Jump to content

VP D6 435 vil ikke opp i turtall

Vestlending83

Recommended Posts

Har en D6 som går fint opp i 2950 omdreininger og så vidt jeg vet skal den ligge på 3500 på maks. Den gir ingen utslag på gasshendelen det siste stykket.

Har sjekket turbo og den spinner fint rundt. Båten er en Viksund 360. Har gitt 27/28 knop og nå 22 knop. 

Noen som vet hva som kan være årsaken?

Har den kommet opp til 3500 tidligere?

Er skrog og propell fri for groe?

Opplys gjerne hvilken båt og drivlinje det er snakk om. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 23 minutter siden:

Har den kommet opp til 3500 tidligere?

Er skrog og propell fri for groe?

Opplys gjerne hvilken båt og drivlinje det er snakk om. 

Viksund 360. Ja, den har gått 27/28 knop og nå går den 22 på maks. Ingen økning siste del av gasshendel. Fri for groe ja.
Kan det være MAP sensor?

Drev eller fast aksel? Har du eller har du ikke kontroll på groe på skrog og propell?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Om du ser litt på kalenderen så har du vel neppe brukt båten særlig mye de siste månedene. 

Og virket dette som det skulle da den ble lagt i ro tenker jeg det er naturlig å se nærmere på skrog og propell, dvs. groe. Det skal nesten ingen ting til her før du mister mye motoreffekt.

Vestlending83 skrev for 12 timer siden:

Har en D6 som går fint opp i 2950 omdreininger og så vidt jeg vet skal den ligge på 3500 på maks. Den gir ingen utslag på gasshendelen det siste stykket.

Hva er momentanforbruket i hht til EVC på full fart nå?

Dette gir en god indikasjon på om motor yter i nærheten av det den skal eller ikke. 

Vestlending83 skrev for 12 timer siden:

Viksund 360. Ja, den har gått 27/28 knop og nå går den 22 på maks. Ingen økning siste del av gasshendel. Fri for groe ja.

Throttle på VP EVC er programmers slik at feks 80% spak = 80% turtall. Med andre ord spaken ber om et konkret turtall, ikke % belastning eller % throttle. Dette er veldig nyttig måte å sette opp elektronisk throttle på. Ser man på momentant forbruk eller loadprosent når man kjører i endel medsjø ser man at forbruk og load % øker i oppoverbakkene, og synker i nedoverbakkene.

Mercruiser f.eks, programmere sine dieselmotorer anerledes. 70%spak er 70% pådrag. Resultatet er at båten fare avgårde i nedoverbakker og mister fart og ofte detter ut av plan i oppoverbakker. Man blir sittende og gasse hele tiden, mens med VP står spaken konstant.

Så, om båten f.eks er litt grodd og bare oppnår 3000 rpm vil den gjøre 3000 rpm på samme posisjon på spaken som den gjør med ren bunn når den oppnår 3500. Følgelig vil det ikke skje noe som helst på den siste delene av vandringen.

Fuelfilter er lett å sjekke, og gir ingen feilkoder (hvertfall ikke før det blir skikkelig ille)

MAP sensor og alt annet mer komplisert hadde jeg ventet med  å ta tatt på intill tilstand på skrog og propell og andre enkle ting er avklart.

Det skal utrolig lite til med rur på propell før 5 knop forsvinner.

Mvh. SAP

Jeg holder også på at det skyldes groe. Havde selv en aha oplevelse da jeg ikke havde benyttet båden i noget tid og så oplevede det samme.  Motor: D6-370. Især propellen er følsom for rur. 

Edit: Se denne tråd:  

sap_2000 skrev 1 time siden:

Fuelfilter er lett å sjekke, og gir ingen feilkoder (hvertfall ikke før det blir skikkelig ille)

Jo når du har kommet til det punktet at du mister flere hundre omdreininger får du definitivt alarm for lavt railtrykk på D6.

Jeg kjører jevnlig motor på full fart innimellom og i de tilfellene at filterene har begynt å tette seg er det alltid da man får alarm. Gjør man ikke dette vil det til slutt komme alarm på vanlig marsjfart og da har man mindre å gå på.

Om båten har drev, så ville jeg laget et merke med tusj som går i linje over hub på begge propeller. 
Kjør en god tur og forsøk å dra på når godt og varmt. 
Sjekk propeller og om strekene fremdeles er på linje når tilbake. 
Om de ikke er på linje, så begynner vulkaniseringen å slippe på en av propellene. 
Billig å sjekke og relativt rimelig å fikse med re-vulking.

Mvh
TAH

Jeg mistet 5 knop på min fra starten av juni til midten av juli i fjor. Årsaken var massivt med "slange rur" på propellen. Dykket ned og pusset det av og vipps var jeg tilbake til 19 knop fra 14 knop.

Som andre skriver ser du på forbruket om motoren yter maks

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Spent på hva som er maks momentant forbruk på full fart jeg :smiler:

@Vestlending83 har du vært ute å prøvd en tur til ennå og sjekket noe av de tingene som har blitt nevnt?

Og hvor lenge har den ligget på sjøen etter siste rinde med bunnstoff og pussing av prop?

Mvh. SAP

Er det enda et nytt medlem som setter hjernene her igang, og som ikke er med i diskusjonen 5 dager senere?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...