigere med generator men mer bråkete😅. Har sagt det før! Det burde blitt en reiseguide i bokform av turene deres!!😉 Komisk høy pris på strømmen ja, men hadde det vært sol og varme sånn som det har vært hjemme, ville forbruket vært mye lavere. Tror nok lista for en reiseguide ligge noe høyere, men som tips til folk som skal denne veien kunne det kanskje duge ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Tom Rør skrev for 6 timer siden: men 12; pr kilowatt er freskt 12 kroner pr. kilowatt [kW] er jo ingen ting. Da kan du betale 12 kroner og bruke 1 kilowatt effekt. Resten av livet. Ubegrenset. 12 kroner pr. kilowatt time [kWh] er styggdyrt ja. Kunne ikke dy meg å pirke, bare måtte ... Flotte bilder og fortelling (som alltid, Tom). Gøy å følge. Hils frue og dyr 🥰 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli Bonus skrev for 7 timer siden: 12 kroner pr. kilowatt [kW] er jo ingen ting. Da kan du betale 12 kroner og bruke 1 kilowatt effekt. Resten av livet. Ubegrenset. 12 kroner pr. kilowatt time [kWh] er styggdyrt ja. Kunne ikke dy meg å pirke, bare måtte ... Flotte bilder og fortelling (som alltid, Tom). Gøy å følge. Hils frue og dyr 🥰 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Juli Link til dette innlegget Svart 14.Juli Takk for en masse fine og interessante bilder og skildringer!👍Blir ikke langtur med båten på oss i år men kanskje neste år. Så alltid gøy å lese hvor dere tar båtturen! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli Gabi skrev for 21 timer siden: Takk for en masse fine og interessante bilder og skildringer!👍Blir ikke langtur med båten på oss i år men kanskje neste år. Så alltid gøy å lese hvor dere tar båtturen! Takk for hyggelige ord :-) Alltid gøy hvis noen gjør seg bryet med å lese. Vi fikk beskjed om at nye batterier skulle leveres ved 10-11 tiden i dag, og 10.59 var bilen her. Makalaust:-) Nå har sjarken fått 4 nye gelbatterier som i følge exide skulle ha bedre kapasitet enn de gamle bly/syrebatteriene vi hadde. I vår er alt trangt, og det å bytte batteripakke er ikke noe unntak. En relativt fortung og usmidig rørlegger er ikke skapt for å ligge inni en lomme og bytte ut 4x 37 kg. batterier, men jeg kom i mål tilslutt. Når alt var koblet og "grevlinhiet" igjen var fylt med nok skrammel til å fylle oslo spektrum, var det tid for en dusj, og å sykle opp til promenaden for et bedre måltid mat, og et par fingerbøll med gyllent vann. Vi fikk selskap av en P 50 fra Bergen som også er på tur denne veien, og det er hyggelig. Planen vår er å kaste loss i morgen tidlig, og målet er Stralsund eller havna ovenfor. Tenkte å fylle litt diesel, da neste etappe til Warnemünde er et godt stykke. Liker ikke å ha slunkne tanker når man skal ta litt lange strekk. (Som de årvåkne av dere sikkert ser, ble batteriene montert oppunder taket, og følgelig var det særdeles tidkrevende) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 15.Juli Link til dette innlegget Svart 15.Juli Vel blåst, Tom 👏👏👏 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.