Jump to content

Pusset ned skroget på båten helt ned

Anonymamatør

Recommended Posts

Hei. 

Jeg er en amatør som har kjøpt en eldre båt med masse forskjellige lag med dårlig bunnstoff, og ikke minst har det blitt brukt hardt bunnstoff på en saktegående båt.. det var også masse flekker som gikk helt ned til glassfiberen,og båten var helt full av skjell…  Jeg har derfor pusset båten helt ned med grovt 40 papir for å få det jevnt.  

Spørsmålet nå er hva jeg skal gjøre videre ? 
Må jeg påføre noe før jeg primer og legger på bunnstoff ? Hvordan er ev fremgangsmåte? 

Takker for svar. 

Bertramsen skrev 3 minutter siden:

Epoxygrunning. Spesielt (mange strøk) der du har slipt ned til glassfiber.

Takker for svar! Skal jeg da prime også påføre bunnstoff etter det ?

Det er lurt å påføre  første strøk bunnstoff før siste strøk primer er helt tørt. Hos meg er det lagt ett strøk med hvitt hardt bunnstoff først, deretter sort selvpolerende over. Da er det lett å følge med på når det selvpolerende begynner å bli tynt ved at det hvite skinner gjennom. Det har ingenting for seg å påføre nytt bunnstoff hvert år, selvpolerende bunnstoff fungerer til det er slitt bort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 38 minutter siden:

Det er lurt å påføre  første strøk bunnstoff før siste strøk primer er helt tørt. Hos meg er det lagt ett strøk med hvitt hardt bunnstoff først, deretter sort selvpolerende over. Da er det lett å følge med på når det selvpolerende begynner å bli tynt ved at det hvite skinner gjennom. Det har ingenting for seg å påføre nytt bunnstoff hvert år, selvpolerende bunnstoff fungerer til det er slitt bort. 

Jeg har gjort det samme som deg, med ett strøk hardt bunnstoff før selvpolerende.

Det at selvpolerende (Nonstop i mitt tilfelle) fungerer til det er slitt bort, er en sannhet med modifikasjoner. Jeg testet det ut, og 2 sesonger gikk bra. Tredje sesongen så begynte det å komme groer der hvor det fortsatt var bunnstoff igjen.

Det fungerte jo fortsatt, men med redusert effekt. Kan jo også være variasjoner på hvor båten ligger, men i Strømstad var det ihvertfall ikke godt nok.

Lars Hansen skrev 24 minutter siden:

Det at selvpolerende (Nonstop i mitt tilfelle) fungerer til det er slitt bort, er en sannhet med modifikasjoner.

Merkelig! Hos meg har det fungert helt fint de ca 25 årene jeg har hatt båt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 10 timer siden:

Merkelig! Hos meg har det fungert helt fint de ca 25 årene jeg har hatt båt....

Er nok ikke så merkelig, er nok bare forskjell på hvor mye det gror der du har båten. Kanskje du også bruker båten veldig mye?

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Kanskje du også bruker båten veldig mye?

Jeg bruker den hver dag, men kun til korte turer. Prøver å ta den opp hvert andre år for en spyling og nye anoder. Grodd er den jo, nen egentlig ikke så ille. 

index skrev 47 minutter siden:

Jeg bruker den hver dag, men kun til korte turer. Prøver å ta den opp hvert andre år for en spyling og nye anoder. Grodd er den jo, nen egentlig ikke så ille. 

Ok, da er det kanskje likt da. Jeg stoffer annenhvert år, og da er det ingen groer der hvor jeg bruker Nonstop...

Lars Hansen skrev for 8 timer siden:

Ok, da er det kanskje likt da. Jeg stoffer annenhvert år, og da er det ingen groer der hvor jeg bruker Nonstop...

Ikke helt likt, jeg bare spyler den ren og flekker der det er tynt. Ønsker ikke å bygge opp tykke lag med bunnstoff;-)

Jeg bruker bare Flugger veggmaling. Funker fett. Veldig overraskende. Ingen groe eller rur. Bunnstoff er bare dyrt og tull virker det som. 

(sjekk datoen :fniser:)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...