Jump to content

Tinglyst båtplass som ikke kan brukes pga grunn vannstand

Blåmannn

Recommended Posts

Hei, jeg har en tinglyst båtplass på en steinbrygge på tomten min som jeg tenker å ta i bruk. Jeg har bare ett problem - det er veldig langgrunt i 10-20 meter. Jeg får ikke mulighet for å fortøye båten på bryggen, da det er grunt rundt bryggen.

Jeg ser på ett par alternativer: 
1. søke kommunen og statsforvalter om å mudre opp området rundt bryggen, samt en "gate" ut fra bryggen slik at jeg får båten ut. Mest sannsynlig vil jeg få "nei" på dette, da det er ålegress og LNF-område. Dette vil også koste vanvittige penger for å få en båt fortøyet på sin båtplass.

2. Søk kommunen om flytebrygge og langgang er også nytteløst - vil få avslag på dette også. 

3. Lage en langgang med flyteelement i enden på ca 8-10meter, som jeg kan dra opp på bryggen når den ikke er i bruk. Jeg må da dytte ut landgangen hver gang jeg skal ut med båten. Jeg må også da lage en moring til båten, og fortøye denne ute på nok dybde. Vil dette kunne gå?

Noen andre som har forslag til hva jeg kan gjøre? Ganske desperat...

Hei. Tinglysing har ingen betydning i høve til kva det offentlege gir lov til eller ikkje. 

Eg forstår heller ikkje kvifor du har ein rett som er  tinglyst på din eigen eigedom. Ein rett du uansett har som grunneigar.

Du skriver ikkje kva båt du har, kor dette er, eller kor stor skilnad det er mellom flo og fjæra. 

Eit alternativ er å ha båten fortøyd til ei bøya, og ro ut med ei jolla som stikk grunt. 

En flatbunnet pram utstyrt med åregafler og årer, så det er tydelig at det ikke er en flytebrygge. Men gjerne hektet på landtauet til båten, så du bare kan trekke deg ut og inn. Da kan den vel ligge inne ved steinbrygga. Hvis den fjærer tørr, så får du ha en pram til på utsiden.

J-Å skrev On 25.3.2025 at 16.46:

En flatbunnet pram utstyrt med åregafler og årer, så det er tydelig at det ikke er en flytebrygge. Men gjerne hektet på landtauet til båten, så du bare kan trekke deg ut og inn. Da kan den vel ligge inne ved steinbrygga. Hvis den fjærer tørr, så får du ha en pram til på utsiden.

Vis hele sitatet  

Ei god løysing dersom ts har rett til å ha to båtar der, eller grunneigar gjev han lov til å ha to båtar der.

Eika skrev On 26.3.2025 at 3.55:

Trudde det var i situasjoner som dette man kjøpte en gammel skøyte, fyller full tank og lar den stå og gå imot land i noen dager 

Vis hele sitatet  

Eit godt gamalt knep dersom det er mudderbotn, og blir bra djupne kort avstand utanfrå. Eg har vore med på slikt eit par gangar. Det er ikkje så enkelt som Eika får det til å høyrast ut. Det er neppe lovleg heller, og det er ikkje sikkert grunneigaren likar det heller. 

Båten er som sagt en 16 fot, eldre Askeladden. Ikke en båt jeg er særlig redd for. 

så jeg har vurdert også en versjon av det Eika skriver - men at jeg bruker den båten til det. Kjøren den på "land", og lar motoren jobbe litt for å få bort litt masse.  Må selvfølgelig avklares med grunneier

Med motoren vippet opp stikker vel ikke båten stort mer enn 20 cm. Så kanskje det ike er noe stort problem? Bar stake seg ut med en åre de gangene det er for grunt til å vippe ned motoren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...