Jump to content

Mon Bijou på sommertur 2025

Tom Rør

Recommended Posts

Vi har etter Ballen vært innom Grenå og Øster Hurup, og er i skrivende stund på vei til Vesterø Havn på Læsø.

Der blir vi noen dager, til vi ser en opning med lite vind for

deretter å gå over til Sveariket.

Grenå er et sted vi har besøkt en del ganger, da det er relativt langt til en havn på begge sider. Det blir derfor et nødvendig stopp, mer enn en havn vi absolutt ønsker å besøke. Det var en brann i Grenå da vi nærmet oss,

men det var slukket da vi kom. Jeg vet ikke hva det var, men en lokal mente det var fra campingplassen.
Vi fikk knallplass på brygga, og spiste på en absolutt godkjent buffé, så oppholdet var greit. Da vi ankom tidlig, og far ikke hadde spist skikkelig, tenkte han at å kombinere lufting av hund med en liten sveip innom pølsevognen var en framifrå idé.

Skuffelsen var stor da det faktisk så ut som at den var permanent stengt. Duknakket måtte jeg få for mikrobølgecurrywürst som jeg kjøpte i Tyskland.

Øster Hurup har vi besøkt minst tre ganger før, og det er en koselig havn. Der får man kjøpt mat fra et par tre spisesteder i selve havna, ellers er det flere opp i "byen" som ligger ca 500 meter borti veien.

Legger ved noen bilder fra Grenå og Øster Hurup, samt fra morgenen da vi dro fra Øster Hurup klokken 05.15

IMG_6439.jpeg

IMG_6450.jpeg

IMG_6451.jpeg

IMG_6452.jpeg

IMG_6453.jpeg

IMG_6454.jpeg

IMG_6457.jpeg

IMG_6458.jpeg

IMG_6455.jpeg

IMG_6459.jpeg

IMG_6460.jpeg

IMG_6461.jpeg

IMG_6463.jpeg

IMG_6464.jpeg

IMG_6468.jpeg

IMG_6470.jpeg

IMG_6469.jpeg

IMG_6471.jpeg

IMG_6472.jpeg

IMG_6474.jpeg

IMG_6473.jpeg

IMG_6476.jpeg

15 hours ago, Tom Rør said:

Nabobåten fortalte hva det årlige vedlikeholdet beløp seg til, og du skal ha en romslig økonomi for å betjene det :smiler:

Tenkte akkurat på det samme. Må jo ha mannskap og folk til vedlikehold, hvis ikke hadde man jo aldri fått tid til å bruke båten! Men økonomi er kansje ikke et spørsmål om man har råd til å kjøpe et sånnt smykke.

Veldig fine bilder! Blir jo litt sjallu på dere på sørlandet/østlandet som kan feriere på Danskekysten og Svenskekysten!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Vi har ligget i Vesterø Havn på Læsø siden mandag, og Læsø svikter aldri. 
Vi har slappet av max, og fått en god dose godvær, og gudene skal vite at vi ikke har fråtset i det i år :fniser:

Det lå en godt voksen Nordhavn(76 tror jeg) i havna da vi kom, og den skjemmer jo ingen. Vi fikk også gleden av å se at en 40 meter seilskute kom på besøk. Et riktig så vakkert skue. 

Vi har egentlig ikke gjort så veldig mye enn å få en tur til saltsyderiet for å kjøpe salt for venner, og en liten tur ink.lunsj til Østerby. En helt utsøkt Bøfsandwich med brun sovs :kul:

Vi har også i år hatt hyggelig samvær med våre gode venner Liv og Jan (Flid med frue), og takker for nok et koselig møte med dere. 

Litt bading har det også blitt. 
Nå går snart ferden over til Sveariket, da det skulle være greit føre over i dag.

IMG_6479.jpeg

IMG_6480.jpeg

IMG_6481.jpeg

IMG_6485.jpeg

IMG_6482.png

IMG_6487.jpeg

IMG_6499.jpeg

IMG_6501.jpeg

IMG_6502.jpeg

IMG_6500.jpeg

IMG_6503.jpeg

IMG_6522.jpeg

IMG_6523.jpeg

IMG_6524.jpeg

IMG_6528.jpeg

IMG_6544.jpeg

IMG_6486.jpeg

IMG_6510.jpeg

IMG_6513.jpeg

IMG_6514.jpeg

IMG_6515.jpeg

IMG_6516.jpeg

IMG_6518.jpeg

IMG_6519.jpeg

IMG_6520.jpeg

IMG_6539.jpeg

IMG_6549.png

Tom Rør skrev for 15 timer siden:

Det lå en godt voksen Nordhavn(76 tror jeg) i havna da vi kom, og den skjemmer jo ingen

Fine båter dette, skulle gjerne hatt en bedre betalt jobb for å få råd til en Nordhavn! Men klart 3.3 mill dollars pluss mva for en 2009 modell er fortsatt altfor mye! 

https://nordhavn.com/brokerage/nordhavn-trawlers-for-sale/n76-take-5/

Så en 43 foter også med 4500liters tank. Kunne gå 3500nm i 7,5 knop. Hadde nok vært greit å få fylt på fra tankbil til god pris da vel å merke.

