Jump to content

Eberspächer D2 Airtronic, helt død

Reed

Recommended Posts

Hei. Nytt prosjekt. Kjenner ikke til historikken men denne virket ifølge selger sommeren 2024. Den står fastmontert i båt og er ikke gjort noe med. 
displayet er dødt, dårlig batteri? Batteri byttet og begge sikringer sjekket. Ved nærmere ettersyn så har varmeren konstant strøm rett fra batteriet. Muligens årsak til tomme batterier ved overtakelse. 
display er fortsatt dødt og varmeren har strøm og nye batterier. 

noen tips?

IMG_6378.jpeg

IMG_6377.jpeg

Det ligger en feilsøkingsmanual i dokumentarkivet her på forumet. Følg denne så finner du hva som er årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takk for svar. Etter det jeg kan se i manualen så har varmeren gått i shutdown pga. lav spenning på batteriet og varmeren må inn på verksted for resetting. Det som er rart er at i alle videoer og instrukser så er det liv i displayet noe det ikke er med meg. Så jeg må prøve å se om jeg får sjekket om displayet har strøm først før jeg går videre. 

image.png.27ddd81acb18e0ab438cdda36ff5dfa7.png

Min 20 år gamle D4 står uten spenning i lange perioder ad gangen. Og slik er det vel også med mange som vinterkonserverer og kobler fra all DC. Dog vet jeg ikke om varmeren reagerer om den f.eks. ligger og føler på 7,5 V over tid.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Min 20 år gamle D4 står uten spenning i lange perioder ad gangen. Og slik er det vel også med mange som vinterkonserverer og kobler fra all DC. Dog vet jeg ikke om varmeren reagerer om den f.eks. ligger og føler på 7,5 V over tid.

Ok. Ja nei den har nok stått med lav spenning over flere måneder. Ser at det står i anvisning at den føler på og stenger ned etter x antall på og av om den er koblet til bryter, så det virker som at det beste er at den står med strøm konstant selv om jeg ikke liker dette:)

Rimelig sikker på problemet ditt er relatert til strømforsyning. Displayet skal virke uansett tilstand på varmeren. Jeg har et eldre display og det gir beskjed hvis det ikke har kommunikasjon med varmeren. Viser da meldingen nDIA. 

abbor skrev 31 minutter siden:

Rimelig sikker på problemet ditt er relatert til strømforsyning. Displayet skal virke uansett tilstand på varmeren. Jeg har et eldre display og det gir beskjed hvis det ikke har kommunikasjon med varmeren. Viser da meldingen nDIA. 

Ok. Ja jeg vet at jeg har strøm fram til kontakten på varmeren. Må måle på selve displayet. Om det får strøm så er det displayet som er deffekt tenker jeg. 

Min D4 har 2 sikringer, elektronikken og selve varmeren har seperate strømforsyninger. Hvis jeg tar ut sikringen for elektronikken så blir displayet svart, når jeg setter sikringen inn igjen så starter betjeningspanelet på nytt. 

@Reed Er det sånn å forstå at du har fulgt feilsøkingsmanualen som ligger i dokumentarkivet uten å finne årsaken?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev for 6 timer siden:

@Reed Er det sånn å forstå at du har fulgt feilsøkingsmanualen som ligger i dokumentarkivet uten å finne årsaken?

Hei Brigg. Ja bortsett fra siste punkt som er kontroll av manøverpanelet. Det må jeg få gjort før jeg står fastIMG_6389.jpeg.cbdfb4c720d8835d64e128af50e61b29.jpeg👍

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tror jeg fant problemet. Det var en liten kontakt jeg ikke har sett ifbm. Display. 

klipte av og koblet ihop. Display fortsatt dødt. 
tror jeg må prøve med nytt display. Tror det har kortsluttet. 

måler følgende:

Brun og rød: 12,75v

Brun og blå: 11,75v

Raud og blå: 0,45v

IMG_6887.jpeg

Da er nytt display montert og det gikk rett i feilmelding « N5i»

det så ut som ett større problem men med litt googling så prøvde jeg å ta ut strømmen på varmeren (begge sikringene) vente noen minutt for så å kjøre igang igjen. 
alt fungerer prikkfritt👌👌

tråden kan dermed avsluttes☺️

Fint at du oppdaterer med konklusjonen. Dette er nyttig for andre som opplever noe lignende. 

Men lurer på, ville det med å ta strømmen noen minutter kunne ha løst problemet også med det gamle displayet? Eller var dette uansett ødelagt?

Brigg skrev 54 minutter siden:

Fint at du oppdaterer med konklusjonen. Dette er nyttig for andre som opplever noe lignende. 

Men lurer på, ville det med å ta strømmen noen minutter kunne ha løst problemet også med det gamle displayet? Eller var dette uansett ødelagt?

Hei Brigg. Js synst det er ryddig med en avslutning. Slike forum som dette er gull verdt og en sparer utallige timer på dette. En må da være takknemlig å bidra der en kan. 

Mitt gamle display var dessverre helt dødt. Det som jeg ikke så med det samme i alt virret av kabler var en kontakt på ledningen ca. 30cm. Fra display (orginalt) denne så eiret og kortsluttet ut så jeg antar at det har kortsluttet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...