Jump to content

Ilas Captain 1000w ankervinsj går bare opp på fjernkontrollen, uansett knapp !

Trawler 42

Recommended Posts

Har en Ilas Vaptain 1000w ankervinsj på plattformen. Den var demontert og satt på igjen vedrørende utbytting av badeplattformen.

Dette ble gjort av et firma. Det viste seg at fjernkrontrollen på mystisk vis hadde blitt ødelagt mens skuta var på verksted, men printkort og slikt var i orden så jeg fikk 3d printet nytt hus og laget nye knapper.

Nå er det liv i vinsjen, men den går kun opp uansett hvilken knapp som trykkes på fjerkontrollen. På knappene ved førerplass virker ned/frittfall knappen som normalt så må være noe feilkobling ved vinsj rele'et en plass tenker jeg.

Er det noen som har samme og kan hjelpe med koblings skjema?  Jeg finner skjema på den blå, men ikke på mottakeren !

Den blå boksen er rele'et                                                                                    

20250330_153949.jpg.2b7e8f095c793ac4a3659e90699e8487.jpg 

Den sorte er fjernkontroll mottaker

20250330_153851.jpg.59bc7fe16c7c6d6cb9c2151c24ce52ff.jpg

Redigert av Trawler 42
staveleif i tittel (see edit history)

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Hulda skrev 1 time siden:

Jeg er ikke elektriker.

Slike systemer har gjerne to plusser og en felles minus. Byttes det om der får man gjerne slike snodige resultater.

Da er vi to Hulda !

Har sendt bildene til Ilas og spurt om skjema, så jeg får se hva de svarer.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Er vel bare få tak i et multimeter og måle.  Mål først mellom minus på bat og tilkobling på vinsj/rele fra knappene som funker.  Så kober du fra + ledningene fra fjernkontroll mottaker der de går inn på vinsj releet og måler hva du får spenning når du trykker på hvilken knapp på fjernkontroll. så paralellkobles disse likt med opp ned fra bryteren...

Lenasmartin20 skrev Just now:

Er vel bare få tak i et multimeter og måle.  Mål først mellom minus på bat og tilkobling på vinsj/rele fra knappene som funker.  Så kober du fra + ledningene fra fjernkontroll mottaker der de går inn på vinsj releet og måler hva du får spenning når du trykker på hvilken knapp på fjernkontroll. så paralellkobles disse likt med opp ned fra bryteren...

Hei og takk for råd !

Multimeter har jeg, men ikke så vant med alt det kan brukes til ennå.

Dette høres ut som noe jeg burde klare, så tar med "oppskriften" til båten i morgen. :glimter:

Lenasmartin20 skrev 38 minutter siden:

Det klarer du fint, men kan være lurt å ha med noen som kan trykke mens du måler kanskje!  Husk å ha på DC volt!  DC20 er sikkert et alternativ på ditt multimeter regner jeg med!

DC20 er der ja.

Jeg får hente inn junior en dag, han skylder gamlefar litt arbeid. :fniser:  Takk for hjelpen LenasMartin. :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...