Fint å se store seilbåter. Traff på en grønn en ved Hamburgsund her for noen dager siden. Fin den også!

20250729_125520.jpg.886cc754505a76d04fcc00d795da25f2.jpg

Kos dere videre på ferie!

Vi gikk fra Læsø til Öckerö på lørdag formiddag med helt supert føre. Null vind å snakke om, og ikke sjø. 
Vi overnattet på Öckerö, og utover det ruslet vi bare en tur i butikken.

Vi reiste nordover ved 11 tiden, og ankom Smøgen ca kl. 16. vi klemte til litt de siste 6 nm, da det kom et realt regnvær mot oss bakfra. Det rakk vi med knapp margin.

Det er jo ganske åpenbart at med det været vi har vært "velsignet" med i år, måtte vi jo ta med litt nordover også  ;-) 

Vi må nok bli i Smøgen noen dager, da det fra i kveld skal blåse mye. Da blir det å være turister, og la været rase fra seg :-) 

IMG_6550.png

IMG_6551.jpeg

IMG_6552.jpeg

IMG_6555.jpeg

IMG_6556.jpeg

IMG_6557.jpeg

IMG_6559.jpeg

IMG_6560.jpeg

IMG_6561.jpeg

IMG_6562.jpeg

IMG_6566.jpeg

IMG_6567.png

IMG_6569.jpeg

IMG_6568.jpeg

IMG_6571.jpeg

IMG_6573.jpeg

IMG_6576.jpeg

IMG_6577.jpeg

IMG_6580.jpeg

IMG_6578.jpeg

Nå ligger vi i prinsippet værfast, og har gjort det på fjerde dagen. Jeg kjenner på litt brakkesyke, og vil veldig gjerne at vi kommer oss nordover. Det virker ikke som at værgudene er enige i det, og etter et møte med mannskapet på de to båtene vi skal gå sammen med, blir det avgang ukristelig tidlig i morgen. Den ene i følget er et ikke ukjent medlem i dette forum @Marida

Vi venter også et nytt barnebarn, så det hadde vært greit å være i nærheten når det skjer.

Jeg legger ved et par bilder fra Smögen 

IMG_6581.jpeg

IMG_6582.jpeg

IMG_6583.jpeg

IMG_6584.jpeg

IMG_6588.jpeg

IMG_6255.jpeg

IMG_6594.jpeg

IMG_6254.jpeg

IMG_6256.jpeg

IMG_6260.jpeg

IMG_6262.jpeg

IMG_6276.jpeg

IMG_6264.jpeg

IMG_6265.jpeg

IMG_6300.jpeg

IMG_6604.jpeg

IMG_6605.jpeg

IMG_6606.jpeg

IMG_6607.jpeg

IMG_6608.jpeg

IMG_6609.jpeg

IMG_6610.jpeg

IMG_6612.jpeg

IMG_6611.jpeg

IMG_6613.jpeg

IMG_6614.jpeg

IMG_6615.jpeg

IMG_6323.jpeg

IMG_6325.jpeg

IMG_6618.png

IMG_6648.jpeg

Bonus skrev 47 minutter siden:

Flotte bilder, som vanlig!

Vi kom over med Stena Line fra Fredrikshavn i går, litt rulling.

Si fra om dere trenger landtransport hjemover. Vi svipper fort nedom Smögen og plukker dere opp 🥰

Tusen takk for tilbudet, men vi kommer nok avgårde i morgen, og da går vi nok til Strømstad. Må gi den firbente tabletten sin der. :tommel_opp:

Da er vi tilbake i kongeriket etter tre dager i et vindfullt Strømstad. Turen fra Smøgen gikk fint, men Gule Humpen hadde vært lei hvis man ikke hadde hatt noe å gi på med.

Jeg har derfor full forståelse for at de med saktegående båter kvier seg for å gå der når det er mye sjø.

Etter et par uheldige episoder der vi har ligget litt for tett på uteliv etc,fikk vi i år igjen kjenne på dette. Jeg har blitt skeptisk til å ligge langs brygger der mye folk beveger seg til alle døgnets tider.

Vi har hatt to episoder i Strømstad for mange år siden, og i år ble flagg og flaggstang fjernet. Det var en rustfri flaggstang med helt nytt flagg. Lett å kjenne igjen, da jeg hadde stripset fast flagget oppe og nede. 

Snakket også med et par karer som sa at det hadde vært en del tyveri i havna der, og det er ikke spesielt bra for ryktet til Strømstad Gjestehavn.

Vi fikk i går til Brattholmen, og planlegger et par dager i uthavn fra i dag.

