Vestlending83 Startet 30.Mars Link til dette innlegget Startet 30.Mars Har en D6 som går fint opp i 2950 omdreininger og så vidt jeg vet skal den ligge på 3500 på maks. Den gir ingen utslag på gasshendelen det siste stykket. Har sjekket turbo og den spinner fint rundt. Båten er en Viksund 360. Har gitt 27/28 knop og nå 22 knop. Noen som vet hva som kan være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Har den kommet opp til 3500 tidligere? Er skrog og propell fri for groe? Opplys gjerne hvilken båt og drivlinje det er snakk om. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestlending83 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Brigg skrev 23 minutter siden: Har den kommet opp til 3500 tidligere? Er skrog og propell fri for groe? Opplys gjerne hvilken båt og drivlinje det er snakk om. Viksund 360. Ja, den har gått 27/28 knop og nå går den 22 på maks. Ingen økning siste del av gasshendel. Fri for groe ja. Kan det være MAP sensor? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Drev eller fast aksel? Har du eller har du ikke kontroll på groe på skrog og propell? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Om du ser litt på kalenderen så har du vel neppe brukt båten særlig mye de siste månedene. Og virket dette som det skulle da den ble lagt i ro tenker jeg det er naturlig å se nærmere på skrog og propell, dvs. groe. Det skal nesten ingen ting til her før du mister mye motoreffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Sjekket fuelfilter om det kan være tett? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Da skal den vel kaste feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars subwoofer skrev 16 minutter siden: Da skal den vel kaste feilkoder? Jepp, om fuelfilter er tett får du alarm på railtrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Skriver jo det er fritt for groe, nett sjøsatt kanskje ? Vist denne har lagt ute på sjø i vinter så er nok forklaringen groe på propell/ skrog Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Vestlending83 skrev for 12 timer siden: Har en D6 som går fint opp i 2950 omdreininger og så vidt jeg vet skal den ligge på 3500 på maks. Den gir ingen utslag på gasshendelen det siste stykket. Hva er momentanforbruket i hht til EVC på full fart nå? Dette gir en god indikasjon på om motor yter i nærheten av det den skal eller ikke. Vestlending83 skrev for 12 timer siden: Viksund 360. Ja, den har gått 27/28 knop og nå går den 22 på maks. Ingen økning siste del av gasshendel. Fri for groe ja. Throttle på VP EVC er programmers slik at feks 80% spak = 80% turtall. Med andre ord spaken ber om et konkret turtall, ikke % belastning eller % throttle. Dette er veldig nyttig måte å sette opp elektronisk throttle på. Ser man på momentant forbruk eller loadprosent når man kjører i endel medsjø ser man at forbruk og load % øker i oppoverbakkene, og synker i nedoverbakkene. Mercruiser f.eks, programmere sine dieselmotorer anerledes. 70%spak er 70% pådrag. Resultatet er at båten fare avgårde i nedoverbakker og mister fart og ofte detter ut av plan i oppoverbakker. Man blir sittende og gasse hele tiden, mens med VP står spaken konstant. Så, om båten f.eks er litt grodd og bare oppnår 3000 rpm vil den gjøre 3000 rpm på samme posisjon på spaken som den gjør med ren bunn når den oppnår 3500. Følgelig vil det ikke skje noe som helst på den siste delene av vandringen. Fuelfilter er lett å sjekke, og gir ingen feilkoder (hvertfall ikke før det blir skikkelig ille) MAP sensor og alt annet mer komplisert hadde jeg ventet med å ta tatt på intill tilstand på skrog og propell og andre enkle ting er avklart. Det skal utrolig lite til med rur på propell før 5 knop forsvinner. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Jeg holder også på at det skyldes groe. Havde selv en aha oplevelse da jeg ikke havde benyttet båden i noget tid og så oplevede det samme. Motor: D6-370. Især propellen er følsom for rur. Edit: Se denne tråd: Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars sap_2000 skrev 1 time siden: Fuelfilter er lett å sjekke, og gir ingen feilkoder (hvertfall ikke før det blir skikkelig ille) Jo når du har kommet til det punktet at du mister flere hundre omdreininger får du definitivt alarm for lavt railtrykk på D6. Jeg kjører jevnlig motor på full fart innimellom og i de tilfellene at filterene har begynt å tette seg er det alltid da man får alarm. Gjør man ikke dette vil det til slutt komme alarm på vanlig marsjfart og da har man mindre å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Tok opp ein båt nå i dag og kan konstatere at rur yngel er på plass her på vestlandet allerede Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Om båten har drev, så ville jeg laget et merke med tusj som går i linje over hub på begge propeller. Kjør en god tur og forsøk å dra på når godt og varmt. Sjekk propeller og om strekene fremdeles er på linje når tilbake. Om de ikke er på linje, så begynner vulkaniseringen å slippe på en av propellene. Billig å sjekke og relativt rimelig å fikse med re-vulking. Mvh TAH Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Det vil forklare for høyt turtall, ikke for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Det har du helt rett i...🤯 Tenkte helt og holdent motsatt og det ble helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Og D6/435 ble aldri levert med drev😅 Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April Jeg mistet 5 knop på min fra starten av juni til midten av juli i fjor. Årsaken var massivt med "slange rur" på propellen. Dykket ned og pusset det av og vipps var jeg tilbake til 19 knop fra 14 knop. Som andre skriver ser du på forbruket om motoren yter maks Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Eureka Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Så var det luftfilter da, byttet? er eksos som normal? over tid har jeg registrert at kalibrering av gasshendel også er en del av bildet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Spent på hva som er maks momentant forbruk på full fart jeg @Vestlending83 har du vært ute å prøvd en tur til ennå og sjekket noe av de tingene som har blitt nevnt? Og hvor lenge har den ligget på sjøen etter siste rinde med bunnstoff og pussing av prop? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dennrick Svart 4.April Link til dette innlegget Svart 4.April Er det enda et nytt medlem som setter hjernene her igang, og som ikke er med i diskusjonen 5 dager senere? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
sap_2000 Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Spent på hva som var årsak her og om @Vestlending83 har vært på testtur og sjekket de tingene som er nevnt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Princess V42 Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Hei. fant du ut av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Låner tråden litt siden jeg har samme båt og motor,ved opptak fikk jeg 28 knop og 3480 rpm. Båten var ikke grodd da jeg tok den opp,men litt slim var det nok. Hadde en testtur idag med 300 liter vann(full tank) 300 liter diesel (halv tank), 5 voksne personer ombord å ellers pakket for helgeturer, så fikk jeg 3560 rpm på max å 30,3 knop. Marsjer behagelig på 2800 på 22,5 knop. Dette er vel innafor med tanke på turtall? @sap_2000 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai Andora skrev for 1 time siden: så fikk jeg 3560 rpm på max å 30,3 knop. Marsjer behagelig på 2800 på 22,5 knop. Dette er vel innafor med tanke på turtall? Høres ut som perfekt matchet propell for greit lastet båt i real life, så den motoren har gode driftsforhold Dessverre alt for mange båter som går rundt med alt for tunge propeller. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.