Da vi venter et barnebarn til i disse dager, er det greit å ikke være så langt unna hjemmehavn.

Tom Rør skrev 14 minutter siden:

Vi har hatt to episoder i Strømstad for mange år siden, og i år ble flagg og flaggstang fjernet. Det var en rustfri flaggstang med helt nytt flagg. Lett å kjenne igjen, da jeg hadde stripset fast flagget oppe og nede. 

Snakket også med et par karer som sa at det hadde vært en del tyveri i havna der, og det er ikke spesielt bra for ryktet til Strømstad Gjestehavn.

Jeg ble frastjålet flagg og flaggstang på Sydkoster/Ekenäs i helgen. Aldri opplevd før, men det var en del liv på Rökeriet så var kanskje noen som ønsket et suvenir med seg hjem.

Sequoia skrev 52 minutter siden:

Jeg ble frastjålet flagg og flaggstang på Sydkoster/Ekenäs i helgen. Aldri opplevd før, men det var en del liv på Rökeriet så var kanskje noen som ønsket et suvenir med seg hjem.

Det er utrolig irriterende, og legger en demper på lysten til å besøke enkelte havner. 

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Da er vi tilbake i kongeriket etter tre dager i et vindfullt Strømstad. Turen fra Smøgen gikk fint, men Gule Humpen hadde vært lei hvis man ikke hadde hatt noe å gi på med.

Jeg har derfor full forståelse for at de med saktegående båter kvier seg for å gå der når det er mye sjø.

Etter et par uheldige episoder der vi har ligget litt for tett på uteliv etc,fikk vi i år igjen kjenne på dette. Jeg har blitt skeptisk til å ligge langs brygger der mye folk beveger seg til alle døgnets tider.

Vi fikk i går til Brattholmen, og planlegger et par dager i uthavn fra i dag.

Da vi venter et barnebarn til i disse dager, er det greit å ikke være så langt unna hjemmehavn.

Dersom dere ikke ønsker å ligge i sentrum, så kan det anbefales å gå inn til bryggene ved spahotellet.

Nesten alltid vindstille der inne, og lite støy. Liten spasertur inn til byen, kort til lineferga får du i hotellet eller av turistinformasjonen i sentrum.

Vi har hatt båten i det området (ute på Nötholmen) siden 2015, og aldri opplevd noe kriminalitet utenom en RIB med ny motor som ble stjålet fra oss en gang. Men det tror jeg var en av de østeuropeiske bandene som herjet rundt i havner for noen år siden...

Lars Hansen skrev for 5 timer siden:

Dersom dere ikke ønsker å ligge i sentrum, så kan det anbefales å gå inn til bryggene ved spahotellet.

Nesten alltid vindstille der inne, og lite støy. Liten spasertur inn til byen, kort til lineferga får du i hotellet eller av turistinformasjonen i sentrum.

Vi har hatt båten i det området (ute på Nötholmen) siden 2015, og aldri opplevd noe kriminalitet utenom en RIB med ny motor som ble stjålet fra oss en gang. Men det tror jeg var en av de østeuropeiske bandene som herjet rundt i havner for noen år siden...

Vi pleier å ligge der i påsken, og det er absolutt et "tryggere" alternativ :tommel_opp:

Hulda skrev On 12.8.2025 at 15.22:

Og i resepsjonen på SPA har man tradisjonelt kunnet 'låne' kort til linfäfjan. Da er det et kvarter spasertur inn til sentrum. Om sommeren er det gratis buss.

Jeg har kort til linfärgan, så det er egentlig bare tull at vi ikke legger oss der hver gang egentlig.

Hulda skrev 49 minutter siden:

Enig. Og glem heller ikke Parkeringbuss Norr som om sommeren er et gratistilbud. Den stopper blant annet ved EuroCash/Willys/Systembolaget og i sentrum. Vi bruker denne tjenesten ganske ofte, selv om vi har bilen stående i parkeringshuset til SPA.

Den visste ikke vi om, og tenker da på alle gangene vi nesten har dratt på oss brokk fra sentrum med poser og trillebag :fniser:

Vi har nå ligget i uthavn siden tirsdag morgen, og går i morgen til "hjemmehavn"

Vi blir i båten til søndag, da det er striskjorta osv. på mandag.

Kort oppsummert var ikke vi værvinnerne i år, selvom vi beveget oss til steder der man skulle tro (håpe)at været var bedre ;-).

Vi har uansett gjort det vi skulle, selvom det ble lite bading og relativt mye venting på bedre vær.

Jeg har ikke regnet på antall hvor langt vi har kjørt, men det skal jeg regne ut når jeg kjeder meg en dag.

Jeg får med dette takke for at noen gjorde seg bryet med å følge oss, og krysser fingrene for bedre vær i siste del av sesongen. 

Hilsen "Mon Bijou"Med mannskap 

IMG_6688.jpeg

IMG_6683.jpeg

IMG_6680.jpeg

IMG_6679.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...